Kitérő

Kilátástalan helyzetbe, történelmi mélypontra vitte a kormány a magyar vasutat az utóbbi három és fél évben. A döntéshozók azzal igyekeznek elhárítani magukról a felelősséget, hogy a Magyar Államvasutak zártkörű részvénytársasággá alakítása helyett a piaci liberalizációt készítik elő. Az Európai Unióba azonban egy elértéktelenített és a csőd szélére került magyar vasút fog bedöcögni.

Putsay Gábor
2005. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dicsőséges régmúlt, kiábrándító jelen és kilátástalan jövőkép jellemzi leginkább az ország legnagyobb vállalatát, a Magyar Államvasutakat (MÁV). Az éppen aktuális hitelfelvételétől függ, hogy a nagyrészt közszolgáltatást nyújtó társaság meddig képes kifizetni szállítóit, munkavállalóit s ellátni feladatát. Paradox módon jelenleg is zajlik a parlamentben a vita a hatályos vasúti törvény módosításáról, az új jogszabály az EU irányelvei szerint elsősorban a piac megnyitását és kiszélesítését tenné lehetővé. A kormány azonban úgy tárgyal a magyar vasútról, mintha az nem létezne, legalábbis ezzel igyekszik elhárítani magáról a felelősséget a kialakult helyzet miatt.
A törvényjavaslat előterjesztői szerint a magyar vasút válságos helyzetében egyedül a verseny megteremtése, illetve külső forrás bevonása jelenthet megoldást. Versenyre természetesen szükség van, hiszen az lendíti előre a szektort – elsősorban az áruszállítás tekintetében –, ám azt kevésbé emlegetik a jelenlegi döntéshozók, hogy nem egy teljesen lerobbant, eladósodott, a csőd szélére került, hanem egy versenyképes magyar vasutat kellene az unió pályájára állítani. Hasonló célból a nyugat-európai, de még a nem uniós tagállamok is igen nagy erőfeszítést tesznek a maguk háza táján.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a vasúti törvény általános vitájának kezdetén nagyvonalúan jelentette ki: „Jó hírrel szolgálhatok, nincs választási lehetőségünk, 2007-től szabad lesz a pálya” – ami azt is jelentheti, hogy az osztrák, a szlovák vagy a román vasút szolgáltatásait kell igénybe venni a magyar síneken. Az európai vasúti áruszállítási piac 2007-től nyílik meg teljesen, a nemzetközi személyszállítás 2010-es liberalizációjáról egyelőre csak elvi egyetértés alakult ki az unióban.
Akik részt vettek 2002 nyarán a központi vasutasünnepségen, hallhatták a hivatalba lépő MSZP–SZDSZ kormány miniszterét, Csillag Istvánt, aki a vasúti reform felgyorsítását ígérte – amit szerinte az előző kormány elmulasztott –, és idilli jövőképet festett az egybegyűltek elé. Mára kiderült, mennyire vált valósággá a Csillag István által felvázolt jövőkép. Arról már rég letehetett a jócskán alulfinanszírozott MÁV, hogy a tulajdonos révén fejlesztési forráshoz jusson, ám az állam az általa megrendelt személyszállításhoz nyújtott árkiegészítést is csökkentette. A társaság mérleg szerinti vesztesége a 2004. évi 49 milliárd forinthoz képest az idén 80–81 milliárd forint lesz, jövőre pedig 100 milliárdot emlegetnek szakmai körökben. A társaság egyébként 2006-ban sem számíthat jelentős változásra, hiszen – annak ellenére, hogy az EU kötelezővé tette a tagállamoknak a közszolgáltatási költségek kiegyenlítését – a költségvetési törvényjavaslat szerint 53 milliárd forintot költ az állam a MÁV és a GYSEV árkiegészítésére, ami az előbbi esetében a teljes költség felét sem teszi ki. Még az idei közszolgáltatási szerződést sem kötötte meg az állam a MÁV-val – elsősorban a Pénzügyminisztérium ellenállása miatt –, ami a vasúttársaságnak 26 milliárd forintot jelentene. A hiányt, a dolgozók bérét és a működési költségek egy részét csak újabb hitelek felvételével tudja kifizetni a társaság: jelenleg azért készül újabb hitel felvételére, hogy a korábbiakat törleszteni tudja. A Csillag István által beharangozott vasútreformnak az lett az eredménye, hogy a MÁV adósságcsapdába került, s ennek rendezésére a kormány nem mutat különösebb hajlandóságot. Kóka János szakminiszter a megrendült gazdasági helyzet miatt augusztusban aláírta a MÁV jegyzett tőkéjének csökkentéséről szóló határozatot: eszerint a társaság jegyzett tőkéje a korábbi 208-ról 80 milliárd forintra csökkent. A cég elértéktelenedése mellett ez egyrészt annyit jelent, hogy a tőkéje terhére nincs mozgástere a társaságnak, másrészt viszont kedvezőtlenebb feltételek mellett juthat hitelhez, ami viszont elengedhetetlen a működés fenntartása szempontjából. Ilyen helyzetben a tulajdonos mentőövet dobhatna az állami vasúttársaságnak, ugyanis lehetőség lenne az alaptőke megemelésére, a köztartozások átvállalására vagy a közüzemi díjak egy részének kifizetésére.
Az idén a költségvetésből egyáltalán nem jutott forrás a vasúti pályák fejlesztésére, s mint azt Pákozdi István, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vasúti főosztályának vezetője egy parlamenti bizottsági meghallgatáson közölte, jelenleg is ugyanez a helyzet. A járműfejlesztési program is nagyon lassan halad, a kormány eddigi vasútreformja ezen a téren kimerül abban, hogy a társaság garanciális hitelből harminc motorvonatot vásárolhat. Eközben viszont a rendelkezésre álló forrásokat a meglevő kocsipark fenntartására költi a MÁV, fejlesztési hitelhez pedig nemigen jut. Ugyanakkor felújítási munkák maradnak el, ennek tudható be, hogy ebben az évben például háromszáz vagonnal csökken a személykocsipark. A MÁV vontatóállománya sincs kedvezőbb helyzetben. Nagy nehézségek árán sikerült átcsoportosítani egymilliárd forintot a mozdonypark fejlesztésére, ugyanakkor régen vásárolt új mozdonyt a cég. (A Taurus villamos mozdonyok szállításáról szóló szerződést még Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere írta alá.)
A MÁV helyzetét nem csak finanszírozási és fejlesztési nehézségek befolyásolják: az állam és a vasúttársaság közötti viszony sem teljesen egyértelmű. A szerződés és ezzel együtt a költségvetési támogatások alapjául leginkább a vasúti menetrend szolgál, ennek figyelembevételével rendeli meg az állam a szolgáltatást. A menetrendet viszont a MÁV készíti, amit a gazdasági és pénzügyi tárcák elfogadnak anélkül, hogy teljesítenék az ezzel járó kötelezettséget. Ilyenkor persze kezdődik az egymásra mutogatás, ugyanis a menetrendet a költségvetési sarokszámok elfogadását követően kapja meg a pénzügyi tárca. Persze az állam képviselőinek is tisztában kell lenniük azzal, hogy a vonatok közlekedési rendje nem változik jelentősen.
Gaál Gyula, a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója – aki a GKM államtitkáraként került e posztra – igyekszik védeni a mundér becsületét: mint közölte, a nyugat-európai társaságokkal összehasonlítva a jelenleginél olcsóbb vasutat nemigen tud elképzelni. Tavaly az egy kilométerre jutó infrastruktúra működési költsége a MÁV-nál 57 ezer euró volt, míg egyes nyugati vasutaknál 170 ezer euró. A MÁV elnöke szerint az egy főre jutó hatékonyság tekintetében is jelentősen javultak a cég mutatói. Igaz, hogy a létszám a 2002. évihez képest 11 ezer fővel csökken 2006 végéig. A leépítési előirányzatot eddig messzemenően teljesítette a MÁV vezetése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.