Eladásról szóló döntés nélkül lezárta az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a Malév 99,95 százalékos állami részvénycsomagjára kiírt tárgyalásos eljárást – jelentette be tegnap Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke. Az eljárás megindítása kormányhatározaton alapult, tekintettel a kormány és az ÁPV Rt. álláspontjára, mely szerint a Malév nem lehet tartósan állami tulajdonban, a társaság veszteséges működését közpénzből hosszú távon nem lehet finanszírozni. A három hónapos eljárás során tucatnyi befektető jelezte érdeklődését, de elbírálásra érdemes ajánlatot csak két pályázó adott be. Az ÁPV Rt. üzleti, szakmai és foglalkoztatási szempontok alapján értékelte az ajánlatokat, és elvégezte a szükséges kockázati elemzéseket, valamint értékelte a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációjával kapcsolatos „öszszefüggéseket”. A jelenlegi eljárás során az igazgatóság úgy látta, hogy a beadott ajánlatok egyike sem szolgálja egészében a privatizációs célkitűzések megvalósítását – fejtette ki Mészáros. Az ÁPV Rt. azt várja, hogy a Malévnál megkezdett átalakítások, a jövőben megvalósítandó hatékonyságjavító intézkedések, a Oneworld légiszövetséghez való csatlakozás és a BA Rt. privatizációjától várható fejlődés révén, a nem túl távoli jövőben kialakulhat egy, a mostaninál kedvezőbb értékesítési feltételrendszer, erősebb befektetői verseny – közölte az elnök.
Veres János pénzügyminiszter leszögezte, hogy a lehető legrövidebb időn belül el kell indítani újra a légitársaság eladását, mert úgy véli, az államnak középtávon sem szabad megtartania a Malévot. Eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai magántulajdonostól remélhető.
A pénzügyminiszter a sajtótájékoztatón nevesítette Papcsák Ferenc országgyűlési képviselőt, mondván: szívesen fogadta volna őt a szobájában egy személyes találkozón, s örömmel vette volna a tíz- vagy húszmilliárd forintos ajánlatát a légitársaságért. Papcsák Ferenc lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a Fidesznek más elképzelései vannak a privatizációs eljárásról, kormányzásuk idején nem négyszemközti tárgyalásokon születtek a döntések. Ennek ellenére szívesen felkeresi a jövő héten a pénzügyminisztert, igaz, nem a Malév megvételéről szóló ajánlattal – fogalmazott a képviselő, aki kijelentette azt is: véleménye szerint illetlen és méltatlan dolog egy nemzetközi sajtótájékoztatón politikai vitát kezdeményezni egy jelen nem lévő képviselővel.
Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója szerint kiváló teljesítményt nyújtott mind a két – AirBridge Rt., ASBK Vagyonkezelő Kft. – cég a Malév pályázatán. Az ÁPV Rt. értékelése szerint a pályázók a Malév Rt. jelenlegi üzleti kondícióival összhangban, a bemutatott saját lehetőségeik között reálisan, az általuk felvállalható legnagyobb mértékű tehervállalás mellett tették meg ajánlatukat – mondta Vági. Ugyanakkor ennél kedvezőbb ajánlatra számítanak. Úgy fogalmazott: ebben a pályázatban a Malév múltját akarták eladni, míg a következő tenderen a Malév jövőjét kívánják értékesíteni. Ismert: a Malévot két sikertelen privatizációs pályázat után most harmadszorra próbálta meg értékesíteni az ÁPV Rt. Az április 4-én kiírt tárgyalásos eljárásában a 11 érdeklődő közül végül három befektető adott be kötelező érvényű ajánlatot. Közülük kettő maradt versenyben, a magyar–orosz tulajdonú, Borisz Abramovics és Zubek János nevével fémjelzett AirBridge Rt. és a magyar magánbefektetők tulajdonában lévő Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) Kft.
Lapunk megkereste az ASBK Vagyonkezelő Kft. szakmai vezetőjét, Kovács Ferencet, aki kijelentette: elfogadhatatlannak tartják, hogy úgy zárta le az ÁPV Rt. a Malév privatizációjának tárgyalásos tenderét, hogy velük nem is tárgyalt a tulajdonos, ezért hamarosan megteszik a szükséges lépéseket.
Mészáros Tamás végezetül hangsúlyozta, hogy a Malév sikeres eladását nem segítette – és ez felveti valamennyi hozzászóló felelősségét – az ÁPV Rt. által idő előttinek, szakmailag megalapozatlannak, tényszerűtlennek, és az indokolatlanul erőszakosabbnak ítélt külső beavatkozás – szögezte le.
*****
Százmilliárdos bevétel. Az eladásra szánt Malév Rt. fő jellemzői: évi 110 milliárd forintos bevétel, évi ötmilliárd forintos üzemi veszteség, repülési jogok, 23 lízingelt és 6 saját gép, 3100 fő foglalkoztatott, mintegy 32 milliárd forintos hiteltartozás, amelyek mögött állami garancia áll, és a társaság saját eszközeinek becsült piaci értéke 15–25 milliárd forint.
*****
Nem kommentál az AirBridge. Az AirBridge Magyarország Rt. tudomásul veszi az ÁPV Rt. igazgatóságának pénteki – üzleti, szakmai és foglalkoztatási szempontok alapján megindokolt és meghozott döntését – áll a társaság lapunkhoz eljuttatott közleményében. Az AirBridge képviselői úgy gondolják, hogy a cég ésszerű üzleti ajánlatot tett, annak minden mondatát garanciákkal támasztotta alá, és messze túlteljesítette az ÁPV Rt. eredeti elvárásait. Leszögezik: „társaságunk vezetése bízik abban, hogy az ÁPV Rt. mai döntése nem okoz helyrehozhatatlan károkat a Malév Rt. életében”.
*****
Nem volt rizikóvizsgálat. A magyar nemzetbiztonsági szolgálatok nem készítettek kockázatelemzést a Malév-privatizációs döntés előtt, így olyat sem, amely sajtóinformációk szerint biztonsági kockázatról szól – ezt Tóth András, a titkosszolgálatokat felügyelő államtitkár mondta tegnap az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának ülése után. Erre akkor került volna sor – jegyezte meg –, ha az ÁPV Rt. ma a légitársaság eladása mellett döntött volna. Mint az MSZP-s politikus fogalmazott: ekkor is a privatizációs szervezetnek kellett volna felkérnie a szolgálatokat az elemzés elkészítésére egy 2004-es kormányhatározat előírása alapján – az eladásról szóló döntés után. Kövér László, a nemzetbiztonsági bizottság fideszes elnöke az államtitkár szavaira úgy reagált: ha ez a szolgálatok eljárása, akkor már érthető, hogy miért lehetnek botrányos privatizációk Magyarországon. Nem végezhetik el a szolgálatok a szükséges vizsgálatokat még a privatizációs eljárás elején, holott így meg lehetne állapítani a kockázatokat, és ahhoz lehetne igazítani az eljárást – tette hozzá a testület fideszes elnöke, aki szerint pártja a nemzetbiztonsági bizottságban feltétlenül visszatér még erre a kérdésre. Egyben örömmel nyugtázta, hogy az ellenzék és a sajtó fellépésének köszönhetően, valamint a Malév-dolgozók sztrájkfenyegetésének eredményeképpen egyelőre lekerült a napirendről a légitársaság magánosítása. A nemzetbiztonsági bizottság ülése egy MSZP-s ügyrendi javaslatnak köszönhetően félbeszakadt, mivel a szocialisták úgy látták: miután kockázatelemzés nem készült, nincs miről beszélni. (P. G.)
Rekordajánlatok a Budapest Airportra
Pártvélemények