Nem csak a szépre...

Ludwig Emil
2005. 12. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerkilencszázhatvanöt május 21-én délelőtt a pesti Szent István körúton, szemközt az akkor Sallai Imre nevet viselő Tátra utcával felborult egy Csepel teherautó. Üveges sört szállított, a faládák lerepültek a platóról, a palackok legnagyobb része összetört. A nem mindennapi látvány meg a sörszag mágnesként vonzotta oda az embereket, percek alatt bámész tömeg gyűlt össze az oldalán fekvő kocsi körül. „Megint nem lesz sör” – jegyezte meg egy nézelődő, levonva a történtekből az egyetlen lehetséges következtetést. Óvári – így hívták az illetőt –, beszédbe elegyedvén a mellette állóval, így folytatta: „Mit gondol, nem azért karamboloztak ezek, hogy a sörhiányt indokolják? Azt hiszik, nem látok át a szitán? Lefogadom, mindjárt itt lesz a tévéhíradó. Majd bemondják: elnézést, előre nem látható esemény, felborultunk, tessék vizet inni…” A megszólított, Sóvári nevű egyén, provokációtól tartván, óvatosan védelmébe vette a népgazdaságot, ezen belül a söripart, azonban amikor a frissen megismerkedett két pesti pasas később egy sört akart inni a közeli kocsmában, kiderült, hogy elfogyott. Sóvári megadóan gratulált a „nyertesnek”.
A Csurka István novellájában (Óvári és Sóvári) megörökített eseményt szerencsére az MTI fotóriportere, Friedmann Endre is lencsevégre kapta, így most, négy évtized elmúltával együtt olvashatjuk-láthatjuk e békebeli történetet. Vajon hányan élnek még abból a néhány száz vagy akár ezer emberből, akik éppen akkor arra jártak? És hányan emlékeznek közülük arra a május végi délelőttre, amikor a szétszóródott ládákban megmaradt pár üveg Kinizsit egyesek gyorsan megitták? Aligha tévedünk nagyot, hogy a felborult söröskocsi esete többeknek az emlékezetében maradt meg, mint például az a – hivatalosan nagyobb fajsúlyú – hír, hogy pár nappal később Kádár János, Apró Antal és Biszku Béla elvtársak baráti látogatásra utaztak a Szovjetunióba.
Valóban olyan anyagból van gyúrva az ember, hogy öröklött hajlama van a szépre-jóra emlékezni? Visszagondolva a világháborúkat, szegénységet átélt őseim és ismerőseim elbeszéléseire, azt kell mondjam, igen. Ezt a minap megjelent albumot forgatva, amely az 1950-es és 60-as évtized budapesti emlékképeit tárja elénk, szintén be kell lássuk, ez így van. A kötet összeállítója és kísérőszövegének szerzője, Gál László ezt írja: „Az összeállítás nem a szocializmust, hanem gyermekkorunkat, ifjú éveinket idézi, az időbeli egybeesés, ha szomorú is, véletlen. Nem egy dolgot visszasírunk, de ezek a dolgok visszasírandók. Egyszerűen a mindennapjainkat próbáltuk felidézni, annak a korosztálynak az eszmélő éveiből, amelyik András Ferenc filmje óta, némi öngúnnyal, »nagy generációnak« nevezi magát.”
Amikor a söröskocsis képet nézegetem, az én – még csak nem is olyan régi – emlékeim homályából is előbb bukkan elő a Szent István körút szemközti oldalán volt Dupla presszó, ahol mindig friss kaszinótojást ettem, porcelántányérról, mellé svéd gombasalátát és ropogós zsemlyét (közvetlen szomszédjában volt a város egyik legjobb péküzlete), vagy kicsit odébb, a Vígszínházzal átellenben, a Kelet-Berlinnek nevezett hely, ahol a ruhatárban még vasárnap is lehetett NDK-s import sört és halberstadti pattogós virslit kapni, mintsem az, hogy akkoriban gyakran arra sem volt elég pénzem, hogy a közeli antikváriumban megvegyek 12 forintért egy ritka Krúdy-könyvet, egész- vászon kötésben. Az ifjúsági park akkori képe is inkább azt a különös, bizsergető élményt idézi fel bennem, amikor a színpadon Radics Béla, a Tűzkerék együttes gitárosa hallás után lenyomta azt az 1966-os Yardbirds-számot, ami pár évre rá a Filmmúzeumban vetített Nagyításban szólt eredetiben, s nem azt a szorongató érzést, hogy az ifipark igazgatója, egy Rajnák nevű exávós bűnöző gumibottal a kezében vizslatta a bejutni igyekvő diákgyerekeket.
De nézzük tovább a fekete-fehér képeket! A régi Moszkva tér a híres „gombával”, a körtér az 1960-as években még zöld színű, Fehérvári úti villamosokkal, a Marx (ma újra Nyugati) tér az oszlopon álló közlekedésirendőr-fülkével, a Margit hídi HÉV-végállomás az úgynevezett „nejlon” büfével. A Blaha Lujza téri kereszteződésnél a gyalogosok még a felszínen közlekednek, és éppen haláltusáját vívja a félig már lerombolt Nemzeti Színház; még áll az óbudai Flórián tér sarkán az a kisvárosi pompájú épület, földszintjén a csemegeüzlettel, amelyiknek a helyén lassan harminc éve csúfítja a várost és az életünket egy hitvány alumínium-üveg raktáráruház. És visszaköszönnek a kisebb-nagyobb fűszerüzletek, a friss üveges tej, decire kimért tejföl, fürtökben lógó gyulai kolbász, gesztenyefák árnyékában a fehér abroszos budai kisvendéglők, a zenés presszók és az akkoriban még jól öltözött városi tisztviselők, mérnökök, tanárok által látogatott kedélyes pinceborozók. Az átépítés előtti Fradi-pálya zsúfolt lelátója, a fedetlen Kisstadion jegén az Újpesti Dózsa és Ferencváros hajadonfőtt játszó hokisai, és a magyar labdarúgó-válogatott Sándor, Göröcs, Albert, Tichy, dr. Fenyvesi összeállítású csatársora, Baróti Lajos csapata… Hová jutott azóta minálunk, Magyarországon ez a nagyszerű játék?! – kérdhetjük megdöbbenve.
A képeskönyv lapjairól a mai húsz-harminc évesekre is ismeretlen csodabogárként köszön rá a villamoskalauz, a csuklós busz ülőkalauza, a pályaudvari hordár, a nyaranta csákányával igazi jégdarabokat csapkodó jeges, az utcai cipőpucoló, a személymérleget kezelő öregúr és a házaló késes-köszörűs. Egy-egy fejezetben a hazai színjátszás és filmkészítés nagy korszakát, a televíziózás őskorát láthatjuk viszont a fotókon, azután a szárnyait bontogató Illés zenekart meg az Omega együttest… Felnőtt fiam kérdezte minap, miután zenegyűjteményének darabjai közt Arany János Toldijának lemezére bukkant: milyen fazon volt az a Básti Lajos, aki a kétórányi felvételen mesél? Előkaptam a könyvet, megmutattam neki a képet, amelyiken Básti látható Latinovitscsal a Kárpáthy Zoltán című Jókai– Várkonyi filmben. A lassan három évtizede eltávozott színész külleme és orgánuma közt teljes az összhang.
„Ennek a könyvnek semmi értelme. Nem építi a lelket, nem pallérozza az elmét, nem tanít semmire” – így kezdi bevezető sorait a képes album készítője. Azt kell mondjam, ha egyáltalán komolyan gondolta, ez bizony óriási tévedés. A munkája iránti őszinte tisztelettel.
(Gál László: „Csak a szépre…” Budapesti élet-képek az 1950–60-as évekből. Fekete Sas Kiadó, Budapest, 2005, 224 oldal.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.