Ikarus készül Kínában

Ikarus márkanevű elővárosi autóbuszok sorozatgyártása kezdődik az év második felében Kínában, a hazai és egy ottani befektető cég együttműködésében. A még fejlesztés alatt levő prototípust tegnap mutatták be Székesfehérváron.

Putsay Gábor
2006. 05. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vegyesvállalatot alapít autóbuszok összeszerelésére az IkarusBus International, valamint a Shangdong tartományban bejegyzett Datong Hongye Befektetési Holding – közölte tegnap Széles Gábor, az Ikarus Holding elnöke. A vállalat a kínai Qingdao város ipari parkjában létesülő összeszerelő üzemben évi tízezer autóbusz gyártására rendezkedik be. A 30 millió dollár alaptőkével alakuló cégben 51 százalékos lesz a kínai üzletrész, az ottani befektetők bocsátják rendelkezésre a tőkét, a gyártási infrastruktúrát és a létesítendő gyár területét. Az IkarusBus biztosítja a technológiai transzfert, ami többek között három autóbusztípus gyártásához szükséges dokumentációkból, a fontosabb alkatrészek és az ezek előállításához szükséges szerszámok kiszállításából tevődik öszsze, ezenkívül rendelkezésre bocsátja a Kínában felhasználható Ikarus márkanevet. A szerződést – a leendő vállalat neve még csak a kínaiak számára ismert – a tervek szerint július 20-án írják alá, ezt követően kezdődne meg a húszezer négyzetméteres üzemcsarnok felépítése. Az IkarusBus idén 200 autóbuszalvázat, illetve hajtásláncot szállít Qingdaoba, jövőre 1000-1500 autóbusz készülne az üzemben, a tízezres sorozatgyártásra azonban néhány évig még várni kell. Széles Gábor tervei szerint a céget a New York-i tőzsdére is bevezetnék.
Székesfehérváron a Videoton udvarán mutatták be tegnap az Ikarus HB 122 L nevű prototípust, aminek még nem fejeződött be a fejlesztése. A járműbe, amelyre eddig 500 millió forintot költött az IkarusBus, Rába-futómű, angol motor és német sebességváltó kerül, bár az utóbbi két főalkatrészt a sorozatgyártás beindítását követően vélhetően Kínában állítják elő, hiszen ott lényegesen olcsóbb. Széles Gábor a fejlesztéssel kapcsolatban tegnap arról számolt be, hogy bizonyos alkatrészekről még egyeztetnek a kínai féllel. A vállalatvezető a magyar tulajdonba került Ikarus jövőjét illetően közölte, hogy a fejlesztési központot Székesfehérváron rendezik be, a gyártókapacitást pedig külföldre, így Kínába, Oroszországba, illetve az utódállamokba, lehetőség szerint pedig Kubába és Iránba helyeznék. A jelenlegi típuson kívül még egy csuklós és egy alacsony padlós autóbusz fejlesztését tervezik. Li Chuang, az IkarusBusszal társult befektetési cég vezetője elmondta, hogy az utóbbi időben a jelentősebb autóbuszgyártók már betelepültek az országba, így az ottani piacon is igen nagy a konkurencia. Az alacsony padlós autóbuszok viszont még csak most jelennek meg az országban, így ezen a területen még újdonságnak számíthat az Ikarusjármű. A cég a tervek szerint az Európai Unióba is szállítana autóbuszokat.
Széles Gábor az itthoni gyártással kapcsolatban lapunknak elmondta, hogy a tervek szerint őszszel kezdődne az összeszerelés a székesfehérvári üzemben. Bár elmondása szerint a Volánok érdeklődnek az új Ikarus autóbuszok iránt, amelyből évente 200–400 készülne az országban, a cégvezető figyelmét most leginkább a külföldi gyártás beindítása köti le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.