Szívbéli ajánlat, Octavian házassága

Ókovács Szilveszter
2005. 10. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mozart minden problémát megoldott, még mielőtt azok felmerültek volna. Egy efféle jól hangzó, de belül üres lózung után megírni A rózsalovagot, tét nélküli játéknak tűnik, Herr Doktor Strauss. Problémátlan meséket vagy nem fogalmazunk újra, vagy tán még sincsenek megoldva cselekmény és kompozíció csomózatai – ám akkor mit tegyen egy efféle bon mot-val a találgató utókor?
Akárhogy is, a darab párhuzamai a Figaróval feltűnőek, s jelen zürichi előadás még külön rájátszik a parafrázis jellegre: ahogy a Tábornagyné bújtatgatja ifjú szeretőjét, Octaviant, az érzelmeiben és gesztusaiban is a serdülő Cherubino története. És a többi, és a többi.
Az impulzivitás, ahogy Franz Welser-Möst az operát indítja, még a televíziós rendező Chloé Perlemutert is inspirálta. Ritka, ahogy az előjátékot legyező kezet és a bársony széttáncoló ráncait finom illúzióvá meri formálni a közvetítőkocsi ura (itt úrnője). Miután tényleg szétszalad a nehéz, bordó szövet, a színpad egyetemlegesen könnyű és fehér, vakít és tiszta, gondtalan. Mint a darab zenei interpretálása a svájci kollégák számára.
Viszont Nina Stemme Tábornagynéjának gondjai épp az elillant varázsos éjszaka után sokasodnak: nem elég, hogy óvatlanul beleszeretett siheder széptevőjébe, kis híján rajtacsípi őket a személyzet, és a báró létére meglehetősen bumfordi Ochs. Nina Stemme szép, mint egy Sophie, és ha nem fordítana ennyi gondot az elvirágzás, az elmúlás búfelhőinek festésére, nehéz volna hinni, miért egyre szomorúbb ő e kecses álrokokó operában. Sokrétegű hangjában buja, sötét szín hideg mélységgel váltakozik, Veselina Kassarova Octavianja pedig a maga túlpulzált, állandó espressivóba préselt mezzoszopránjával fiúbb egy echte fiúnál. Kettejük viszonyának gyengéd jellegét a rendező Sven-Erich Bechtolf nem riad kvázi leszbikus elemekig ábrázolni. (Bár meglehet, már az operaközönség is csak kiszedett szemöldökét vonja fel.)
Ochs, azaz Alfred Muff szándékolt „csizma az asztalon”: a figurát Richard Strauss is féktelen, viselkedni képtelen fickónak teremti. Hogy ehhez neki magának kell-e még eltúlzott beszéddeklamációval hozzáfaragatlankodnia, lassan száz éve kérdés. A megjelenésében telitalálat művész néha csak bassziálisan kiáltozik – bezzeg, mikor a Tábornagyné monológja közeledtével távoznia kell, és jön az a fránya, hirtelen ledobott, pincebéli nagy D, egyből dús legato frázist terít el ő is.
Nem sorolom tovább: ez a tavalyi előadás még akkor is szívbéli ajánlat, ha illőbb volna „Octavian házasságának” nevezni.
(Strauss: A rózsalovag/EMI DVD, 2005.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.