Vonakodó űrhivatal

Vonakodva fogadta az Európai Űrhivatal az oroszok legújabb ajánlatát a Kliper űrrepülőprogramról, amelyet elsősorban a Nemzetközi Űrállomás ellátásához használhatnának. Nemcsak a pénzhiány az oka a tétovázásnak, hanem az, hogy az amerikaiak után Európa is inkább a Holdra, illetve a Marsra készülődik.

Schuminszky Nándor
2005. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem fogadta mindent elsöprő lelkesedéssel az oroszok Kliper-programról szóló legújabb ajánlatát az Európai Űrhivatal (ESA). Miként a közelmúltban tartott berlini konferencián Franco Boncia, a szervezet szóvivője elmondta: az elképzelések csekély támogatást kaptak. Bár az orosz program ellenzői azt hangoztatják, hogy Európának nem lenne nagyobb beleszólása a programba, az ellenőrzésről már nem is beszélve, a színfalak mögött azonban mindenki tudja: az ESA kétszer is meggondolja a mai gazdasági helyzetben, hogy eurómilliókkal bátorítsa az USA politikai megrendeléseit egyre inkább vonakodva teljesítő Oroszországot.
Az ESA elsősorban tagországaira kíván támaszkodni a közeljövő űrprogramjaiban. Bizonyára továbbra is szívesen együttműködnek az oroszokkal, de csak az eddigi szinten. Miközben ugyanis a NASA már a Hold és a Mars felé tekint, az új hatszemélyes Kliper-változat még a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kiszolgálására épülne, egy Progresszeket felváltó teherűrhajóval együtt.
A Klipert és a teherűrhajót külön-külön vinné fel az új Szojuz–2, illetve Szojuz–3 típusú hordozórakéta – közölte Nyikolaj Szevasztyjanov, az RKK Enyergija cég elnöke, aki felvázolta a leendő Hold-, illetve Mars-utazás lehetőségét is ezekkel az űreszközökkel. Az ESA minisztereinek legutóbbi tanácskozásán azonban eldőlt, hogy nem hoznak létre az elkövetkezendő két évre 51 millió eurós pénzalapot az új Kliper-terv támogatására, pedig novemberben az orosz kormány garanciát vállalt 23 milliárd rubel (678 millió euró) befektetésére. Szakértők azonban még nem tekintik véglegesnek a mostani nemet, bár Alan Thirkettle, az ESA emberes űrrepülésének programigazgatója azt mondta: szeretnénk független utat kiépíteni a Nemzetközi Űrállomáshoz, de addig megelégszünk fizetőhelyekkel vagy bartermegállapodásokkal a Szojuz-utazásokhoz.



Fontos szempontok. A Kliper az űrhajósokon kívül ötszázkilónyi hasznos terhet tud szállítani, de ez még a most használt Progresszek kapacitásának is kevesebb, mint a fele. Az RKK Enyergija ezért új teherűrhajóval, a Parom űrkomppal számol., amely a személyzetes Kliperhez kapcsolódva együtt repülhet az ISS-hez. Az oroszok remélik, hogy a Kliper alacsonyabb költségei mellett, kisebb stressz hat majd az űrhajósokra, és az így fellendülő űrturizmus is nagyobb bevételt hoz. Lényeges különbség a Szojuz TMA és az amerikai űrrepülőgép között, hogy az utóbbiak hővédő csempéket, az előbbiek leolvadó réteget használnak. Nem dőlt még el, hogy az oroszok új hővédelmet terveznek-e, de csempéket semmiképp nem alkalmaznak. Ismeretes: két éve az amerikai Columbia űrsikló a hővédő csempe sérülése miatt robbant fel, és idén júliusban a Discovery üzemanyagtartályának szigeteléséből is levált egy darab.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.