Vegyesvállalatot alapít autóbuszok összeszerelésére az IkarusBus International, valamint a Shangdong tartományban bejegyzett Datong Hongye Befektetési Holding – közölte tegnap Széles Gábor, az Ikarus Holding elnöke. A vállalat a kínai Qingdao város ipari parkjában létesülő összeszerelő üzemben évi tízezer autóbusz gyártására rendezkedik be. A 30 millió dollár alaptőkével alakuló cégben 51 százalékos lesz a kínai üzletrész, az ottani befektetők bocsátják rendelkezésre a tőkét, a gyártási infrastruktúrát és a létesítendő gyár területét. Az IkarusBus biztosítja a technológiai transzfert, ami többek között három autóbusztípus gyártásához szükséges dokumentációkból, a fontosabb alkatrészek és az ezek előállításához szükséges szerszámok kiszállításából tevődik öszsze, ezenkívül rendelkezésre bocsátja a Kínában felhasználható Ikarus márkanevet. A szerződést – a leendő vállalat neve még csak a kínaiak számára ismert – a tervek szerint július 20-án írják alá, ezt követően kezdődne meg a húszezer négyzetméteres üzemcsarnok felépítése. Az IkarusBus idén 200 autóbuszalvázat, illetve hajtásláncot szállít Qingdaoba, jövőre 1000-1500 autóbusz készülne az üzemben, a tízezres sorozatgyártásra azonban néhány évig még várni kell. Széles Gábor tervei szerint a céget a New York-i tőzsdére is bevezetnék.
Székesfehérváron a Videoton udvarán mutatták be tegnap az Ikarus HB 122 L nevű prototípust, aminek még nem fejeződött be a fejlesztése. A járműbe, amelyre eddig 500 millió forintot költött az IkarusBus, Rába-futómű, angol motor és német sebességváltó kerül, bár az utóbbi két főalkatrészt a sorozatgyártás beindítását követően vélhetően Kínában állítják elő, hiszen ott lényegesen olcsóbb. Széles Gábor a fejlesztéssel kapcsolatban tegnap arról számolt be, hogy bizonyos alkatrészekről még egyeztetnek a kínai féllel. A vállalatvezető a magyar tulajdonba került Ikarus jövőjét illetően közölte, hogy a fejlesztési központot Székesfehérváron rendezik be, a gyártókapacitást pedig külföldre, így Kínába, Oroszországba, illetve az utódállamokba, lehetőség szerint pedig Kubába és Iránba helyeznék. A jelenlegi típuson kívül még egy csuklós és egy alacsony padlós autóbusz fejlesztését tervezik. Li Chuang, az IkarusBusszal társult befektetési cég vezetője elmondta, hogy az utóbbi időben a jelentősebb autóbuszgyártók már betelepültek az országba, így az ottani piacon is igen nagy a konkurencia. Az alacsony padlós autóbuszok viszont még csak most jelennek meg az országban, így ezen a területen még újdonságnak számíthat az Ikarusjármű. A cég a tervek szerint az Európai Unióba is szállítana autóbuszokat.
Széles Gábor az itthoni gyártással kapcsolatban lapunknak elmondta, hogy a tervek szerint őszszel kezdődne az összeszerelés a székesfehérvári üzemben. Bár elmondása szerint a Volánok érdeklődnek az új Ikarus autóbuszok iránt, amelyből évente 200–400 készülne az országban, a cégvezető figyelmét most leginkább a külföldi gyártás beindítása köti le.

Elképesztő, mit mondott a tárgyalásán a karateedző, aki felrúgott egy fiút a szolnoki kalandparkban