Nincs döntés a vasúti törvényről

Bár megtárgyalta tegnap, ám további egy héttel elhalasztotta a döntést a kormány a gazdasági és közlekedési tárca által előterjesztett új vasúti törvény tervezetéről. A jelenlegi jogszabályt módosító javaslatok csak ezt követően kerülhetnek az Országgyűlés elé. Értesüléseink szerint az illetékes minisztereknek a MÁV egészségügyi részlegének hovatartozásáról nem sikerült megállapodniuk.

Putsay Gábor
2005. 09. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1993-as vasúti törvény módosítása elsősorban az Európai Unió új irányelvei, illetve a megváltozott piaci környezet miatt szükséges. A vasúti közlekedés liberalizálásával ugyanis lehetővé válik, hogy a tagországok hálózatán a nemzeti társaságok mellett magáncégek is szerelvényeket továbbítsanak. Más kérdés, hogy a nemzeti társaságok ellenállása a részleges, illetve teljes liberalizáció iránt – talán Nagy-Britannia kivételével – az egész EU-ban megmutatkozik.
Az új törvénytervezet szerint a vasúttársaságoktól – így a MÁV-tól is – független pályakapacitás-elosztó alakulna, amely a vasúti infrastruktúrához való hozzáférést biztosítaná a többszereplős piacon. Szinte biztosra vehető, hogy önálló társaságként működik 2006. január 1-jétől a MÁV árufuvarozási üzletága – MÁV Cargo Rt. néven –, így hasonló jogosítványokkal használhatja majd a társaság a pályahálózatot, mint más piaci szereplő. További változás lesz, hogy az iparvágányok jövő év elejétől nem a MÁV, hanem a pályakapacitás-elosztó felügyelete alá tartoznak. A vasúti pályák továbbra is állami tulajdonban maradnak. Az előterjesztés szerint szintén jövő év elejétől működne a Magyar Vasúti Hivatal (MVH), amely elvileg szabályozó hatóságként – a Magyar Energia Hivatalhoz és a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz hasonlóan – felügyeli
a vasúti szektor működését, és megállapítaná a pályák használati díjait.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter egy tegnap reggeli televíziós műsorban közölte, hogy 2008-tól az áruszállítási, 2012-től pedig a személyszállítási részleg bizonyos tevékenységeinek liberalizációjára van szükség. Mindezt az EU-szabályozással indokolta a miniszter. A tevékenységek liberalizálása a tőkebevonás, azaz a privatizáció lehetőségét teremtené meg. Ezt készíti elő egyébként a MÁV Cargo megalapítása.
Az új törvény rendelkezései alapján szerződne az állam a MÁV-val a közszolgáltatási feladatok ellátásáról, amit egyébként az EU is kötelezővé tesz a tagállamok kormányai számára. Ugyanakkor az állam jelenleg – az EU rendelkezése ellenére – nem finanszírozza az általa megrendelt közszolgáltatás menetdíjon felüli költségeit.

Motorvonat. A Fővárosi Bírósághoz fordult tegnap a Bombardier Transportation azzal a szándékkal, hogy függesszék fel a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) szeptember 13-i határozatának végrehajtását. A KDb elutasította legutóbb a Bombardiernek a Stadlerral és a MÁV-val szembeni beadványait, így az utóbbi két cég által aláírt szerződés az elővárosi motorvonatok szállításáról hatályba léphet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.