Óriási vihart kavart a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. berkein belül az a kétmilliárd forintos összberuházásról szóló szerződés, amelyet a privatizáció véghajrájában álló társaság augusztus elején kötött meg a Strabag Rt.-vel – tudta meg a Magyar Nemzet. Információink szerint a BA Rt. döntéshozó testületei nemcsak a tervezettnél lényegesen magasabb megbízási díj és a szokatlan időpont miatt ellenezték az ügyletet, hanem azért is, mert a beruházást igencsak megkérdőjelezhető módon összevonták egy másik építéssel, amelynek ürügyén a reptér az egész fejlesztést államtitokká tudta minősíttetni. A tranzakció lényege, hogy az államtitokká minősítés, azaz a nyílt verseny kizárása érdekében két olyan beruházást – egy kigurulópálya-építést és egy biztonsági fejlesztést – vontak egybe, amelyeknek szakmailag nincs köze egymáshoz.
A most megkötött megállapodás másik vitatott pontját a megbízás összértéke jelenti, a fejlesztésre ugyanis eredetileg 600 millió forintot szánt a BA Rt., amely végül mégis kétmilliárd forintos összértékben írta alá a szerződést. További kérdéseket vet fel a megállapodás megkötésének ideje is, hiszen a privatizáció alatt álló társaság értékesítését néhány hónapon belül le akarja zárni a magánosítást bonyolító ÁPV Rt. Kérdéseinkre az ÁPV Rt. nem válaszolt. A tájékoztatás elutasítását „a nemzetbiztonsági szempontok miatt történt titkosítással” indokolta.
Emlékezetes, hogy a BA Rt. az év elején – szintén a beruházás azonnali szükségességére hivatkozva – kötötte meg a később botrányba fulladt 4,7 milliárd forintos ecseri telekvásárlási szerződést is, ám a már aláírt megállapodást Draskovics Tibor akkori pénzügyminiszter márciusban megvétózta. Bár Hárskuti János vezérigazgató akkor többször hangsúlyozta a telekvásárláshoz kapcsolódó fejlesztés sürgősségét, a beruházásban azóta semmilyen előrelépés nem történt. Hegyi Gábor, a szerződést megkötő ACC Kft. társtulajdonosa lapunknak tegnap megerősítette: az ígéretek ellenére eddig semmilyen fejleményt nem tapasztaltak az ügyben.
Bizonytalanság. Jelenleg is tart a BA Rt. szerződéseinek beszkennelése, július végén ugyanis másfél ezer gigabájtnyi adat vált hozzáférhetetlenné a reptér informatikai rendszerének meghibásodása következtében, amely során megsérült a magánosítás előtt álló cég szerződésállomány-nyilvántartó rendszere is. Információink szerint az állami tulajdonban lévő BA Rt. megállapodásait egy külsős magáncég viszi újra számítógépre, ám továbbra is kérdéses, hogy a bevitt adatok megfelelnek-e a valóságnak, azaz hogy a most beszkennelt anyagok időközben nem „egészülnek-e ki” újabb dokumentumokkal. Az adatvesztésre vonatkozó belső reptéri vizsgálat jelenleg is folyik.

Megrázó vallomást tett a súlyos beteg magyar politikus: teljesen összeomlott