A magánosításból befolyó tavalyi bevételi cél ugyan 200 milliárd forint volt, ezt azonban a kabinet lényegesen felülteljesítette: a Ferihegyi repülőtér eladásából a Kincstári Vagyoni Igazgatósághoz befolyt 404,5 milliárddal a tavalyi bevétel elérte az 564,4 milliárd forintot. Az egy évvel korábbi magánosítási célokat szintén felülmúlták a bevételek, de még nem ekkora mértékben. 2004-ben – ugyancsak 200 milliárdos bevételi cél mellett – 310,1 milliárd forintra sikerült szert tenni az állami vagyon eladásából.
*
2003-ban a bevételek ennél lényegesen kevesebbet, 160,3 milliárd forintot tettek ki, az összeg mégis a többszöröse volt a 2002-es privatizációs bevételeknek.
A legtöbb kifogást az ÁSZ a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. magánosításával kapcsolatban fogalmazta meg, amelyről megállapította, hogy a privatizációt a tisztázatlan tulajdonviszonyok ellenére hajtották végre. A számvevők az eladás átláthatóságát kritizálták, megállapítva, hogy a társaság vagyonkezelése és tulajdonjogi helyzete a privatizáció nyélbe ütésekor tele volt ellentmondásokkal. Bírálatot kapott az ÁSZ-tól az Antenna Hungária (AH) Zrt. – akkor még nyrt. – eladása is. Itt a számvevők azt észrevételezték, hogy a pályázat nyertesének kiválasztása előtt elmaradt a társaság vagyonértékelése, jóllehet, ezt az AH jelentős értéke, a műsorszórási és műsorelosztási monopolhelyzete indokolttá tette volna. Vagyonértékelés hiányában az ÁSZ szerint a vevő által ajánlott árhoz nem volt viszonyítási alap.
Tavaly az ÁPV Zrt. több agrártársaságot is eladott. A Komáromi Mg Zrt., az Alcsiszigeti Mg Zrt. és a Bácsalmási Agráripari Zrt. értékesítéséből 385 millió forint folyt be. Ezeknél a tranzakcióknál a számvevők többek között azt kifogásolták, hogy a privatizációs tanácsadók és lebonyolítók megbízása során átfedések voltak, miközben többletköltséget eredményezett a többszörös cégátvilágítás.
Az ÁSZ összefoglalója kiemelten foglalkozik a Bábolna Mg Zrt. magánosításával, amelynél arra hívja fel a figyelmet, hogy az eladás előkészítése során olyan döntések születtek, amelyek a társaság piaci értékének jelentős csökkenéséhez vezettek. A társaság a számvevők szerint olyan intézkedéseket nem hozott meg, amelyek segítségével el lehetett volna kerülni a vagyonvesztést, ugyanakkor olyan döntések születtek, amelyek jelentős követeléseket engedtek el. A lépéseket, illetve azok hiányát az ÁPV Zrt. a kormányzati felhatalmazás hiányával magyarázta az ÁSZ-nak.
Az ÁSZ-jelentés megállapítása szerint jelentős összegeket emésztett fel a különféle szakértői feladatok díjazása. Ezen összegek közül komoly hányadot képviseltek az Antenna Hungária Zrt., a Budapest Airport Zrt. és a Hungexpo Zrt. privatizációjának lebonyolításáért kifizetett pénzek.
A jelentés megemlíti, hogy az ÁPV Zrt. egy határozatban az Agroster Besugárzó Zrt. és még négy másik cég privatizációjáról rendelkezett. Az értékesítés lebonyolításáért a REORG-AUDIT Könyvvizsgáló Kft. 84 millió forintot kapott. A Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt. 5 százalék mínusz egy szavazat mértékű állami tulajdonban lévő részvénycsomagja értékesítésének a teljes lebonyolítására kiírt pályázat nyertese a KPMG Tanácsadó Kft. volt – áll a jelentésben –, amelynek díját 29,9 millió forint bruttó összegben határozták meg. A korábban említett mezőgazdasági üzemek, köztük a Tokaj Kereskedőház Rt. privatizációjához kapcsolódó jogi tanácsadásért 29 millió forintot állapítottak meg, amely öszszegnek 80 százalékát a megállapodás szerint annak ellenére ki kellett fizetni, hogy végül meghiúsult az ügylet, sikertelen lett a privatizáció.
Az ÁSZ jelentése szerint ellentmondás volt a megbízás tárgya – jogi munka –, az ezért járó díjazás felosztása és a munkában részt vevők szakmai képesítése között. A privatizáció lebonyolításával megbízott társaság és az ügyvédi iroda szerződései szerint átfedés tapasztalható az elvégzendő feladatok és a munkát végző személyek között. Az ÁSZ megállapítása szerint következetlen volt a többszöri vagyonértékelés és átvilágítás annak tükrében, hogy míg kisebb cégeknél készült ilyen, a nagyságrendekkel jelentősebb BA Zrt. részvénycsomagja eladásakor nem végeztettek sem vagyonértékelést, sem átvilágítást. Az ÁPV Rt. szerződést kötött a Bouygues francia befektetőcsoporttal a Nemzeti Lóverseny Kft. galopp-pályájának korszerűsítése érdekében. A projekt 1998 júliusában kezdődött, s az idei év júniusában elkészült. A vizsgálat megállapítása szerint a beruházás csak részben alkalmas a magyar lóversenysport lebonyolítására.
A 2002-es kormányváltás óta befolyt 1404,5 milliárd forintos privatizációs bevétel mellett a költségvetés adóssága ugyanebben az időszakban 6080 milliárd forinttal, azaz több mint 73 százalékkal emelkedett. Az adósságállomány idén július végén elérte a 14360 milliárd forintot.

A Hell közleményben reagált az energiaitalok korlátozására