Multicégek szorításában a beszállítók

Egyenlőtlen küzdelmet folytatnak a hazai kis- és közepes vállalkozások a multinacionális áruházláncokkal. Az áruházak minden létező eszközt kitalálnak a beszállítók sarcolására; ezek között a legismertebbek, a polcpénz vagy a reklámköltségekhez való hozzájárulás csak a jéghegy csúcsát jelentik. Ráadásul jó esély van rá, hogy a kisajtolt költségeket a beszállítók el sem tudják számolni – egy ellenőrzés során ugyanis az adóhivatal kiemeli ezeket a költségek sorából.

Erdősi Csaba
2005. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Okkal vetette fel a Vállalkozók Pártja, hogy a kormány törvényben határozza meg a maximális fizetési határidőket. Egyre nyilvánvalóbb ugyanis, hogy a kilencvenes években egyszer már felszámolt, majd most újra jelentkező kisvállalkozói körbetartozási lánc elején a beszállítóiknak sok esetben 120–180 napra fizető multinacionális üzletláncok állnak. A képlet egyszerű: a multi késve fizet a beszállítónak, emiatt az is csúszik a saját megrendelései kiegyenlítésével, és a lánc valamelyik tagja előbb-utóbb tönkremegy. Ez szinte törvényszerű, ha a követelési sorban felbukkan az adóhivatal vagy egy hitelintézet, mert egyiket sem nagyon érdekli, mi miatt halmozott fel valaki tartozást.
A multinacionális áruházak és a magyar beszállítók viszonyának legnagyobb ellentmondása az egyenlőtlen erőviszonyokban rejlik. A kis cégek törik magukat, hogy termékük felkerüljön a polcokra, de ez nem megy automatikusan. Hiába szállít valaki jó minőségű árut, hiába megy bele a hosszú fizetési határidőkbe, azt is le kell nyelniük, hogy a megrendelő egyre több engedményt követel magának. Aki ellenkezni mer, számíthat a szerződésbontásra, vagyis az áruházláncok találékonysága kimeríthetetlennek tűnik, ha arról van szó, hogyan törjék le az árakat. A Magyar Húsiparosok Szövetsége a tagvállalatok adatszolgáltatása alapján egy negyvenhét tételből álló listát tudott összeállítani ezekből. Az elnevezések változatosak – szerződés szerinti alapengedmény, fix bónusz, progresszív bónusz, gondolavég, listán tartási díj, logisztikai díj, hűségdíj, polchely-biztosítási díj, boltnyitási díj, új termék bevezetési díja –, a végeredmény ugyanaz: a beszállító kevesebbet kap a termékért, mint amennyi az eredeti szerződésben szerepel. A kevesebb bevételből az áruházlánc működési költségeit is fizetni kell, szintén változatos formában. A beszállítóknak ki kell venniük a részüket a reklámköltségekből, az áruház évfordulós akcióiból. Hallottunk olyan – természetesen névtelen – panaszt, mely szerint a kisvállalkozónak ajándékot kell vásárolnia a beszerzéseket intéző igazgató születésnapjára, és illik küldeni valamit a jeles ünnepekkor is.
Nem elég, hogy a beszállítóknak ilyen-olyan indokokkal fizetniük kell, ezeket a tételeket valójában nem is számolhatják el költségként – nyilatkozta a témával kapcsolatban lapunknak Vadász Iván, az Adótanácsadók, valamint a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének alelnöke. A szakember ismertetése szerint ugyanis az adóhivatal egy ellenőrzés során például a reklám-hozzájárulás címén befizetett tételek számláját kiemeli a költségszámlák kötegéből, mondván, nem történt valódi teljesítés. Hiszen a reklámanyagokon sehol nem szerepel a termék előállítója, csak maga a termék, és hogy hol lehet azt megvásárolni. Ugyanez a helyzet az árengedményekkel is. Ezekről általában nem az eladó, tehát a beszállító, hanem hanem a vevő, vagyis a kereskedelmi lánc állítja ki a számlát. Ezeket a számlákat a két fél úgy számolja el, mintha a kereskedelmi lánc termékértékesítést vagy szolgáltatást végzett volna a beszállítónak. A beszállítóknál lefolytatott adórevíziók ezután áfahiányt állapítanak meg a beszállítók terhére. Az áfa levonását megtagadó határozatok indokolása szerint a kereskedelmi láncok számlái mögött nincs tényleges értékesítés, ezért a beszállító általi „számlakiegyenlítések” végleges pénzeszköz átadásnak minősülnek.
Vadász Iván úgy látja, mivel a beszállítók túl gyengék ahhoz, hogy önmaguk védelmében fellépjenek, a helyzetet kizárólag egy külső erő, például az állami adóhatóság oldhatná meg. Csakhogy a kereskedelmi láncoknál – a csekély összegű mulasztási bírság kiszabása mellett – csak adótöbbletet tudnak megállapítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.