Plakáthirdetések útján keres a magyar légierő megfelelő pilótákat a Gripen vadászgépekhez – közölte nemrég a Hír Televízió. A jelöltektől nem várják el a szakirányú végzettséget és a repülős előéletet. Olyan pilótajelöltek jelentkezését várják, akik katonai vagy polgári felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, és közülük azokat részesítik előnyben, akik 26 évesnél nem idősebbek, bírják a fizikai megterhelést, és beszélnek angolul. A képzésre óriási a túljelentkezés, hiszen a vadászpilóta hivatás nemcsak izgalmas, de havonta közel félmillió forintos fizetést is jelent. A válogatáson azonban nagy a lemorzsolódás, főként a repülési alapkiképzésen esnek ki a jelöltek, akiknek először Szolnokon, majd Kanadában kell igazolniuk az alkalmasságukat.
A szakértők szerint kérdéses az is, milyen készültséget tud tartani a magyar légierő a kiképzés utáni időszakban a mintegy húszfősre tervezett állandó Gripen-pilóta-létszámmal. Az eredeti program szerint ugyanis tíz év alatt a magyar pilóták 16 800 órát repülhetnek, ami azt jelenti, hogy egy hajózóra nyolcvan óra jut majd egy évben. A NATO-ban viszont kétszer-háromszor ennyit repülhet egy pilóta, mert ez szükséges ahhoz, hogy a csapásmérő és az elfogófeladatokat is el tudja látni. A feladatkörök elkülönítéséhez viszont elégtelen a Gripenekhez tervezett pilótalétszám.
Búcsúebéd a taszári laktanyában. Babgulyásos ebéddel köszöntek el a hét végén egymástól és a kétezer lelkes falutól az egykori taszári harci repülőezred laktanyáinak hivatásos és szerződéses katonái. Mint megírtuk, október 1-jével bezár a taszári laktanya, a Kapos Bázis Repülőtér négyszáz katonájának és közalkalmazottjának egy része más helyőrségbe kerül, ám jelentős azoknak a száma is, akiket elbocsátanak vagy idő előtt nyugdíjaznak. (G. J. A.)