Ősztől hiteleket veszünk fel a közutak javítására

A közel tíz esztendeje szakmai szempontok alapján felállított tizenkilenc megyei és a fővárosi közútkezelő közhasznú társaságot (kht.) Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter döntésének megfelelően összevonják. Augusztus végén létrejön a Magyar Közút Kht., amely a közös vagyonnal gazdálkodik. A jelenlegi kht.-k felügyeletét ellátó Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság vezetője, Horváth László lapunknak a döntést úgy indokolta, hogy megszűnhet a széttagoltság, egyben új finanszírozási rendszer alakulhat ki.

Putsay Gábor
2005. 07. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a közelmúltban jelentette be, hogy összevonják a megyei kht.-kat. Ez a folyamat hogyan érinti a munkatársak létszámát?
– Összesen 5200 dolgozóról van szó, e létszám tizenöt százaléka szerepel a leépítési tervek között. A tizenkilenc megyei és a fővárosi kht. létszámának csökkentéséről már tavaly decemberben született egy javaslat 2005. június 30-ra tervezett határidővel, amit egyeztettek a közhasznú társaságok igazgatóival. Való igaz, ezt a döntést sokan nem akarják tudomásul venni.
– Amikor tavaly döntöttek a létszámleépítésről, még nem volt szó a kht.-k összevonásáról.
– A létszámleépítés ténye nem függ szorosan össze a Magyar Közút Kht. megalakításával. Jelentős érdeksérelemmel jár a széttagoltság megszüntetése, amit egyesek megpróbálnak összemosni a korábban már elhatározott leépítéssel.
– Akkor úgy kérdezem, hogy a korábbi létszámleépítéshez képest a miniszter által bejelentett újabb átalakítás e munkahelyek megszüntetésével fog járni?
– Nem célunk, hogy növeljük a hazai munkanélküliek számát. Vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy azokat, akiket az átszervezés okán el kell bocsátani, milyen módon tudnánk további feladatokkal megbízni.
– Információink szerint a jelenlegi kht.-igazgatók mintegy felének szeptemberben lejár a szerződése. Jelentheti-e mindez azt, hogy helyüket mások foglalják el?
– A területi igazgatói pozíciókra pályázatot írnak ki a minisztériumban. Személyi változások a pályáztatások után várhatók.
– A harmincezer kilométer hoszszú országos közúthálózat fenntartását és fejlesztését végző kht.-k alig tíz éve szakmai alapokon jöttek létre, most mégis teljesen átalakítják e cégeket. Véleménye szerint a mostani erőteljes centralizáció hozhat-e érdemben változást?
– Alapvetően azt a célt szolgálja, hogy a folyamatokat átláthatóvá, ellenőrizhetővé tegye. Ma ez csak papíron van így. Jelenleg – a szaktárcával együtt – huszonkét állami szervezet foglalkozik a közutakkal, ami nem tartható fenn. Amennyiben átláthatóvá tesszük a folyamatokat, hatékonyabban lehet az állami pénzeket felhasználni. Az egyik fő probléma a forráshiány mellett, hogy az útfejlesztési célelőirányzat éves keretét a mindenkori parlamentáris erőviszonyok határozzák meg, a felhasználható forrás pedig reálértéken folyamatosan csökken. További gond, hogy a fenntartásra és a fejlesztésre fordítható összegek közötti határ átjárható, magyarul egyes megyékben a közútkezelők a fenntartás rovására dönthettek a fejlesztésekről. Ennek megfelelően a meglévő keretből is kevesebb pénz jut a közúthálózat fenntartására, mint azt az utak állapota indokolná.
– Az átalakításnak, azaz a Magyar Közút Kht. létrehozásának nem titkolt célja a vagyon összevonása, sőt a jelenleginél jóval nagyobb összegeket használnának fel a tervek szerint útfenntartásra és -fejlesztésre. Mi a biztosíték arra, hogy a jövőben megfelelő helyre kerülnek a források?
– A finanszírozási rendszer is átalakul, ám mindez továbbra is állami felügyelet alatt marad. A hálózat állapota szükségessé teszi, hogy a fenntartásra a jelenleginél lényegesen nagyobb összeget fordítsunk, ám ennek anyagi alapját elsősorban azok teremtsék elő, akik használják az utakat. A fejlesztést külön kell választani. Az e célra fordítható összeg a mindenkori parlamenti erőviszonyoknak megfelelően jelenhet meg. Szándékaink szerint az üzemanyagok jövedéki adója egy részének visszaforgatásával teremthetők meg a szükséges források a fenntartási munkákhoz. Ebben az esetben megszűnne az útfejlesztési célelőirányzat.
– Az adóforintok mellett külső források is megjelennének a rendszerben. Az autópálya-fejlesztés példájából okulva: nem jelent-e túl nagy kockázatot, ha a közútfejlesztés is tovább növeli az ország amúgy is jelentős adósságát?
– További forrásokat be lehet vonni hitel vagy kötvénykibocsátás formájában. A kht.-k vállalkozási tevékenységet is folytatnak a közhasznú tevékenység mellett. Ha fedezetet tudunk biztosítani a külső források visszafizetésére, akkor a hitelt vagy a kötvényt járható útnak tartom. Nem hiszem, hogy problémát jelent, ha a jövedéki adó mellett más forrás is rendelkezésre áll.
– Szó esett arról is, hogy útpénztárt hoznának létre a finanszírozási feladatok ellátására. A Magyar Közút Kht. alkalmas lesz arra, hogy hiteleket vegyen fel?
– A Magyar Közút Kht. megalakítása után jelentős forrásbevonási lehetőség nyílik meg az országos közúthálózat működtetése előtt. A hitelfelvétel már 2005 szeptemberétől megvalósulhat, aminek révén ez év őszén és a jövő év tavaszán több pénz jut az országban a közutakra.
– A sztrádaépítések mellett az útfenntartásban is egyre inkább a külföldi tulajdonú multinacionális cégek uralják a piacot. Számukra kedvező, ha több pénz jelenik meg a rendszerben. Tevékenységük még jelentősebbé válhat, ami hátrányos a hazai kis- és középvállalkozások számára.
– Meg kell vizsgálni, hogyan lehet a kis- és közepes vállalkozásokat helyzetbe hozni. Ennek egyik módja, hogy ahol műszakilag megengedhető, ott a nagyberuházásokat részeire kell bontani. Amennyiben egy útszakasz felújítása összefüggő projektként jelenik meg, azaz a tendert a kiíró nem bontja kisebb tevékenységi körökre, az csakugyan hátrányba hozhatja a kis- és közepes útépítő vállalkozásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.