Roncstelepen

Lőcsei Gabriella
2005. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az öreg Skodák, Wartburgok, Trabantok, Zsigulik tulajdonosai általában nem is sejtik, milyen megpróbáltatások várnak rájuk, ha meg akarnak szabadulni öreg járgányuktól. Az autókereskedõk – akiken ez esetben autóbontó telepek fenntartóit kell érteni – nem szívesen foglalkoznak a szocializmus jellegzetes – ma már veszélyes hulladéknak minõsülõ – termékeivel. Voltaképpen érthetõ az idegenkedésük, nem jó üzlet egy korszerûtlen, vén autó alkatrészeit, motorját, karosszériáját áruba bocsátani. Ha mégis akad egy jó bolond, aki – vagy ötezer forintért – segít a tulajnak „kivonni autóját a forgalomból”, megesik, hogy a törvénnyel kerül összeütközésbe emiatt. A törvény ugyanis – állítólag 2005. január elsejétõl – elõírja, hogy mely autóbontó cégek foglalkozhatnak szétszedésre ítélt autómatuzsálemekkel, a KGST ipari maradványaival. A gondoskodó állam, lám, mindent elrendez polgárai nevében, mondják. Csupán két dologról feledkeznek meg: a szóban forgó törvényt széles körben ismertetni, és a magasságos fõhivatalok által kijelölt – kedvezményezett? – autóbontó cégek listáját közreadni. A miniszteriális rokonszenvet élvezõ vállalkozók pedig nemigen törik magukat, hogy a hajdani szocialista tábor kiszolgált verdáit fogadják.
Így aztán, gyakran megesik, hogy a szegény autótulajdonos (mert hát kinek van ma még tizennyolc-húsz éves gépkocsija, a tisztes szegénységben megmaradt polgárnak) egy önkormányzati hivatalnok színe elõtt értesül róla, hogy törvénybe ütközõ dolgot mûvelt, amikor a legfeljebb jól értesült belügyérek által ismert céglistán nem szereplõ bontóhoz vontatta el autó-matuzsálemét. Ha tréfás kedvû tisztviselõvel hozza össze az embert balvégzete, nevetnek is rajta. Jobban járt volna, tata (mamuska), ha az erdõ szélén hagyja a szekerét, így viccelõdnek vele. Ha jólelkû irodista ül szemben a szorongatott helyzetben levõ ügyféllel, pár körtelefon után kap az illetõ egy-két címet, autóbontókét is, autómentõkét is, ahol aztán – a fõvárosban tízezrekért – segítenek, hogy a polgár megszabadulhasson végérvényesen használhatatlanná vált autójától. Az eljárás körülményes és nem is igazán európai, leginkább ahhoz az akcióhoz hasonlítható, ahogyan a keleti blokkban pár évtizeddel ezelõtt a saját kis pénzükön, furmányosság és összeköttetés nélkül autóhoz jutottak az egyszerû emberek. Mindez arról jutott eszembe, hogy a Magyar Televízió esti hírmûsora – tekintettel a nyári uborkaszezonra? – fõ helyen foglalkozott nemrég a roncsautók ügyével. No nem a polgár kálváriájával, nem is az ismeretlenség homályában hagyott szabályzattal, meg annak a „függelékével”, a környezetre ártalmasnak minõsített autók forgalomból való kivonására szakosított cégek listájával, nem. Arról szólt az esti tudósítás, hány milliárd forintjába kerül az államnak a használhatatlan személyautók kiselejtezése. Állam-bácsit kellett sajnálnia a mûsor nézõjének, nem pedig azt a közönséges halandót, akiért – állítólag – az összes fõhivatal létezik. Aztán reklám, következett. Gyorsaságra vágyik? – kérdezte az éteri hang, és a választ hatalmas betûkkel írták ki a képernyõre, mielõtt a nézõ, roncstelepek vándora, levegõhöz jutott volna: Renault! Olcsó s hiábavaló fogás volna, persze, most a világmárkák hirdetése s a tájékoztatási hiányosságok között bármiféle ellentétpárt fölállítani. Reklámozza a közszolgálati televízió az autócsodákat is, ha ezt diktálja kereskedelmi érdeke, de világosítsa fel vékonypénzû közönségét is minden közérdekû tudnivalóról, ez pedig elsõ számú tájékoztatási kötelezettsége. Az viszont komoly gondot jelent – kívülrõl, a „mezei” tévénézõ oldaláról úgy tûnik – hogy a legtöbb hirdetéssel rendelkezõ közszolgálati intézménynél, a Magyar Televíziónál köszönõ viszonyban sincs egymással a reklám és a tájékoztatás. Igaz, a hétköznapi élet kellékeit, sört, mosóport és háztartási gépeket is reklámoznak az MTV-ben, nem csak az átlagember számára elérhetetlen tárgyakat, arról azonban ritkán szólnak a királyi televízió adásai, hogy miként lehetne lakhatóvá tenni azt a roncstelepet, amelyen élnünk adatott. Ráadásul mostanában elözönlötték a két adót, az mtv és az m2 mûsorát a politikai jellegû kampánymûsorok. A maguk módján reklámok ezek is. (Voltaképpen annak minõsíthetõ az öreg autókat leselejtezõ államot sajnáltató híradó-betét is.) Köznapi gondjainkon azonban kicsit sem enyhítenek ezek sem. Olyan világot vetítenek elénk, amelyben igazából nem ismerjük ki magunkat, amely tán kíváncsiságot kelt bennünk, akár a televíziós hirdetések virtuális valósága. De senki nem adja tudtunkra, ha szeretnénk, hogyan lehetne megközelítenia televízió által tükrözött szép(?), új(?) világot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.