Anyagtalan repülés

S Z I G E T V I L Á G

Kő András
2006. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tamási Áron így idézte fel első találkozásukat Móricz Zsigmonddal:
„Megállapodtunk, hogy az egyik pesti vendéglőben találkozunk, s jól kibeszéljük magunkat. Ahogy megyek a bejárat felé, látom, hogy túlfelől közeledik Móricz Zsigmond. – Úgy látom, te vagy Tamási Áron! – szólal meg. – Én meg úgy látom, te vagy Móricz Zsigmond – válaszoltam. Ezzel bementünk, többet nem szólva. Alkalmas asztalt kerestünk, elhelyezkedtünk, majd Móricz Zsigmond körülnézett: – Pincér! – mondotta. – Pincér! – mondottam én is nyomatékosan. Mikor a pincér megjelent, Móricz Zsigmond kérdően rám pillantott, s így szólt: – Sört. – Sört… – válaszoltam én félig neki, félig a pincérnek. Ezután nem szóltunk többet. Láttam, hogy játékról van szó. Móricz Zsigmond vizsgálódva méregetett, s én is alaposan végignéztem őt. Ilyenformán ismerkedtünk, legalább fél óra hosszat. Akkor Móricz Zsigmond kérdően nézett rám, és így szólt: – Mehetnénk, Áron?! – Mehetnénk bizony – feleltem én, fizettünk, s kifelé tartottunk. Az ajtó előtt Móricz Zsigmond kezét nyújtotta, elbúcsúztunk, szótlanul. Már elválóban voltunk, amikor ő, már indulóban, visszafordult, és szélesen elmosolyodott: – Jól kibeszélgettük magunkat, Áron – mondta meggyőződéssel. – Jól kibeszélgettük magunkat, Zsiga – feleltem én. Ezzel mindegyikünk útjára ment. Igen jól kiismertük egymást.”
Vannak emberek, akik anélkül, hogy sokat beszélgetnének egymással, pontosan tudják, hányadán állnak a másikkal, mit érez, hogyan gondolkodik, mit tart fontosnak a másik. Elég csak néhány odavetett szó vagy mondat, s mindjárt az az érzésünk, mintha jól kibeszélgettük volna magunkat. Így vagyok a most ötvenhét éves Nagy Gáspárral: egy kézfogásból, egy tőmondatból értjük egymást anélkül, hogy valaha is hosszan elcseverésztünk volna. S most itt van prózakötete, a Közelebb az életemhez, amely – ha eddig nem tudtam volna – pontosan rímel mindarra, amit én kézfogásból, tekintetből, tőmondatból kisugárzáson értek. Mintha együtt, egy helyen, egy időben nevelkedtünk és eszméltünk volna. Pedig ő néhány évvel fiatalabb. Ő Vas megyei, én somogyi (balatoni). S most beszélgetés helyett elküldte könyvét, amely lombot fon egy-egy tőmondat (és a versei) köré.
Középiskolás koromban a szobám falát Petőfi arcképe díszítette. Nagy Gáspár azt vallja: „Petőfit – mindenkinek mondom – nem kötelező jelleggel, hanem belső késztetésből, a magunk épülésére, évente újra kellene olvasni. Ugyanis minden szava mögött ott van az erkölcs, az etika, nála nincs félrebeszélés. Ha a ma élő politikusaink, szellemi életünk nagyjai között sokkal többen volnának azok, akik Petőfivel vallanák: »Használni és nem ragyogni akarok«, akkor bizonyára előbbre tartanánk!”
Nagy Gáspár emlékezett Szűcs Istvánnéra, a KISZ-kb-s elvtársnőre, aki 1972-ben úgy beszélt a Petőfi-szobor talapzatánál, hogy ki sem ejtette a költő nevét. Mai rokona az a televíziós szerkesztőnő, aki nemrég azzal hívta fel a rádió archívumának munkatársát: kölcsönöznék-e neki egyik műsorához Petőfi Sándor hangját?
Istenkáromlás! Ismeretes, hogy Kossuth hangja megmaradt az utókornak, de ez még nem jelenti azt, hogy Petőfié is megvan. Bárha így volna! A telefonhívás arról árulkodott, amiről a televíziók kulturális műsorainak jelenlegi színvonala.
Nagy Gáspár Pannonhalmán tanult a bencéseknél, én Budapesten a cisztercitáknál, igaz, akkor már József Attila volt a gimnázium neve, de a régi szellem, néhány tanárunknak köszönhetően, élt tovább. Tudom: meghatározó egy-egy mondat, egy-egy üzenet. Ami a sok-sok latin memoriter közül Nagy Gáspárnak máig bölcselet: „Bármit teszel, okosan tedd, és nézd a végét.” Söveges Dávid igazgató nem adta ki a forradalomban részt vevő diákjait, ezért a pufajkások 1957-ben félholtra verték. Nagy Gáspár ezek után került oda, ahol – mint írja – „a történelem a kövekből is sugárzott… A történelmi érzékenységet tanultam meg Pannonhalmán.”
Nagy Gáspár tudja: a történelem nem az, amire mi gondoltunk, hanem amire emlékezhetünk. A történelem sokféle műfajra ad lehetőséget. A történelmet lehet írni, átírni, meghamisítani, újraértékelni, megcáfolni, s ha minden kötél szakad, tárgyilagosan ábrázolni. Mindenesetre a legnagyobb portömeg neve: történelem. Kilátszunk-e belőle?
Ami Nagy Gáspárnak Kormos István „Mesterkurzusa” volt a Móra Kiadóban, az nekem a Sipos Tamás-féle „iskola” a rádióban. („Riporter akar lenni?” – kérdezte, amikor már sokadszor találkozott velem a rádió bejáratánál, amint éppen Gulyás Gyulára vártam. „Itt van Pesten Pablo Neruda, előadást tart a bölcsészkaron, készítsen vele interjút a Gondolatnak.” Így kezdődött. Ha erre gondolok, még ma is megremeg a lábam.) „A »Mesterkurzusba« nem elhanyagolható tételként a Fradi aktuális fakó csapatának összeállítása is éppúgy beletartozott, mint Nadányi Zoltán vagy Sinka István valamelyik ritka versének ismerete… – írja Nagy Gáspár. – Hogy Kormos Pista hívott oda, és mellette dolgozhattam, ez volt a megfizethetetlen, kiemelt honorárium.”
Nagy Gáspár szüleivel együtt nehéz paraszti munkát végzett. Első „nyelvemlékei” káromkodó és imádságos szavak voltak. (Zsigmond király, aki több nyelven beszélt, de legjobban a magyarért lelkesedett, csak magyarul káromkodott. Apai nagyapám – a családi béke nyert vele – csak törökül.) Anyai nagyanyja a falu életéből fantasztikus históriákat gyúrt össze. Olyan világot fedezett fel a leendő költő (és később, az iskolai szünetekben, jelesebb ünnepeken, őszi betakarításkor), amely kötőanyag lett gondolkodásában, verseiben. „Én úgy fogom föl – vallja be –, ha verset írok, nekem diktálnak. Én fogom a tollat, de valahonnan kapom azt az erőt, azt a sugallatot, ami előrevisz. Nem kértem ezt a segítséget, de megadatott. A világ, mint Isten teremtménye: költői mű, amelyben én csupán egy grafitporszem vagyok. De a porszemnek is van feladata.” A színészkirály, Latinovits Zoltán azt írja: „A vers az ember legtöményebb megnyilvánulása, leganyagtalanabb röpülése, legforróbb vallomása a létről. A legszentebb játék. A kifejezhetetlen körbetáncolása, megidézése, ritka szertartás, míves fohász. Valami, ami születésének pillanatában a halhatatlanságra tart igényt.” A poétáról pedig így vélekedik: „Korának és közösségének gondolathordozója, indulatébresztője, ostorozója, érzelemládája. A poétaéletű ember valami titkos úton, múltakból font, elhaltak energiájából szőtt radarhálóval képes ráérezni a jövőre is, és erről elsöprő energiával közöl híradást. Vajon honnan ez az energia?”
Nemrég színjeles érettségiben reménykedő, flaszteren nevelkedő fiatalembereket faggattam: ismerik-e a fák, a madarak, a virágok nevét? Lesújtó volt a műveletlenségük. Valahol olvastam, hogy a komputervilág falanszterében most éppen világegyetembeli társaitól fosztja meg magát az ember. A geológiai képződményektől, a csillagoktól, a növényektől és az állatoktól, a tiszta víztől és a tiszta levegőtől. Nagy Gáspár írja egykori iskolájáról s a szombathelyi főiskolán művelődéstörténetet tanító Kiss Gyuláról, hogy nála a diáknak legalább 300 autentikus népdalt kellett ismernie, továbbá táncainkat, a magyar történelmet, beleértve a fehér foltokat is. Vele kellett felfedeznie minden gólyának kemény gyalogtúrával az Őrséget, majd később a szatmár-beregi tájat is, ahol Szatmárcsekén, lehetőleg holdvilágban, Kölcsey sírjánál a Himnuszt kellett elénekelni. Aki így nevelkedett, annak megadatott az esély, hogy tudja, az elágazásnál merre menjen.
Legutóbb tavaly Iszkázon, a Nagy László-emlékháznál találkoztunk Nagy Gáspárral. Aztán baráti körben a Somló tetején kötöttünk ki, s borozgatás közben Kósa Ferenc mesélte el Nagy László kitántorgásának valódi okát ebből az életből. Döbbenten hallgattuk… („Kósáék nagyszerű filmjéből kölcsönzöm szabadon a gondolatot – veti papírra Nagy Gáspár –: csak az igazmondás maradhat az ember egyetlen esélye, hazugságra, elkenésre, halogatásra nincs idő.”) Ami pedig másik tanítómesterét, Nagy Lászlót illeti: „… indulásomkor… Nagy László metaforikus lírája volt a költészeteszmény. Vonzásába kerültem azért is, mert hasonló világból jöttünk… Nagy László a Somló-hegy tövében született, jómagam onnan harminc kilométerre… Ha kinn voltunk a szőlőben, vagy éppen teheneket őriztünk, mindig a Somló volt a tájékozódási pont.”
Ezerkilencszázötvenhat Nagy Gáspárnak és nekem is meghatározó emlék. A menekülők nap nap után náluk szálltak meg, aztán mentek át a határon. Ami Budapesten történt, arról a 17 éves Práter utcai srácok meséltek neki, mielőtt búcsút mondtak a hazának. S ő ámulva hallgatta, hogyan lőtték ki az orosz tankokat. Én apámmal róttam a várost, s életem végéig nem feledhetem, hogyan dőlt a porba a gellérthegyi orosz katonaszobor. Utána elénekeltük a Himnuszt. Melocco Miklós szobrászművész a napokban egy baráti összejövetelen vallotta be, hogy 1956 hatására ismerte meg a hazafiságot, s maradt végleg e hazában. S aztán a Nagy Gáspár-oeuvre egyik csúcspontja, a „bűnök bűne” a tatabányai Új Forrásban 1984-ben megjelent Nagy Imre-vers, az Öröknyár: elmúltam 9 éves, aztán a másik ötvenhatos: A fiú naplójából – 1986-ban, a forradalom 30. évfordulóján a Tiszatájban. Ma már ez is történelem, a „különösen veszélyes költő” – ahogy megbélyegezték az állambiztonság emberei – máig megbocsáthatatlan tette. A Kossuth-díj ellenére!
Én 1989-ben kezdtem kutakodni arról, hogy Nagy Imrééket a kivégzés után hol temették el, és ekkor találkoztam Nagy J. Lamberttel, tizenöt évet kapva a sorstól közös munkára, könyvekre, barátságra. Nagy Gáspárral együtt mondom tehát: eljegyeztettünk a történelemmel. Az én fájdalmam a gyerekkorra nyúlik vissza, mert mindkét nagyapámat az oroszok ölték meg. Ráadásul az egyiket bestiális módon, kezét-lábát kitépve, lóhoz láncolva hurcolták végig a falun. Nagyanyámat megbecstelenítették. Nekem mesélhetnek felszabadítókról! Csoda, hogy nem keveredtem 1956-ban a harcolók közé. Igaz, őriztek is otthon nagyon.
Néha nem tudom, az álom és az ébrenlét között hol a határ. Volt-e nekünk egyáltalán Nagy Lászlónk („Nagy László kérdezte mindig csöndes szavakkal, hogy azoknak az átnyergelőknek, akik majd legközelebb is átnyergelnek, milyen hitük lehet”), Czine Mihályunk („kinek szeméből – ahogy Németh László lejegyezte – mindig ömlött a fény és a szeretet”), Kiss Gyula tanár urunk („aki alkatában és némely jó hajlamában Móricz Zsigmond alteregójaként gyalogolt és énekelt előttünk”) és a többiek, a hozzájuk hasonlók, akiket Nagy Gáspár így vagy úgy megénekelt. Néha azt hiszem, csak lódobogás volt a jelenlétük, néha meg tudom, hogy Nagy Gáspár kézfogásában az ő kézfogásukat is éreznem kell, verseiben, prózájában az ő küldetéstudatuk is benne van. („… a magyar költészet a kézfogások költészete.”)
Nagy Gáspár, a prózaíró, „a szókkal bíbelődő ember” nem tagadhatja meg a verselőt. A szavak akkor is árulkodnak, ha arról vall, ami a versek mögött van. A Közelebb az életemhez című kötetben olvashatjuk: „A baltavári és kisbéri templom harangjainak összetéveszthetetlen borongása” vagy: „Az én gyerekkorom rorátés hajnalainak emléke…” Másutt: „És a versek – az időben – jődögélnek utánam.” „Most ez a térkép is mintha fölöttem csillaglana…” „Miközben ilyen fényes vers-karátokat pattint tékozlón a lábunk elé: bársony-nesz, könnyű pára…” Mármint – Nagy Gáspárral szólva – a legárvább magyar költő, József Attila és így tovább.
A költészet parázsnoka, Nagy Gáspár fogja a kezünket a prózában is, és nem ereszt. Ülünk egymással szemben egy sör mellett, mint hajdan Tamási Áron és Móricz Zsigmond, ő a méltó örökösük (a Móricz-ösztöndíj részese 1976-ban; „Móricz Zsigmondnak… az Erdély-trilógiáért az eddigi ösztöndíjakból vita nélkül összedobhatnánk egy posztumusz Nobel-díjat”), én, az egyszerű krónikás, kis tehetséggel aránylag messzire jutva, és már fél órája hallgatunk. Ő azt mondja: – Jól kibeszélgettük magunkat, András. Én azt mondom: – Jól kibeszélgettük magunkat, Gáspár. És mindegyikünk megy a maga útjára. De az irány – Ady kedvenc szavával – mégis ugyanaz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.