Ijesztően nagy ökológiai lábnyomok

Igencsak meglepő eredményt hozna, ha elővennénk egy papírt, és hideg fejjel összeírnánk, hogy mire van szükségünk, majd a listát összehasonlítanánk a kilométeres számlával, amit egy bevásárlóközpontban eltöltött hét végi bevásárlás során sikerül produkálnunk. Magyarországon már hatodszorra tartják meg a „Ne vásárolj semmit!-napot”. Minden év novemberének utolsó péntekjén a nemzetközi akció arra akarja felhívni a figyelmet: ne hagyjuk, hogy „elvásároltassák” velünk az életünk.

Szarka Ágota
2005. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megdöbbentő kép: hétköznap, még este tízkor is bevásárlókosarakat tologató emberek légióival lehet találkozni az éjjel-nappal nyitva tartó szupermarketekben. A vásárlóközönség láthatóan zömmel nem a gazdagok közül kerül ki. Bombasztikus akciók gondoskodnak az illúzióról, hogy a reklámok álomvilágába bárki beléphet. 1993-ban Kanadából indult a mozgalom, ami a tudatos fogyasztói magatartás globális terjesztését tűzte ki célul. Fogyasztói társadalomban élünk, de a fogyasztás szabadsága csak illúzió – hívják fel rá a figyelmet – mivel számtalan rafinált, pszichológiai és gazdasági trükkel, kikerülhetetlen reklámözönnel ösztönöznek mindnyájunkat az erőnk, valós szükségleteink feletti költekezésre – a tömegek pedig védtelenek a manipulációkkal szemben. Ez a „multiknak” jó, de a világnak nem. Hovatovább az egész emberiséget fenyegeti létében. Miközben egyre intenzívebb fogyasztásra ösztönöznek mindenkit, a boldogsághozónak beállított javak előállítása hosszú távon fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket. Az energiaigény, a kontinensek közötti szállítás környezeti terhelése, a csomagolt termékek fogyasztásával járó rengeteg szemét mára ökológiai katasztrófával fenyeget. „Másképp kellene élni” – olvasható a mozgalom kiáltványában. Szándékuk szerint a Ne vásárolj semmit!-nap egy lépés ebben az irányban. Kiállás „a krónikus túlfogyasztás ellen, ami szinte minden környezeti, pszichológiai és politikai gondunk forrása”. A túlfogyasztás következményeinek komolyságát tudományosan is bizonyították.
Az úgynevezett ökológiai lábnyom fogalmának segítségével mérhető, hogy az egyes emberek, társadalmak életmódjának fenntartásához hány hektár terület kell. Ha a világon mindenki úgy élne, annyi energiát, nyersanyagot fogyasztana, mint az USA polgárai, a Föld jelenlegi népességének ellátásához hat bolygóra lenne szükség. Mi, magyarok is élen járunk a túlfogyasztásban: a mozgalom honlapja szerint „ha mindenki olyan nagylábon élne, mint egy átlagos magyar, akkor három bolygóra volna szükségünk”. Ez azt jelenti, hogy ökológiai lábnyomunk háromszorosa a normálisnak. Pedig a magyarországi viszonyokra nem lehet azt mondani, hogy dőzsölnénk.
Újhelyi Kata, a mozgalom magyarországi szóvivője azt hangsúlyozta: a fogyasztói böjttel arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a boldogságot, a megelégedettséget – a reklámok szuggesztióival szemben – nem a boltokban találjuk meg, éppen ellenkezőleg. Ahogy mondja, a legfontosabb, hogy megtanuljuk kritikával kezelni fogyasztói igényeinket. A „kevesebb” sokszor több – ezt kellene megértenünk. A Ne vásárolj semmit!-nap alkalom arra, hogy kiszálljunk a fogyasztói társadalom mókuskerekéből, és elgondolkodjunk arról, mire is van valójában szükségünk, és mennyi energiát pazarolunk el a felesleges, sőt sokszor kifejezetten kártékony dolgok utáni hajszában: ez a nap alkalmat kínál arra, hogy felvessük a kérdést, vajon tudatában vagyunk-e annak, hogy az általunk biztosított „keresletnek” milyen társadalmi és környezeti hatásai vannak? Tudjuk-e, hogy micsoda környezeti gondokat okoz a háztartási hulladék, és hogy ezek mennyisége karácsonykor például húsz százalékkal megugrik? – tette fel a kérdést.
De mi is az a „tudatos fogyasztás”? Miben nyilvánul meg ez a mindennapokban? Újhelyi Kata szerint az egész odafigyelés kérdése. Meg kell nézni, hogy mit vásárolunk, a termék előállításának milyen társadalmi és ökológiai hatásai vannak. De nemcsak a termékekről, hanem a szolgáltatásokról is szó van. Például nálunk, Magyarországon igenis oda kellene figyelnünk arra, hogy lehetőleg kiskereskedőknél vásároljunk, hiszen minden nagy bevásárlóközpont megnyitása fokozott környezeti terhelést jelent, többek között a megnövekedett autóforgalom miatt. Nem beszélve arról, hogy ha megnyílik egy ilyen központ, kis boltok tucatjai mennek tönkre. Akik pedig a multihoz járnak, pénzüket nekik adják, ahelyett, hogy a hazai vállalkozókat erősítenék. Az eszményi az lenne, ha amire szükségünk van, közvetlenül a termelőtől vehetnénk meg.
„Akkor történt, amikor először hallottad, hogy a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt? Vagy amikor olvastad, hogy már az anyatej is mérgező? Vagy amikor először kóstoltál igazi, édes, lédús házi paradicsomot? Esetleg amikor rájöttél, hogy ha a Föld lakosságának csak a fele úgy él, mint mi, 20 év múlva mind hullák leszünk?” – teszik fel a kérdést a mozgalom kiáltványában. Mint írják, november 25-én „megtagadjuk a részvételt”, magunk mögé dobjuk szokásainkat, és új szemléletmódot fedezünk fel.
Budapesten, a Ne vegyél semmit!-nap alkalmából, holnap 12 és hét óra között a Bem rakpart 30. alatt nyílt napot tart a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Ma 13 órakor Székesfehérváron, a Gaja Környezetvédelmi Egyesület szervezésében konferencia lesz, többek között előadást tart Lányi András, az Élőlánc Magyarország Mozgalom vezetője, a Védegylet alapító tagja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.