Ferihegy 75 évre elszállt

Elkelt a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. háromnegyede. Tegnap ünnepélyes keretek között aláírta az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a brit vevőkkel a szerződést. Az ügyletért a privatizációs szervezetnél több mint százmillió forint jutalmat osztanak szét. Közben a repülőtéren sztrájkkal telhet az ünnep.

Putsay Gábor
2005. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan még az idén kifizeti a British Airport Authority (BAA) a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjáért és a vagyonkezelési megállapodásért a 464,535 milliárd forintos ellenértéket – jelentette be tegnapi sajtótájékoztatóján Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke. Várhatóan december 23-ra utalják át a vételárat. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér üzemeltetési jogát.
A BAA által vállalt 2006 és 2011 közötti fejlesztések minimális értéke 65,5 milliárd forintot tesz ki. Az ÁPV Rt. elnöke arról is beszámolt, hogy a magyar állam BA Rt.- ben fennmaradó 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedése kiinduló értéken húszmilliárd forint, ami évente 11,5 százalékkal emelkedik. Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta: a 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedés eladására vonatkozó opció lehívására csak a privatizációs törvény mellékletének módosítása esetén van lehetőség, ami jövőre véghezvihető. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója ezzel kapcsolatban hozzáfűzte: érdekli őket a repülőtér üzemeltetőjének százszázalékos megszerzése, mert számukra ez jó üzlet lenne.
*
Chris Woodruff, a BAA International ügyvezető igazgatója – aki várhatóan a BA Rt. új vezetője lesz – kifejtette: alacsonynak tartják egyes területeken a most vásárolt cég hatékonyságát. Az igazgató a következő öt évre vállalt fejlesztések között új repülőgép-parkolóhelyek, terminálok, új parkolók és a cargobázis megépítését említette. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentette, hogy már novemberben a pénzügyminiszterrel közös rendeletben szabályozták a magasnak tartott légiforgalmi díjakat. Eszerint január 1-jétől nem emelkedhetnek a légiforgalmi díjakból származó bevételek, amiket 2011-ig reálértéken húsz százalékkal kell csökkentenie a BA Rt.-nek.
A szakszervezeti és sztrájkbizottsági követelésekkel, a tervezett elbocsátásokkal kapcsolatos kérdésekre a britek kitérő választ adtak, mindössze annyit közöltek: fontosnak tartják, hogy leüljenek tárgyalni a szakszervezetekkel. Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója közölte, hogy a BA vezetői gárdája az üzlet nyélbe ütéséért privatizációs bónuszt kap, ha az idén befolyik a vételár. Ez 25 emberre vonatkozik, és személyenként ötmillió forintot jelent. Az ÁPV Rt. vezetői hárommillió forint körüli jutalmat kaphatnak fejenként. A szakszervezetekkel folyó bértárgyalásokkal összefüggésben a vezérigazgató bejelentette, hogy azért nem vettek/vesznek részt az egyeztetéseken, mivel a bérekről a tulajdonos nem szokott tárgyalni. A sajtótájékoztatón ismertették, hogy a pályázaton még részt vevő Hochtief Airport GmbH konzorciuma 406, míg a Fraport AG konzorciuma 350 milliárd forintot kínált a repülőtér megvételére.
A szerződés aláírása közben a repülőtéri hét végi bértárgyalások tegnap is eredménytelenül zárultak, továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezet 12 százalékos javaslata között, ami a munkavállalók 2006-os béremelésére vonatkozik. A felek ma délután egy órakor ismét tárgyalóasztalhoz ülnek, kettőkor viszont lejár a hétnapos egyeztetési határidő. Hilmer Sándor, a szakszervezeti sztrájkbizottság szóvivője lapunkkal közölte, az érdekképviseletek a korábbi álláspontjukhoz képest két százalékot engedtek. Nehezményezték ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. képviselői ismét nem jelentek meg az egyeztetésen. A sztrájkbizottság a mai egyeztetés eredményétől függően dönt az újabb munkabeszüntetésről. Megegyezés hiányában az ünnepek alatt általános sztrájk lehet Ferihegyen.
A Fidesz felszólítja a kormányt és az ÁPV Rt.-t, hogy a BA Rt. eladásával kapcsolatos minden dokumentumot haladéktalanul és teljes terjedelmében hozzon nyilvánosságra. Ez a legelső lépés annak megítéléséhez, hogy a kormány elkövetett-e olyan mulasztást, amely szükségessé teszi, hogy az adófizetők, illetve a törvényesség érdekében újabb intézkedések szülessenek. Az MSZP-frakció szerint a BA Rt. eladása a rendszerváltozást követő legsikeresebb privatizáció.



Elkelt a kerozinüzletág. A Malév Rt. a privatizációs szerződés aláírása előtt értékesítette kerozinüzletágát a BA Rt.-nek. A Malév százszázalékos tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. csaknem hétmilliárd forintért kelt el. A RÜK Kft.-ért fizetett vételárból elszámolták a Malév Rt.-nek a BA Rt. felé felhalmozott tartozásait. A két társaság megállapodott arról is, hogy a 2A terminál Malévre vonatkozó kizárólagos használatát megszüntetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.