Továbbra sincs megállapodás a nyers tej felvásárlásáról a termelők és a feldolgozók között, éppen ezért az Alföldi Tej Kft. taggyűlése úgy döntött, ajánlatot tesznek a Parmalat székesfehérvári gyárának megvásárlására. Annak lehetőségét sem zárják ki, hogy a rendelkezésükre álló mennyiség bizonyos hányadát külföldön értékesítik. A tevékenységét eddig kilenc megyére kiterjesztő társaság tagjai elfogadhatatlannak tartják a feldolgozók árajánlatát, mert szerintük abból képtelenek fedezni a kiadásaikat. Érthetetlen számukra, hogy az azonos irányítású Új Mizo Rt.-nek és a Sole Hungaria Rt.-nek az ajánlata eltér egymástól. Az előbbi literenként 59 forintot kínál, a Sole pedig hatvankettőt. A többi feldolgozó sem ígért eddig ennél többet.
Mélykúti Tibortól, az Alföldi Tej Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy a cég tulajdonosainak összesen harmincezer fejőstehene van, és évente 258 millió liter tejet szállítanak három nagyobb és két kisebb feldolgozócégnek. A hazánkban előállított tejtermékek 16 százaléka abból a nyers tejből készül, amelyet ennek a kft.-nek a tulajdonosai biztosítanak. A termelők úgy látják, hogy a helyzetért inkább a multinacionális áruházláncok okolhatók. A külföldről importált olcsóbb, ám minőségileg kifogásolható termékekkel próbálják rákényszeríteni a hazánkban lévő tejüzemeket az alacsonyabb árakra. Tisztában vannak azzal, hogy ez csak úgy érhető el, ha a nyers tejért kevesebbet fizetnek. Ez viszont a magyar tejtermelők ellehetetlenítését jelentené. Szabó Lajos hódmezővásárhelyi termelő elmondta: kétszázhúsz fejőstehene van, és évente kétmillió liter tejet szállítanak el tőle a Sole Hungaria Rt.-hez. Elismerte, nem a tejtermelésre alapozta jövőjét, de tud olyan gazdáról, aki évente 15 millió litert ad át a feldolgozóknak, és eddig csak annak az ellenértékéből tartotta el családját.
Boldogulásuk érdekében az Alföldi Tej Kft.-nél úgy döntött a taggyűlés, hogy banki hitelre tartanak igényt, és abból a pénzből, valamint önerőből kísérletet tesznek a székesfehérvári tejüzem megvásárlására. A cég tulajdonosi körének a bővítéséről is határoztak, miután több dél- és nyugat-dunántúli tejtermelő jelezte csatlakozási szándékát.
Csúcson a biotermékek. Az Agrarmarkt Austria tanulmánya szerint csúcsára jutott a biotermékek fogyasztása nyugati szomszédunkban. Az osztrákok az idei első négy hónapban 65 millió eurót adtak ki friss terményekre. A legnagyobb forgalomnövekedés a tojásnál következett be. Az átlagos biotermék-fogyasztó többségében a fiatalabb korosztályból kerül ki. A hagyományos termékekkel szemben az árkülönbség minden termékcsoport esetében eltérően alakult. A legalacsonyabb különbözet a tejtermékeknél mutatható ki. (Sz. Cs.)