Titkosított last minute útépítés

Feltűnően gyorsan, a privatizáció előtti utolsó pillanatban államtitoknak minősített, nagy értékű beruházásról határozott a Budapest Airport Rt. Az ügy pikantériája, hogy a fejlesztésre eredetileg 600 millió forintot szántak, ám végül mégis kétmilliárd forint értékben írták alá a szerződést.

2005. 08. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási vihart kavart a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. berkein belül az a kétmilliárd forintos összberuházásról szóló szerződés, amelyet a privatizáció véghajrájában álló társaság augusztus elején kötött meg a Strabag Rt.-vel – tudta meg a Magyar Nemzet. Információink szerint a BA Rt. döntéshozó testületei nemcsak a tervezettnél lényegesen magasabb megbízási díj és a szokatlan időpont miatt ellenezték az ügyletet, hanem azért is, mert a beruházást igencsak megkérdőjelezhető módon összevonták egy másik építéssel, amelynek ürügyén a reptér az egész fejlesztést államtitokká tudta minősíttetni. A tranzakció lényege, hogy az államtitokká minősítés, azaz a nyílt verseny kizárása érdekében két olyan beruházást – egy kigurulópálya-építést és egy biztonsági fejlesztést – vontak egybe, amelyeknek szakmailag nincs köze egymáshoz.
A most megkötött megállapodás másik vitatott pontját a megbízás összértéke jelenti, a fejlesztésre ugyanis eredetileg 600 millió forintot szánt a BA Rt., amely végül mégis kétmilliárd forintos összértékben írta alá a szerződést. További kérdéseket vet fel a megállapodás megkötésének ideje is, hiszen a privatizáció alatt álló társaság értékesítését néhány hónapon belül le akarja zárni a magánosítást bonyolító ÁPV Rt. Kérdéseinkre az ÁPV Rt. nem válaszolt. A tájékoztatás elutasítását „a nemzetbiztonsági szempontok miatt történt titkosítással” indokolta.
Emlékezetes, hogy a BA Rt. az év elején – szintén a beruházás azonnali szükségességére hivatkozva – kötötte meg a később botrányba fulladt 4,7 milliárd forintos ecseri telekvásárlási szerződést is, ám a már aláírt megállapodást Draskovics Tibor akkori pénzügyminiszter márciusban megvétózta. Bár Hárskuti János vezérigazgató akkor többször hangsúlyozta a telekvásárláshoz kapcsolódó fejlesztés sürgősségét, a beruházásban azóta semmilyen előrelépés nem történt. Hegyi Gábor, a szerződést megkötő ACC Kft. társtulajdonosa lapunknak tegnap megerősítette: az ígéretek ellenére eddig semmilyen fejleményt nem tapasztaltak az ügyben.

Bizonytalanság. Jelenleg is tart a BA Rt. szerződéseinek beszkennelése, július végén ugyanis másfél ezer gigabájtnyi adat vált hozzáférhetetlenné a reptér informatikai rendszerének meghibásodása következtében, amely során megsérült a magánosítás előtt álló cég szerződésállomány-nyilvántartó rendszere is. Információink szerint az állami tulajdonban lévő BA Rt. megállapodásait egy külsős magáncég viszi újra számítógépre, ám továbbra is kérdéses, hogy a bevitt adatok megfelelnek-e a valóságnak, azaz hogy a most beszkennelt anyagok időközben nem „egészülnek-e ki” újabb dokumentumokkal. Az adatvesztésre vonatkozó belső reptéri vizsgálat jelenleg is folyik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.