Tömegvonzás

Könyvesház

Péntek Orsolya
2005. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nádas Péter történetet írt. Történetet mesél – futott végig a meglepő vállalkozás híre a magyar irodalmi közegen a napokban, a Párhuzamos történetek megjelenésekor. Igaz, hogy a talán nem véletlenül népszerű (és a népszerűségért a minőséget sokszor hanyagoló) dél-amerikai írók után egy ideje az európaiak is történetet mesélnek ismét, csak ezt itthon sokáig nem vették észre.
Minden ellenkező irányú kísérlet dacára a regény ugyanis kiköveteli a maga történetét – hányan hitték azt, hogy sikeresen negligálták a történetmondás kényszerét, és nem figyeltek fel rá, hogy az antitörténetben a történet hogyan szüli meg magát…
Nádas műve nem attól zseniális, hogy történetet mesél. Hanem attól, hogy miként meséli. Hogy miként bont le egy korszakot időatomjaira, hogyan szedi pillanatokra a több év és a rengeteg szereplő történetét úgy, hogy egyetlen másodperc leírása oldalakon keresztül tart – és ebben az egyetlen másodpercben benne van a több év és több szereplő története.
Hogy miképpen tart hosszú oldalakon keresztül mondjuk egy tízperces taxiút leírása: a taxiban két nő utazik, egy idős és egy fiatal. Időben tíz perc, de ahogy Nádas ezt megjeleníti, hirtelen felfénylik a régebbi Magyarország képe, a történelem egy darabja, hollandiai emlékén keresztül az idősebb asszony arca és élettörténete, ugyanígy a fiatal nőé, sőt a taxisé is. Közben látjuk magunk előtt a Margit híd szigeti lehajtójának akkor még sárga kövezetét, érezzük, ahogy megcsúsznak a kerekek, és az arcunkba vág a téli eső meg a szél. A pillanatnak van színe, szaga, hangulata, közben szinte kitapintható a két test tömegvonzása – a megmagyarázhatatlan ösztön, amely két embert egymáshoz lök, hogy aztán valamelyik széttépje a köteléket: az örökké beteljesülhetetlen testi vágy újra és újra visszatér a történetekben. (Amint Pilinszky írja a Merényletben: „Megtörtént, holott nem követtem el, / és nem történt meg, holott elkövettem.”)
A tovább nem aprózható részletességgel megírt darabokból pedig a végére ismét összeáll az egész – közben a különböző idősíkokon és eltérő helyszíneken játszódó, egymástól látszólag független történetdarabok egymásra is rímelnek, mikrotörténeteket és gazdag asszociációs tereket létrehozva a történeten belül.
Maga a technika is elég lenne ahhoz, hogy európai mércével mérve is meghatározó műnek tartsuk Nádas Péter történeteit – ezen túlmenően azonban érdemes észrevenni, hogy Nádas a nagy realistákkal szemben (gondoljunk mondjuk a Háború és békére) nem az adott tér-idő együttállásba helyezi bele a maga történetét, hanem a szereplők története felől közelít a történelemhez. Ez a fajta „személyes” történelemszemlélet pedig – amely a horvát Nedjelko Fabriónál is megjelenik – az individualitás korában, a huszonegyedik század elején, úgy véljük, az egyetlen adekvát megközelítési mód.
Mindez persze pusztán érdekes konstrukció maradna a gyönyörű és érzékletes Nádas-nyelvezet nélkül, amelynek szépségében többször elvész az olvasó, hogy újra és újra kezdjen egy-egy fejezetet.
Pusztán a mondatok miatt.
(Nádas Péter: Párhuzamos történetek, I–III. A néma tartomány, Az éjszaka legmélyén, A szabadság lélegzete. Jelenkor Kiadó, Pécs, 2005. A kötetek ára: 2500, 2400 és 3000 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.