Nem fogadta mindent elsöprő lelkesedéssel az oroszok Kliper-programról szóló legújabb ajánlatát az Európai Űrhivatal (ESA). Miként a közelmúltban tartott berlini konferencián Franco Boncia, a szervezet szóvivője elmondta: az elképzelések csekély támogatást kaptak. Bár az orosz program ellenzői azt hangoztatják, hogy Európának nem lenne nagyobb beleszólása a programba, az ellenőrzésről már nem is beszélve, a színfalak mögött azonban mindenki tudja: az ESA kétszer is meggondolja a mai gazdasági helyzetben, hogy eurómilliókkal bátorítsa az USA politikai megrendeléseit egyre inkább vonakodva teljesítő Oroszországot.
Az ESA elsősorban tagországaira kíván támaszkodni a közeljövő űrprogramjaiban. Bizonyára továbbra is szívesen együttműködnek az oroszokkal, de csak az eddigi szinten. Miközben ugyanis a NASA már a Hold és a Mars felé tekint, az új hatszemélyes Kliper-változat még a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kiszolgálására épülne, egy Progresszeket felváltó teherűrhajóval együtt.
A Klipert és a teherűrhajót külön-külön vinné fel az új Szojuz–2, illetve Szojuz–3 típusú hordozórakéta – közölte Nyikolaj Szevasztyjanov, az RKK Enyergija cég elnöke, aki felvázolta a leendő Hold-, illetve Mars-utazás lehetőségét is ezekkel az űreszközökkel. Az ESA minisztereinek legutóbbi tanácskozásán azonban eldőlt, hogy nem hoznak létre az elkövetkezendő két évre 51 millió eurós pénzalapot az új Kliper-terv támogatására, pedig novemberben az orosz kormány garanciát vállalt 23 milliárd rubel (678 millió euró) befektetésére. Szakértők azonban még nem tekintik véglegesnek a mostani nemet, bár Alan Thirkettle, az ESA emberes űrrepülésének programigazgatója azt mondta: szeretnénk független utat kiépíteni a Nemzetközi Űrállomáshoz, de addig megelégszünk fizetőhelyekkel vagy bartermegállapodásokkal a Szojuz-utazásokhoz.
Fontos szempontok. A Kliper az űrhajósokon kívül ötszázkilónyi hasznos terhet tud szállítani, de ez még a most használt Progresszek kapacitásának is kevesebb, mint a fele. Az RKK Enyergija ezért új teherűrhajóval, a Parom űrkomppal számol., amely a személyzetes Kliperhez kapcsolódva együtt repülhet az ISS-hez. Az oroszok remélik, hogy a Kliper alacsonyabb költségei mellett, kisebb stressz hat majd az űrhajósokra, és az így fellendülő űrturizmus is nagyobb bevételt hoz. Lényeges különbség a Szojuz TMA és az amerikai űrrepülőgép között, hogy az utóbbiak hővédő csempéket, az előbbiek leolvadó réteget használnak. Nem dőlt még el, hogy az oroszok új hővédelmet terveznek-e, de csempéket semmiképp nem alkalmaznak. Ismeretes: két éve az amerikai Columbia űrsikló a hővédő csempe sérülése miatt robbant fel, és idén júliusban a Discovery üzemanyagtartályának szigeteléséből is levált egy darab.