Oroszországgal közösen kívánja kifejleszteni az asztronauták szállítására alkalmas új űrjárművet, a Clippert az Európai Űrkutatási Ügynökség. Oroszország a Clipperrel a megbízható, de már elöregedett Szojuz űrhajókat váltaná fel. Ezek a hatvanas évek óta közlekednek az űrállomások – a Szaljut, a Mir, majd az ISS – és a Föld között. Az oroszok költséges terveik valóra váltásához nemzetközi partnereket keresnek. A hírek szerint az ESA azért csatlakozna az erőfeszítéseikhez, mert a hatszemélyes űrrepülőgép az európai űrhajósoknak is lehetővé tenné, hogy könnyen eljussanak a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) és a Holdra. Így nem kellene igénybe venniük az amerikai űrjárműveket – adta hírül a BBC.
Az együttműködés további előnye, hogy Európa hozzájuthat az orosz űrhajósok repülései alatt szerzett gazdag tapasztalatokhoz, Oroszország pedig hozzáférhetne a kifinomultabb európai gyártási technológiákhoz. Az orosz tervek szerint a Clipperek az űrturizmust is szolgálják majd, ezért jóval tágasabbak és kényelmesebbek lesznek minden korábbi űrjárműnél.
Az ESA azt kéri a szervezet tagországaitól, hogy a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére áldozzanak harminc-negyven millió eurót. A program a becslések szerint évente százmillió eurót emésztene fel. Az ESA fejlesztési hozzájárulásának fejében a hattagú legénység egy vagy két tagja minden űrutazáson európai lenne.
A Clipper első tesztrepülését 2011-re tervezik, és 2020-ban állítanák szolgálatba, nem sokkal azután, amikor a NASA tervei szerint az amerikai űrhajósok is visszatérnek a Holdra. Ezzel lehetővé válna a szoros együttműködés a NASA-val is a holdkutatásban. A Clippert szükség esetén mentőhajóként az amerikaiak rendelkezésére bocsátanák.
Sok fontos kérdést megválaszolt Lázár János + videó
