Nem az adóemelésre

Hamarosan eldől, hogy 2006-ban három százalékról négy százalékra nő-e a fővárosban az idegenforgalmi adó mértéke. A Magyar Szállodaszövetség indokolatlannak tartja az emelést.

Hunyor Erna
2005. 10. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napokon belül eldől, hogy jövőre három százalékról négy százalékra nő-e az idegenforgalmi adó (ifa) mértéke Budapesten. A főpolgármesteri kabinet a kormánypárti frakciók egyeztetésétől tette függővé, hogy az október végére tervezett közgyűlés elé kerül-e Schiffer János javaslata. A szocialista főpolgármester-helyettes előterjesztésében emlékeztet arra, hogy az 1994-ben két százalékkal bevezetett, majd két év múlva három százalékra emelt ifát 2004 novemberében már négy százalékra emelte az önkormányzat. Decemberben viszont hatályon kívül helyezték ezt a döntést, mivel az állami költségvetésben az idén mégsem csökkentették az ifához nyújtott normatív támogatást. A főpolgármester-helyettes szerint az egyszázalékos emeléssel csaknem négyszázmillió forinttal jutna több pénz a fővárosi turizmus promóciójára. Ez az emelés átlagosan 170 forintos szobaár-növekedést idézne elő Budapesten, az idén átlagosan 17 ezer forintos szállodai szobaárakban – jegyzi meg. A pluszbevételt hatékonyabb marketingtevékenységre, több turistamarasztaló programra, egy turistabusz-terminál kialakítására és egy Budapest Kongresszusi Iroda létrehozására költenék.
A Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) budapesti régiója tárgyalta ezt a témát, s az alábbi álláspontra jutottak: a közelmúltban megemelt áfa, a helyi iparűzési adó és a meglévő ifa épp elég terhet jelentenek a vállalkozások számára, így nem örülnének egy újabb emelésnek. Úgy vélik: mivel az ifa jelentős részét mint adót a szállodák fizetik be, az MSZSZ igényli, hogy az ifa tényleges felhasználásának eldöntésében részt vehessen. Javasolják, hogy az MSZSZ a Budapesti Turisztikai Hivatal felügyelőbizottságában képviseltesse magát. Ugyanakkor örömmel állapították meg, hogy a vendégéjszakák folyamatos növekedéséből adódóan, valamint a növekvő szobaáraknak köszönhetően a befolyt bruttó idegenforgalmi adó jelentősen nő. Mint ismeretes, 2004-ben 120 millió forint adótöbblet keletkezett. Az MSZSZ változatlanul igényli, hogy a kormány a 2004-ben 12 százalékról 15 százalékra megemelt szálláshelyre vonatkozó áfát – amely az egész turizmus versenyképességét és a szállodák jövedelmezőségét súlyosan veszélyezteti – 2006-ra jelentősen csökkentse. Sajnálatos módon az előzetes ígéretek ellenére az áfacsökkenés nem szerepel a kormány 2006. évi terveiben. A magas adóterhek, elvonások, emelkedő működési költségek súlyosan veszélyeztetik a szállodák működését – szögezik le. A lapunkhoz eljuttatott állásfoglalásban megállapítják: Budapest legnagyobb versenytársa, Prága esetében a cseh kormánynak volt bátorsága, hogy az előzetesen bejelentett szállodai áfaemelést (öt százalékról 19 százalékra) nem hajtotta végre. Prágában jelenleg ötszázalékos áfa és 0,14 euró ifa van érvényben. Úgy vélik: érdemes az egyébként jól működő, versenyképes tevékenységet növekedni hagyni, s nem adóemeléssel sújtani.
A szövetség kiemelte, hogy az ifa a versenytársaihoz képest igen magas Budapesten. Miközben Bécsben a nettó szobaár 2,8 százaléka, Prágában 0,14 euró, Párizsban 1,7 euró, Brüsszelben 1,5 százalék. S míg – a szakemberek szerint – Münchenben, Frankfurtban, Londonban nincs ilyen adónem, addig Budapesten már most is három százalék ennek mértéke. Az MSZSZ budapesti régiója példátlannak tartja, hogy a vendégeket Magyarországon már most is 18 százaléknyi adóval (15 százalék áfával plusz három százalék ifával) terhelik. Azt indítványozzák: kezdeményezzék, hogy a kerületi önkormányzatok kötelezzék el magukat az ifa idegenforgalmi célú hasznosítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.