Simán landolt a Szojuz űrhajó

Sikeresen leszállt tegnap az orosz Szojuz TMA–7 űrhajó Kazahsztánban. A Nemzetközi Űrállomásról visszatért három asztronauta egészséges.

Schuminszky Nándor
2006. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Földet ért tegnap hajnalban Kazahsztán sztyeppés vidékén a Szojuz TMA–7 űrkabinja a Nemzetközi Űrállomás (ISS) 12. személyzetével és az első brazil űrhajóssal, Marcos Pontesszel. Az orosz Pavel Vinogradov parancsnok és az amerikai Jeffrey Williams fedélzeti mérnök máris hozzálátott a fél évig tartó munkához az űrbázison. A legfrissebb tervek szerint júliusban csatlakozik hozzájuk az ESA űrhajósa, a német Thomas Reiter is, akivel első ízben bővül ismét három tagúra a Columbia űrrepülőgép 2003. februári tragédiája után csökkentett létszámú állandó személyzet.
Az ISS–12 legénysége, William McArthur és Valerij Tokarev a nyolc napot az űrben töltő Pontes társaságában foglalta el helyét a Szojuzban, amely tavaly október óta állt készenlétben az űrhajósok hazaszállítására. Erre a műveletre mindig a régebbi űrjárművet használják, mert ezeknek a kozmoszban tölthető ideje korlátozott: valamivel több mint fél év. Az űrhajók cseréjére tehát a mindenkori személyzet biztonsága miatt van szükség.
A szétkapcsolási parancsot szombaton, magyar idő szerint 22 óra 25 perckor adták ki, majd nagyjából három perc elteltével szűnt meg a fizikai kapcsolat az űrhajó és az űrállomás között. A leszállási manőver egyik legveszélyesebb fázisa az, amikor a Szojuzt három részre választják szét, amelyek közül csak az űrhajósokat szállító kabin tér vissza a Földre. A korábbi Szojuzokkal – ilyenen repült Farkas Bertalan is – ellentétben, a mostani TMA-típusoknál a szétválasztás két lépésben történik: először az orbitális kabint távolítják el, majd a több mint két tonnával könnyebb részek fékezése következik. Több hajtóanyag marad a manőver végrehajtására, mint ha a teljes tömeget kellene lelassítani.
Az éjfél után bekapcsolt fékezőhajtómű három és fél percig működött, majd 1 óra 21 perckor választották le az űrkabint a hajtóműegységről. Újabb 12 perc elteltével kinyílt az ezer négyzetméteres főernyő, és 1 óra 48 perckor az űrkabin szerencsésen földet ért a kazahsztáni sztyeppén, Arkalik városnál. Néhány perccel később a kereső-mentő csoport helikopterei már meg is találták az űrhajósokat, akik épek és egészségesek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.