Bírság a feketemunkáért

A feketefoglalkoztatás elleni hatásosabb fellépést reméli a kormány a munkaügyi ellenőrzésekről szóló törvény parlament elé terjesztett módosításától, amelyben a legmagasabb büntetés összegét húszmillió forintra emelnék. A javaslat szerint többlépcsőssé válna a bírságolási rendszer, nagyobb különbséget tennének a kis és a súlyosabb törvénysértések között.

Dénes Zoltán
2005. 11. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Építőipar, mezőgazdaság, kereskedelem, vendéglátás – ezek azok az ágazatok, amelyekről a június óta folyó ellenőrzések nyomán az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) elnöke úgy tartja, hogy a „legfertőzöttebbek” a feketemunka szempontjából. A június elsejével elrendelt célvizsgálat során eddig 4200 cégnél több mint 20 ezer munkavállalóról állapították meg, hogy feketén dolgoztatják. A leggyakoribb szabálysértés a munkaidő nyilvántartásának hiánya vagy annak valótlan vezetése volt. Becslések szerint egyébként a feketefoglalkoztatás aránya hazánkban eléri a bruttó hazai termék 18-20 százalékát. Ennek visszaszorítását szeretnék elérni többek között a munkaügyi ellenőrzésekről szóló törvény módosításával.
Több változás azonban már ma is érinti a gazdálkodó szervezeteket – jelentette ki lapunknak Papp István, az OMMF elnöke. Az egyik az építéskivitelezési törvény módosítása, amely szerint az építtetők kötelesek bejelenteni azokat az építőipari beruházásokat, amelyeknek értéke meghaladja a tízmillió forintot. A törvény végrehajtására megjelent kormányrendelet szerint pedig a generálkivitelező kötelezettsége, hogy az építési naplóban nyilvántartsa valamennyi alvállalkozót. Erre azért van szükség, mert korábban a munkaügyi ellenőrök a nagyobb építkezéseken szinte mindig találtak néhány embert, aki feketén dolgozott, de azt, aki felbérelte őket, általában nem lelték meg. – Milliárdos beruházásokon is rábukkantunk olyan feketemunkásokra, akik azt állították, hogy éppen arra jártak, vagy szívességi alapon álltak be dolgozni – mondta Papp István. – Ezeket a képtelenségeket természetesen senki nem hiszi el. A módosítás azt a célt szolgálja, hogy a területen csak olyan vállalkozó dolgozhasson, akit nyilvántartásba vett a generálkivitelező.
– A munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény parlament elé terjesztett módosításával azt szeretnénk elérni – mondta az OMMF elnöke –, hogy a jogsértések között differenciáljon a hatóság, vagyis a nagyon súlyos jogszabálysértéseket a feketefoglalkoztatásnál komolyabb, míg az apróbb szabálytalanságoknál kisebb bírságokkal lehessen megtorolni. A törvény jelenleg kizárólag ahhoz a tényhez köti a bírság mértékét, hogy volt-e korábban munkaügyi eljárás a cég ellen. Ha nem volt, akkor a bírság minimum 50 ezer és maximum kétmillió forint lehet, ellenkező esetben az újabb szankció elérheti a hatmillió forintot. Az új tervezetben kategóriákat állítottak fel, ami elsősorban a munkáltatókat érinti, akik ezzel nem értenek egyet. Papp István rámutatott: a módosító javaslat tizennégyféle bírságolási lehetőséget tartalmaz, amelyek mértékét befolyásolja bizonyos feltételek teljesülése vagy elmaradása. Időnként tapasztalunk olyasmit is, hogy a kőművesmester rábeszéli a családi ház építtetőjét arra, hogy a segédmunkásokat ő foglalkoztassa – emeli ki az elnök. Ebben az esetben, mivel magánszemély követi el a törvénysértést, a szokásos bírság összegének negyedéig terjedhet a szankció. Ha a munkáltató bejelentés, szerződés nélkül foglalkoztatja a dolgozót, és csak egy ilyen jogsértést találnak, akkor első alkalommal 30 ezer forinttól 10 millió forintig terjedhet a bírság összege. A bírság akkor lehet 20 millió forint, ha a munkáltató ismételten elköveti a jogsértést. A legsúlyosabb bírság kivetéséhez nemcsak ismételt jogsértés „szükséges”, hanem a második esetnek is hasonlóan súlyosnak kell lennie. A bírság mértéke a mostani javaslat szerint függhet attól is, hogy a munkáltató hány alkalmazottat foglalkoztat, valamint azt is figyelembe veszi, hogy egyéni vállalkozónak nem minősülő munkáltató követi-e el a jogsértést.
Az OMMF elnöke szerint a felügyeletnek nem célja a minél súlyosabb és nagyobb bírságok kiszabása. A munkaügyi felügyelők által hozott határozatok 40 százalékánál nem szabnak ki büntetést, csak kötelezik a munkáltatót a jogsértés megszüntetésére. Bármennyire furcsán hangzik – mondta Papp István –, a munkáltatóknak is érdekük, hogy a bírságolás tekintetében a kicsik és a nagyok között lényegesen nagyobb legyen az eltérés. A bírság összegének behajtására eddig is megvolt a lehetőség. Amennyiben a felügyelőség felszólítására a munkáltató nem tett eleget a befizetési kötelezettségének, a követelést átadják az APEH-nak. Ezen a területen a módosított törvény úgy rendelkezne, hogy a munkaügyi eljárásokban kiszabott bírságok adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülnek. A jogerős bírságok 80 százalékát egyébként befizetik a munkáltatók – állapította meg az OMMF elnöke. A befolyó összeg 40 százaléka a felügyelőségnél marad, ám e pénzből egyetlen fillér sem használható fel személyi juttatásra, az kizárólag az ellenőrzés dologi feltételeinek biztosítására fordítható. Szeptember végéig a munkavédelmi bírságok összege elérte a 389 millió forintot, a munkaügyi bírságoké pedig az 1,6 milliárd forintot, a külföldiek engedély nélküli foglalkoztatása miatt kivetett büntetések pedig összesen 452 millió forintot tettek ki. A megállapított büntetésekből eddig 1,7 milliárd forintot fizettek be az érintettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.