Malév: nagyüzem privatizáció alatt

Putsay Gábor
2006. 09. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétéves flottafejlesztési programot dolgozott ki a Malév vezetése a hosszú távú járatok üzemeltetésére. Az ehhez szükséges repülőgéppark bővítéséről az igazgatóság a privatizáció eredményétől függően dönt. Ennélfogva az átalakítás nem korlátozza majd az új tulajdonos mozgásterét – nyilatkozta lapunknak Gönci János, a Malév Zrt. vezérigazgatója. A program lényege, hogy nyaranta három, a téli időszakban pedig kettő, hosszú távú repülésre alkalmas gépet üzemeltetne a Malév. Annyi bizonyos, hogy a Malév aláírt egy lízingszerződést az amerikai International Leasing Finance Corporationnel egy 230 utas befogadására alkalmas, Boeing 767–300 ER típusú repülőgép bérléséről, amely 2007 nyarán áll majd forgalomba. A felek öt plusz két éves időtartamra kötötték meg a szerződést. Ezzel együtt a Malév döntött arról, hogy értékesíti az egyik Boeing 767–200 ER típusú járművét – jelenleg két ilyen gép van a társaság tulajdonában –, ugyanakkor szándéknyilatkozatot kötött arról is, hogy ezt a gépet 2007 nyár végéig bérli, feltéve, ha a cég majdani tulajdonosa nem mond le a használatról ezen időszak alatt. A tervek között szerepel egy másik, 230 személyes repülőgép forgalomba állítása 2008 tavaszán.
A Malév – az általa kötött további két szándéknyilatkozat szerint – egész évben közlekedtet Budapest és Bangkok között repülőgépet, illetve 2007. április végétől október végéig hetente egy charterjáratot üzemeltet Budapest és japán városok között. Gönci János ezzel kapcsolatban (mivel folyamatban van a Malév privatizációja, a pályázók november 3-ig adhatnak ajánlatot) közölte: a cégnek fejlődőképesnek kell maradnia a tendertől függetlenül. A vezérigazgató elmondta, hogy a flottabővítési program kidolgozása, beleértve a repülőgép bérlését, valamint a szándéknyilatkozatok aláírása a tulajdonos és egyben a privatizációs tendert lebonyolító ÁPV Zrt. jóváhagyásával történt. Közölte: a Malév üzletmenetét és fejlődését befolyásoló tranzakciókról konzultálnak a privatizáció alatt az ÁPV-vel. Csak abban az esetben, ha ismeretes lesz, hogy ki veheti meg a Malévet, hoznak döntést fejlesztésről vagy értékesítéséről, ha az a tulajdonos szándékaival nem ellentétes.
Köztudomású az is, hogy a Malév értékesíti a XVII. kerületben levő sportcentrumát, illetve eladná a Ferihegyi repülőtér és Százhalombatta között húzódó kerozinvezetéket. A sportcentrum eladása még a Budapest Airport Rt. tavalyi értékesítésével függ össze, erről 2006 februárjában írtak alá nyilatkozatot a felek – mondta Gönci János. Az ingatlan a Kincstári Vagyonkezelőhöz kerülne, az érte kapott vételárért pedig a BA felé fennálló hárommilliárd forintos tartozást írnák le. A csővezetéket viszont mindenképpen értékesíteni szándékozik a Malév – ebből két-három milliárd forint bevételt remél –, ám erre egyelőre nincs a láthatáron vevő. A társaság vezérigazgatója szerint egyébként üzemi szinten a tavalyihoz hasonló veszteségre számítanak, azzal együtt, hogy az idén a tervhez képest is jelentősen emelkedtek a költségek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.