Brüsszeli szerepzavar

György Zsombor
2005. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány órával a megállapodás előtt még sokan tartottak attól, hogy eredmény nélkül zárul az uniós vezetők brüsszeli csúcsértekezlete. Nem lett igazuk, szombat hajnalban hosszas viták, kétoldalú egyeztetések és meglepően kemény nyilatkozatok után létrejött a kompromiszszum az Európai Unió 2007–2013-as költségvetéséről.

A csaták véget értek, ám azt még most sem könnyű megválaszolni, hogy a háború kinek a sikerével zárult. Gyurcsány Ferenc és a csúcsértekezleten részt vevő többi állam- és kormányfő nyilatkozataiból olybá tűnik, mintha hatalmas történelmi tettet sikerült volna véghezvinniük a Justus Lipsiusról elnevezett tanácsépületben, a legnagyobb érdem pedig minden esetben azt illeti, akit éppen hallgatunk. Valójában azonban tény: a szombat hajnali kompromisszum értelmében a kibővült Európai Uniót kevesebb pénzből kell majd finanszírozni, mint korábban, vagy akár mint azt az Európai Bizottság vagy az Európai Parlament javasolta. Kétes siker, hogy a rendkívül alacsony szinten, az uniós összjövedelem 1,03 százalékánál meghúzott hozzájárulást sikerült végül 1,045 százalékra feltornázni, mindezt annak biztos tudatában, hogy a Luxemburgban lefektetett, ám el nem fogadott számokhoz már csak elvből sem térnek vissza az illetékesek. A sikerpropaganda azonban sohasem a bonyolult számításokról vagy az eredmények teljes hátterének megvilágításáról szól.

A tárgyalóasztalnál ülő politikusok bírálatakor persze – a korrektség jegyében – le kell szögeznünk: sokkal több mozgástér nem nyílt számukra a viták során, a megegyezést követő hurráoptimizmus viszont azt jelzi, hogy a brüsszeli fordulók semmi másról nem szóltak, mint belpolitikai üzengetésről. A magyar kormányfő rögvest azt hangoztatta például, hogy a megállapodás lehetővé teszi a teljes magyar lakásállomány felújítását, valamint hogy az uniós támogatások családonként több mint kétmillió forintot jelentenek. Józan ésszel belegondolva azonban ezek a számítások nem többek demagóg kampányfogásnál.

El lehet ismerni, hogy Magyarország végül többet nyert, mint azt akár csak órákkal korábban gondolhattuk, ám hogy ebben mekkora a „keménykedő” magyar fél szerepe, azt jól jelzi, hogy Tony Blair szóvivője a különtárgyalásokat folytató Jacques Chirac francia elnök, Angela Merkel német, Rodríguez Zapatero spanyol és Kazimierz Marcinkiewicz lengyel kormányfő említése után megakadt, amikor a Gyurcsány Ferenc névhez ért. A sor végén álló politikust aztán egyszerűen csak „a magyar kormányfőként” említette. De nagy szereptévesztés lenne az is, ha a kedvezőbb megállapodásért nem az új erőre kapott, s a szolidaritásért síkra- szálló német–francia tandemnek mondanánk köszönetet.

Most, a brüsszeli kompromisszum megszületése után a magyar kormány dolga nem más, mint hogy megteremtse a feltételeket a kiharcolt pénzek elköltéséhez. Ha ugyanis a magas költségvetési hiány, a hozzá nem értés vagy a politikai huzavonák miatt nem sikerül az egyébként könnyebben lehívható támogatásokat a megfelelő helyekre eljuttatni, akkor mindegy lesz, hogy a tanácsban előtte század százalékokért is szinte ölre menő viták folytak. Minden egyes, felzárkóztatási célokra szánt euró annyit ér ugyanis, amennyit abból az adott ország vezetése fel tud használni.

Bár a szolidaritás eszményét eltemettük, a Magyarországra eső egymilliárdos többletnek azért próbáljunk örülni. A baj csak az, hogy ennek felhasználásakor Merkel és Chirac már nem segíthet a magyar kormányon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.