Köznapló

Végh Alpár Sándor
2005. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November 19., szombat
Most, hogy a Goethe Intézet átköltözik az Opera mellől a Ráday utcába, ami földrajzi értelemben rossz döntés, emlékeztetnék arra, hogy nemrég a népharag szétverte a kabuli német intézetet. Szétverte, felgyújtotta, az üszkös könyveket megtaposta, s ha lett volna kéznél, sót is szór rá, mint Karthágó romjaira Scipio katonái, bár ez a sóügy csak mese.
Európa kultúrbotránynak mondta a kabuli esetet, nem győzött háborogni, és az afgánokat újólag lebarbározta. A német lapokban képek jelentek meg üszkös klasszikusokról, egyik alatt ez a képaláírás: „Hol van itt hely Goethe számára?” Európa úgy érezte, igazolást kapott a régi tételre: a Nyugat jogos önvédelemből gázolja le a Közel-Keletet. A legújabbhoz mi is csatlakoztunk: amerikai, angol, olasz, német, lengyel és sok más náció megszálló csapatai árnyékában egy sápadt magyar alakulat is ott buzog a fejlett világ „védelmében”.
Rosszkor buzog, Európa leszálló ágban van.
Ez a megállapítás John Lukacstól való, aki hozzátette még, hogy szorul a hurok Európa nyaka körül, ám a kontinens meghatározó országai mintha nem vennék észre. Változatlan erővel akarják exportálni azokat a módszereket, amelyek egy ideje már odahaza sem működnek. De maradjunk a kultúránál.
Bemegy az ember egy bécsi könyvesboltba, nézegeti a képzőművészeti albumokat. Talál-e köztük valami újat? Nem új neveket, abból van bőven – új stílusra gondolok és arra a minőségre, amely Cézanne, Gauguin, Chagall, Rodin, Csontváry, Van Gogh, Picasso vagy Matisse életművéből áradt a maguk korában. Nincs ilyen, hacsak nem számítom a barbár osztrák, Hermann Nitsch nyolc órán át tartó véres, állati belekben turkáló, perverz orgiáját a bécsi Burgtheaterban, amelyet a szakirodalom akcionizmusnak mond. És ez mind semmi: ennek a hentesnek önálló múzeuma is lesz – nem találják ki, hol – Giotto városában, Firenzében…
De hiba volna leragadni a képzőművészetnél, mert ugyanilyen bajban van a Nyugat irodalma is, ékes példa rá a két év előtti döntés: Nobel-díjat kaphatott az aberrált lelkű Elfriede Jelinek, ami visszamenőleg devalválta a díjat – a vele járó pénzt kivéve. Nincs másként a zene világában sem: a koncerttermek műsorán azok a klasszikusok dominálnak, akik tíz, húsz vagy ötven évvel ezelőtt; az operaházak bérleteseit ugyanazokkal a darabokkal traktálják évtizedek óta – összetört a tükör, ami mutatná, hogy a nyugati világ kultúrája utat tévesztett, és régóta önmagát ismétli.
A szocialista párt kultúrfelelőse, Vitányi Iván egyik reggel azt találta mondani a rádióban, hogy a magyar kultúra harmincévenként megújul. Fennhangon számolt, és azonnal korrigálta saját tézisét… Vitányi és a kabuli Goethe Intézet: deszkakerítések. Nem engedik, hogy tisztán s messzire lássunk, ezért ledöntésük nem kultúrbotrány, hanem ítélethirdetés. Valaminek vége van, és ideje túllépni rajta. Elég a diktatúrák neoklaszszicizmusából, de elég a blöffölők dekadenciájából is. A XX. század a történelem legszörnyűbb korszaka volt, és ezt a rangot többek közt azzal vívta ki – mert népirtás és tömeggyilkosság előfordult más időben is –, hogy politikai irányítás alá vonta a művészetet, és lehetővé tette, hogy a diktátorok hivatalnokai dönthessenek arról is, melyik alkotót kell internálni, kivégezni, életművét meghamisítani vagy megsemmisíteni. Cseppet sem mellesleg ezek a hivatalnokok hozták létre a művészet legnagyobb ellenségét: a sekélyes tömegkultúrát.
Új kor van közeledőben, Európa fáradt kultúrája nem kelendő exportcikk többé, a hódítás sokadik hadoszlopának pedig végképp nem felel meg. Fordul az irány: a kontinens befogadója lesz annak, ami a határain túlról érkezik. Ha szerencsés, megtermékenyítik összezavarodott művészetét, és akkor megújul, mert tévedés mindent a politikától várni. A piramisokat nem azért csodáljuk, mert a fáraók nagyságának bizonyítékai. Sokkal inkább a tudásért, amely létrehozta a piramis formát, és a művészetért, amely megalkotta a sírkamrákban talált káprázatos kincseket.
Ha erre gondolunk, csaknem mindegy, hová költözik a Goethe Intézet…

November 20., vasárnap
Ott voltam tíz éve az Iparművészeti Múzeumban, Makovecz Imrét köszöntöttük hatvanadik születésnapján. Az aulában felállítottak két hosszú asztalt, azokra tették a meghívottak ajándékaikat. Szellemi ajándék volt a legtöbb: írások, rajzok, könyvek – kitettek magukért a gratulálók. Eltelt tíz év, s próbálom összeszámolni, mivel viszonozta mindezt az ünnepelt. Nem könnyű: kétszer hosszabb asztalra sem férnének a tervek, amelyeket megépített. Sokszorosát adta tehát… Pedig lehet, hogy nem is mindig az építészt tisztelik benne szenvedélyes barátai s ellenei. Van a lényében valami rendíthetetlen, s ez ritka portéka manapság, főleg ha a szavak, amelyek megtámasztják, erősebbek bármely gerendánál. „Ellenfeleink nem akarják, hogy lássunk és imádkozzunk és hogy emlékezzünk. Hiába minden igyekezetük: mi látunk, imádkozunk, emlékezünk, és csak őket fogjuk elfelejteni” – írta pár éve nekem. Nagyon megjegyeztem.
Isten éltessen, Imre!

November 21., hétfő
Amikor Ivánfi Jenő megküldte kéziratát, egy palack jutott eszembe, amelyet a tenger vet partra, s hajótöröttek üzenetét találni benne. Sajógalgócról jött egy sorozat: a Honszeretet könyvtára részeként. Az írás borsodi zsákfalvakról szól, huszonhat van belőlük, nagy részük a trianoni döntés nyomán lett azzá, az új határok a közutakat is keresztbe vágták. Vártam, hogy az írás tele lesz panasszal, hogy hangja Tiborcot idézi. Jó kimondani, hogy tévedtem.
Ezt olvasni rögtön az első oldalon: „Sehol nem találkoztam ezekben a zsákfalvakban négy dologgal: nem volt koldus, sem kukázó, nem lehetett találni hajléktalan embert, és nem voltak kábítószer-élvezők.” A második lapon ezzel folytatja Ivánfi, aki vegyészmérnök, tehát nem költő s mégis: „A harangszónak különösen nagy és méltóságteljes a tiszte a völgyben fekvő zsákfalvakban. Ha megszólal, szavát minden ottani ember hallja, s tiszta, zengő hangként érzékeli. Ebben a környezetben nincs vetélytársa, áhítatot ébreszt.” S egy utolsó idézet: „Minden európai nemzet büszke szülőföldjére, hazájára. Történelmi múltunk nagy értékei kicsiny tájegységekben, az aprófalvakban keresendők. Ennek a vidéknek még van szülőföldtudata.”
Szülőföldtudat… Szép szó. Ajánlom a kampányban fenekedő harcosok fegyvertárába… A kézirat Sajógalgóc történeti leírásával folytatódik, egy régi térkép után rögtön a parókia lelkészeinek neve következik 1769-től máig: Paulus Csethétől Artner Péterig. Látni benne régi katonakönyvet, birtoklevelet, egy igazolványt arról, hogy tulajdonosa viselheti a Felvidék visszacsatolásának emlékérmét, végül hatvan színes képet, ezek hivatottak igazolni, hogy Sajógalgócon szépek a porták, szeretni való a táj, az itt élők mindent elkövetnek azért, hogy falujuk lakható legyen.
Ha ilyen írás akad a kezembe, rögtön arra gondolok, milyen sok szó esik manapság a pénzről, milyen kevés azokról az energiákról, amelyek nélkül létezni magyar falvakban egyszerűen nem lehet. Élni akarásnak szokták nevezni ezt az energiát, s megduplázása fontosabb, mint bármi más, de azok, akikre manapság van bízva az ország, nem értik a módját. Pedig egyszerű. Kezdetként ajánlom, gondolkozzanak el az arab mondáson, miszerint „gyalogosnak a lovas ember nem lehet a társa”. Egy esetben lehet – ha leszáll a lóról, és mindent olyan szemmagasságból néz, ahogy Gyalog-Magyarország lakói. A többi jön magától.
Ha nem így lesz, a hullámok az Országháznál palackok százait lökik ki a partra a hajótörött magyar falvak üzenetével: mentsétek meg lelkeinket! Most még ez az üzenet. Később nem palackposta jön, hanem a gyalogos feladók – személyesen és tömegesen.
Le kéne szállni arról a lóról…

November 23., szerda
Van valami bája az amatőrségnek. Például azoknak a filmeknek, amelyeket a Filmmúzeum csatornán látni. Nyolc milliméteres felvevőkkel készültek az ötvenes–hatvanas években, intimitásuk szinte meghat, a korabeli híradók hozzájuk képest hajítófát sem érnek. Azok legtöbbje önimádó államfőket, téeszek marhaistállóit és a szovjet házgyárak elképesztő teljesítményeit mutatja, míg ezek Moszkviccsal induló családot, ahogy megérkeznek a Balatonra, a tóparton fém ételdobozból ebédelnek, majd begázolnak a vízbe: az asszonykán egyrészes, pánt nélküli fürdőruha, elöl csepp szoknyarész, férje urán oldalt kötős fecskenadrág, a tízévesforma kislány úszógumival a derekán pacskol – apró örömök kandikálnak elő ezekből a filmekből, mint sűrű gazból néhány színes vadvirág, olyan örömök, amelyekre akkoriban mód volt, és amelyeknél többre vágyni nem lehetett.
A legtöbbször megörökített portéka az autó volt, a leggyakoribb téma a nyaralás. Kivétel az a csapat KISZ-es fiú és lány, akik világoskék ingben indultak Miskolcról, sétáltak föl-alá a diósgyőri várban és Lillafüreden. A csapat tagjainak minden mozdulatát követtem a képernyőn, én ugyanis járása alapján ismerem fel már messziről azt, akire várok. Úrfiként ismertem egy lányt, őt is így vártam, és meglepetésemre halványkék KISZ-es blúzban érkezett. Nagyon igyekeztem, hogy vágyaim útjából egy idő után eltereljek minden akadályt, ezért kezemet rátettem a kék blúzra, oda, ahol domborodott. Levette a kezem és nevetett: „Te? Hiszen még gyerek vagy…”
Akkor kezdett alakulni a világnézetem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.