Magyar gyümölcs

Csontos János
2006. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagycsütörtökön e rovatban ne beszéljünk politikáról. Beszéljünk valami fontosabbról, ami a politika alatt vagy fölött van – s ideális esetben a politikának is ezt a valamit kellene szolgálnia. Nevezhetjük ezt tárgyilagosan a közösség hatékony érdekérvényesítésének, szellemi honvédelemnek; fennköltebben meg a haza üdvének. Ennek a valaminek még a legelszántabb tagadói is a bűvkörében élnek: láthatjuk, a végletes individualizmus is csak szoros érdekszövetségbe szerveződve képes kiépíteni és megvédeni elitista állásait.
A vita nem is a közösség létéről vagy nemlétéről, hanem annak kívánatos méreteiről, kompetenciájáról és kultúrájáról folyik. A lopakodó globalizmus (amiről Lenin még nem tudhatta, hogy az imperializmus legfelsőbb foka) paradox módon abban érdekelt, hogy határokon átívelő hatalmát a társadalmak atomizálásával teljesítse ki. Finoman szólva nincs ellenére a csonka, sőt az egyszemélyes család, amely kevésbé van felvértezve tradíciókkal és kipróbált túlélési taktikákkal, ezért elenyésző ellenállást tud kifejteni a már-már természeti törvénynek beállított, ám sok tekintetben önfelszámoló monolit világszellemmel szemben. Az angolszász nyelvi és civilizációs gyarmatosítás előrehaladott fázisában más nagy nemzeti kultúrák is másodrendűekké váltak a szellemi világpiacon, miközben az Amerika és Anglia farvizén hajózó anglofón nemzetek (például az ausztrálok és az írek) aránytalanul felértékelődtek. A globális tőkének a nagyhatalmak (még a kevésbé ütőképes, enervált Európai Unió is) egyelőre túl nagy falatnak látszanak; a középhatalmak is tudnak kellemetlenkedni (ezt az anomáliát az arab világban fegyverrel igyekeznek kordában tartani); épp ezért a fő csapás: a nemzet, az állam. Védekezésképpen, a megtartó nemzeti kultúra, nyelv és identitás átmentése érdekében még azok a módosabb országok is a korábban már túlhaladottnak ítélt nemzetállamiság felé mozdultak el, amelyekre eddig nem ez volt a jellemző. Magyarország a kevés kivétel közé tartozik: olyan Európához, olyan Nyugathoz igazodna, ami jószerivel már nem is létezik.
Puszta marketingeszközökkel is belátható: egy egynemű világban érdektelen, ami egyezik; s felértékelődik, ami különböző. Magyarország unalmas lesz a világ számára, ha elveszíti megkülönböztető jegyeit, színeit, nyelvét, irodalmát, konyháját, történelmi tudatát, kultúráját. Eminens lehet; érdekes nem. A túlélésre csakis a kulturális értelemben vett nemzetállamiság nyújt esélyt. Sokáig nem értettem a Szekfű Gyula-i kérdést: mi a magyar? Hogyhogy mi? Hogy kérdezhetnek ilyet olyanok, akik a magyarság részét alkotják? Holott ez volt a XX. század legfontosabb – nem kielégítően megválaszolt – kérdése, a globalizmus előszelétől megérintve: hogyan tudjuk magunkat megkülönböztetni a világ többi részétől, hogy túlélhessük gyilkos ölelését? Temérdek felszínes és meddő országimázsvita zajlott a közelmúltban – de gondolkozik-e manapság valaki komolyan arról: mi a magyar?
Azért igen. Bethlenfalvy Gábor nemrégiben vitára ingerlő esszékötetet írt a témáról Magyar gyümölcs címmel. Azt sugallja, hogy a magyar táj, a magyar kert, a magyar gyümölcs, a magyar ember valóságos világszám – elkülönböződése szembeszökő, így Magyarországot nem kell okos embereknek íróasztalnál „kitalálni”: inkább csak ki kéne bontanunk kínálkozó specialitásainkat, értékeinket. Délibábos nyelvészeink szerint Ádám és Éva magyarul beszéltek az Édenkertben. Ez megmosolyogtató ugyan, de Bethlenfalvy nagy műveltséganyagot görgető könyve óta nem szabadulok a gondolattól: lehet, hogy a tudás fáján is magyar gyümölcs termett?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.