Várhatóan még az idén kifizeti a British Airport Authority (BAA) a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjáért és a vagyonkezelési megállapodásért a 464,535 milliárd forintos ellenértéket – jelentette be tegnapi sajtótájékoztatóján Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke. Várhatóan december 23-ra utalják át a vételárat. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér üzemeltetési jogát.
A BAA által vállalt 2006 és 2011 közötti fejlesztések minimális értéke 65,5 milliárd forintot tesz ki. Az ÁPV Rt. elnöke arról is beszámolt, hogy a magyar állam BA Rt.- ben fennmaradó 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedése kiinduló értéken húszmilliárd forint, ami évente 11,5 százalékkal emelkedik. Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta: a 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedés eladására vonatkozó opció lehívására csak a privatizációs törvény mellékletének módosítása esetén van lehetőség, ami jövőre véghezvihető. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója ezzel kapcsolatban hozzáfűzte: érdekli őket a repülőtér üzemeltetőjének százszázalékos megszerzése, mert számukra ez jó üzlet lenne.
*
Chris Woodruff, a BAA International ügyvezető igazgatója – aki várhatóan a BA Rt. új vezetője lesz – kifejtette: alacsonynak tartják egyes területeken a most vásárolt cég hatékonyságát. Az igazgató a következő öt évre vállalt fejlesztések között új repülőgép-parkolóhelyek, terminálok, új parkolók és a cargobázis megépítését említette. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentette, hogy már novemberben a pénzügyminiszterrel közös rendeletben szabályozták a magasnak tartott légiforgalmi díjakat. Eszerint január 1-jétől nem emelkedhetnek a légiforgalmi díjakból származó bevételek, amiket 2011-ig reálértéken húsz százalékkal kell csökkentenie a BA Rt.-nek.
A szakszervezeti és sztrájkbizottsági követelésekkel, a tervezett elbocsátásokkal kapcsolatos kérdésekre a britek kitérő választ adtak, mindössze annyit közöltek: fontosnak tartják, hogy leüljenek tárgyalni a szakszervezetekkel. Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója közölte, hogy a BA vezetői gárdája az üzlet nyélbe ütéséért privatizációs bónuszt kap, ha az idén befolyik a vételár. Ez 25 emberre vonatkozik, és személyenként ötmillió forintot jelent. Az ÁPV Rt. vezetői hárommillió forint körüli jutalmat kaphatnak fejenként. A szakszervezetekkel folyó bértárgyalásokkal összefüggésben a vezérigazgató bejelentette, hogy azért nem vettek/vesznek részt az egyeztetéseken, mivel a bérekről a tulajdonos nem szokott tárgyalni. A sajtótájékoztatón ismertették, hogy a pályázaton még részt vevő Hochtief Airport GmbH konzorciuma 406, míg a Fraport AG konzorciuma 350 milliárd forintot kínált a repülőtér megvételére.
A szerződés aláírása közben a repülőtéri hét végi bértárgyalások tegnap is eredménytelenül zárultak, továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezet 12 százalékos javaslata között, ami a munkavállalók 2006-os béremelésére vonatkozik. A felek ma délután egy órakor ismét tárgyalóasztalhoz ülnek, kettőkor viszont lejár a hétnapos egyeztetési határidő. Hilmer Sándor, a szakszervezeti sztrájkbizottság szóvivője lapunkkal közölte, az érdekképviseletek a korábbi álláspontjukhoz képest két százalékot engedtek. Nehezményezték ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. képviselői ismét nem jelentek meg az egyeztetésen. A sztrájkbizottság a mai egyeztetés eredményétől függően dönt az újabb munkabeszüntetésről. Megegyezés hiányában az ünnepek alatt általános sztrájk lehet Ferihegyen.
A Fidesz felszólítja a kormányt és az ÁPV Rt.-t, hogy a BA Rt. eladásával kapcsolatos minden dokumentumot haladéktalanul és teljes terjedelmében hozzon nyilvánosságra. Ez a legelső lépés annak megítéléséhez, hogy a kormány elkövetett-e olyan mulasztást, amely szükségessé teszi, hogy az adófizetők, illetve a törvényesség érdekében újabb intézkedések szülessenek. Az MSZP-frakció szerint a BA Rt. eladása a rendszerváltozást követő legsikeresebb privatizáció.
Elkelt a kerozinüzletág. A Malév Rt. a privatizációs szerződés aláírása előtt értékesítette kerozinüzletágát a BA Rt.-nek. A Malév százszázalékos tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. csaknem hétmilliárd forintért kelt el. A RÜK Kft.-ért fizetett vételárból elszámolták a Malév Rt.-nek a BA Rt. felé felhalmozott tartozásait. A két társaság megállapodott arról is, hogy a 2A terminál Malévre vonatkozó kizárólagos használatát megszüntetik.