A hatodik seb

K ö n y v e s h á z

Lőcsei Gabriella
2005. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Muhi, Mohács, Kismajtény, Világos és Trianon… valóságos öt halálos szúrás, mindenik elég arra, hogy egy nemzet elvérezzen bele, hacsak az életereje nem olyan roppant szívós, hogy kiheverje. A Pesti Napló karácsonyi számában írta e sorokat Móricz Zsigmond 1926-ban. Nem a betlehemi hangulatot festette alá velük, húsvét előtt, nagypénteken tán erőteljesebben hatott volna az az eszmefuttatás, amely a magyar történelem tragikus fordulópontjait a kereszthalált halt Krisztus öt sebéhez hasonlítja. De ki tudja, talán Móricznak ez a kis publicisztikai remeklése karácsonykor is megfogta a Pesti Napló olvasóit. A XXI. század emberét, aki már nemcsak az író által felsorolt öt sebet ismeri, hanem a második világháború után szerzett hatodikat, sőt az 1956-ban kapott hetediket is, először letaglózza, majd pedig önvizsgálatra készteti a ma már szépírói munkásságáért is csak ímmel-ámmal tisztelt író újságcikke. Kiváltképpen az utolsó bekezdés. A magyar nép, írja Móricz, „eddig a história folyamán öt krisztusi sebet kapott. A Krisztus életét azonban a hatodik oltotta ki, a lándzsaszúrás a bordák közt, a szívbe. Vigyázzon a magyarság, hogy ezt a hatodik szúrást meg ne érje.”
Móricz tengernyi írásából azokat gyűjtötte kötetbe Gróh Gáspár, a Magyar néző című irodalomtörténeti sorozat szerkesztője, amelyek a magyar történelemmel foglalkoznak. Nagyszerű munkát végzett, és nem is csak azért, mert A magyarság rendeltetése címet viselő könyvecske Móricz Zsigmond eddig nemigen népszerűsített vonásait mutatja fel. A fél évszázadon át kitartóan rajzolgatott ösztönember képét kezdi ki a művelt, széles látókörű s eredeti publicistát elénk állító cikkgyűjtemény, amelyből talán még erősebben sugárzik Móricz erkölcsi programja, az értékőrzés és az értékteremtés kötelessége, mint hatalmas regényeiből.
A másik nagy felfedezés: Móricz valóságismerete. Miközben ugyanis ünnepi alkalmakra szánt sorait olvassuk, könyvrecenziói közt „kutakodunk”, a szerző koráról kapunk pontos leírást. Hogy miként vélekedett a vezérlő fejedelemről, II. Rákóczi Ferencről, 1848-ról, Kossuthról, Széchenyi Istvánról, Deákról és Görgeyről a falu népe, a városi értelmiség, mit tanítottak róluk az iskolákban. Történelmi példabeszédeivel Móricz szüntelenül jelene lehetőségeit kutatja, azét a jelenét, amelyiknek valamennyi szereplőjét ismeri. A kunyhóktól a palotákig. Azt is tudja róluk, miként gondolkodtak az ő gyermekéveiben és később, a századfordulón, és azt is, hová íveltek a magyar históriáról a különböző néprétegek nézetei az első világháború után. Ennek a közvetlen tapasztalás révén szerzett ismeretanyagnak a birtokában elmélkedik az elmúlt időkről, egy élhetőbb XX. század reményében. „Ma itt állunk a ránk szakadt szabadságban, s erőtlenül, akarat nélkül, önállóságtól elszokottan tűrjük a függetlenséget” – írta a Magyarországban 1927-ben, Kossuth Lajosnak a dunai államok szövetségét szorgalmazó felvetéseit elemezve. Kossuth pályájából igazából csak ezt a kettőt értékelte: a dunai konföderáció eszméjét meg a jobbágyfelszabadítás törvényét. Mert mind a kettő, az örök ábrándnak megmaradt eszme s a nagy hirtelen összetákolt törvény is Magyarország egységét és felvirágzását szolgálhatta volna. A jobbágyfelszabadítási törvény, amelynek végrehajtásával a forradalom országgyűlése nem is foglalkozott, Móricz szerint a puszta létével is szolgált, csak általa „alakulhatott át szabadságharccá a forradalom. A nemesek és a parasztfiúk egymás mellett masíroztak, megszűnt minden ellentét” – olvassuk a Magyarország 1941. évi számából kötetbe mentett írásban. A Duna mentén élő államok szövetségének gondolatát, amelyet még 1927-ben szintén a Magyarország hasábjain idézett fel az író, talán éppen most kellene elővennie az Európai Unió nevű szövetség másodosztályú tagállamainak. „Miért kell nekünk mindig elszalasztani a kezdeményező lépést? – kérdezte Móricz hetvennyolc évvel ezelőtt. – Miért, hogy a magyarság a Duna–Tisza síkján csak egy örök kezdő, örök álmodó lehet?”
A Magyar Nemzet olvasói számára különös öröm és meglepetés, hogy mily sok ponton találkozott a publicista Móricz Zsigmond újságírói tevékenysége a lap alapítójának, Pethő Sándornak a történészi, szerkesztői és közírói világával. Gyakran választották írásaik fórumául ugyanazt a sajtóorgánumot (Móricz Zsigmond legtöbb, máig időtálló írását a húszas–harmincas években a Nyugat, a Magyarország, a Pesti Napló és a Budapesti Hírlap közölte), s a jeles író – legfrissebb cikkgyűjteményének tanúsága szerint – mindig tisztelettel nyilatkozott Pethő Sándor munkásságáról. Görgey Artúrról írt könyvét például a legnagyobb elismeréssel méltatta. Ennél is fontosabb azonban, ahogyan a magyarság jövőjéről vallott, a földrajzi s a történelmi adottságok számbavételével a mindennapi realitásokra támaszkodó elképzeléseik (elméleteik?) rímeltek egymásra. Pethő Sándor napilapot indított e nézetek népszerűsítésére, Móricz Zsigmond pedig csak írt, csak írt rendületlenül. Egyik-másik bekezdését alighanem a német hódítás ellen küzdő Pethő Sándor is boldogan vállalta volna. Talán ezeket is: „A magyarság idegen erők játékának lett áldozatává, s a maga erejéből heverte ki, amint békén hagyták ezek az idegen erők. Egyetlen hibánk, hogy nincs alapgondolatunk egy valódi nemzeti életre. Magyar ember nem tekinthet a világra hódító szándékkal, s nem tekinthet szolgai kishitűséggel. A magyarságnak egy lehetősége van: birtokba venni ezt az országot, s kitermelni belőle a legmagasabb értéket, amit lehet.”
(Móricz Zsigmond: A magyarság rendeltetése. Természet- és Társadalombarát Fejlődésért Közalapítvány – Kortárs Kiadó, Budapest, 2005. Ára: 1700 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.