Háromhetes szünet után ismét drágulnak az üzemanyagok. A távirati iroda értesülései szerint a benzinért öt, a gázolajért hét forinttal kell majd többet fizetni szerdától. Ez azt jelenti, hogy egy liter benzin a hazai kutak többségénél már csaknem háromszáz forintba kerül majd, de jó pár olyan töltőállomás lesz, ahol az ár ezt a lélektaninak mondott határt is átlépi. A gázolaj átlagos ára literenként 280 forint felett lesz.
A drágulás híre egyáltalán nem volt váratlan, hiszen a forint árfolyama történelmi mélységekbe süllyedt az euróhoz, illetve az olajpiac valutájához, az amerikai dollárhoz képest. Ennek alapján lapunk literenként nyolc-tíz forintos áremelést sem tartott volna elképzelhetetlennek, s hogy ez mégsem így lett, annak két oka lehet. Az egyik az, hogy a kőolajtermékek nemzetközi jegyzésára az utóbbi időben csökkent valamicskét, s ez tompított az általános árnyomáson, a másik pedig az egyre erősebb versenyhelyzet a régió üzemanyag-nagykereskedelmi piacán. Mindezektől függetlenül nem elképzelhetetlen, hogy a közeljövőben újabb áremelésekre kell felkészülnünk, főleg, ha a forint árfolyama nem stabilizálódik. Az üzemanyagok ára forintban kifejezve már régóta történelmi magasságokban jár, a háromszáz forint körüli benzinár azonban már reálértéken, vagyis az autósok vásárlóerejéhez mérten is nagyon közel van a 2001-es – háromszáz forintos dollárárfolyam mellett mért – rekordhoz. Azt viszont még nem lehet tudni, hogy az újabb áremelés milyen kihatással lesz a benzinfogyasztásra. Elvileg minden klasszikus közgazdaságtan szerint létezik egy olyan ár, amit a fogyasztók már nem hajlandók megfizetni, s ez elindít egy árcsökkentési folyamatot, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy ezt a határt közelítenénk. Az év eddigi adatai szerint legalábbis nem csökken a hazai üzemanyag-vásárlási kedv, legfeljebb az látszik, hogy a vásárlók egyre kevésbé hajlandók áldozni a prémium kategóriába tartozó, tehát még a 95-ösnél is drágább benzinért, illetve, hogy alaposan megnőtt a kisebb fogyasztású dízelmotorral felszerelt gépkocsik részaránya a hazai járműparkban.

Zöld rendszám a jövő kulcsa? 10-szeres növekedés 2020 óta