1956 megszólította az egész világot

A Terror Háza Múzeum kétnapos nemzetközi konferenciájának a címe 1956 – Európa ébredése volt, ám az előadókat hallgatva, akár Magyarország ébredésére is keresztelhették volna a rendezvényt. Azt hisszük ugyanis, hogy sokat tudunk az ötven évvel ezelőtti forradalomról és szabadságharcról, főként a külföldi tudósok elemzései nyomán mégis plasztikusabban tárulhatott elénk az akkori események történelemformáló jelentősége. Így a mai, szándékosan farizeus tévhitekben tartott magyar társadalom saját felelősségére és lehetőségeire is ráébredhet az elődök nagyszerű tetteinek nyomán.

2006. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor beleér a történelem a jelenbe – jegyezte meg Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója Anne Applebaum előadása nyomán. Az amerikai történész ugyanis arról beszélt, hogy az USA máig nem okult 1956-os elhibázott, ellentmondásos hozzáállásából, ami a (volt) keleti tömb országait illeti. Akkor is szinte legitimációt adott az elnyomó hatalomnak, mert tévesen úgy értékelte: az úgynevezett stabilitás fenntartása felülírja a demokratikus szempontokat. S valóban, mintha valamilyen rejtett kontinuitást fedezhettünk volna fel a tudományos referátumokban a kommunista elődpárt terrorintézkedései és a mai jogkorlátozó tendenciák között. Talán ennek a számlájára írható az a törekvés, amire Schmidt Mária is utalt: a jelenlegi szocialista éra megpróbálja a reformkommunizmus küzdelmének egyik állomásaként feltüntetni az 1956-os forradalmat. Holott a tények mindenben az ellenkezőjét mutatják, hisz az ötvenes években a terror a magyar társadalom minden rétegére kiterjedt, s a rendszer torz logikájából következően előbb-utóbb saját sorait sem kímélte. 1945 után a fasisztátlanítás jelszavával a szovjet megszállókat segítő kommunista párt a nép ellensége megbélyegzést szinte minden rétegre kiterjesztette, s az alkotmányos gyilkolás jogi kereteit is megteremtette. Kivégzés, bebörtönzés, internálás várt az eltávolítandó másként gondolkodókra, minden harmadik embert atrocitás ért Magyarországon. Ez ellen a terror ellen lázadt fel a magyar nép, mert rájött, hogy nincsen emberarcú változata a kommunizmusnak.
M. Kiss Sándor történész nemzeti, antiszocialista forradalomként jellemezte az október 23-án kezdődött folyamatokat, és abszurdnak nevezte azt, hogy „szocialisztikus forradalomként” próbálják meg beállítani az eseményeket. S hogy mi volt annak az engesztelhetetlen bosszúvágynak az oka, amivel – Nagy Levente kutató megfogalmazásával – a szovjet elvárásokat is túlteljesítette a kommunista vezetés, s hadiállapotot hirdetett a magyar társadalom ellen? A konferencián elhangzottakból körvonalazható: politikai elitcserét akartak végrehajtani, s valójában nem a gazdaság szerkezetét, hanem az egész társadalom struktúráját szerették volna fenekestül fölforgatni. Egyik céljuk sem teljesült, köszönhetően annak a társadalmi egyetértésnek, konszenzusnak, amely a XX. századi történelemben páratlan módon megvalósult a társadalom legkülönbözőbb csoportjai között. A magyar nép tehát világtörténelmet írt, amit a nemzetközi politika nagyjai rögtön felismertek. Hans-Peter Schwarz német történész Konrad Adenauer kancellár 1956. november 23-i szavait idézte, aki a CDU elnökségi ülésén azt mondta: a magyar az újkori történelem legbátrabb népe, hisz minden külső segítség nélkül csakis a szabadságért harcolt. Levonható a konzekvencia: éppen ezért volt olyan elsöprő erejű a szovjet végső katonai támadás, s kíméletlen az áruló Kádár-rezsim megtorlása is. Balás Piri László ezt úgy fogalmazta meg: szinte mindenkinek, aki tett valamit a hazájáért, meg kellett bűnhődnie.
Éppen az volt a társadalom legnagyobb bűne, hogy félretette ellentéteit, és kialakult egy olyan irányító közszellem, amely megvalósította a vezér nélküli forradalmat – világlott ki M. Kiss Sándor elemzéséből. Horváth Miklós hadtörténész azt hangsúlyozta: az oroszok maguk tekintették háborúnak, szinte a második világháború folytatásának a fegyveres beavatkozást. Konyev marsall november 4-i hadi parancsa úgy szólt: az ellen a horthysta Magyarország ellen kell felvenniük a harcot, amely a hitlerista németek szövetségeseként a Szovjetunió ellen támadott.
S hogy szerepet játszott-e az a hazugságfolyam, amellyel folyamatosan bombázták a társadalmat? Schmidt Mária arra emlékeztetett, hogy Hruscsov eredetileg titkosnak szánt beszéde a XX. SZKP-kongresszuson nagyban hozzájárult a társadalmi felháborodáshoz. A szovjet pártvezér ugyanis bevallotta, hogy bűnözők irányították a szovjet birodalmat Sztálin alatt. Ezzel védhetetlenné vált a vörös fasisztoid hatalmi szisztéma, s Magyarországon is lehullott a lepel a személyi kultuszt kiszolgáló alkalmatlan politikai vezetésről. John Kekes amerikai magyar professzor ezt úgy fogalmazta meg: tudták, hogy hazudnak, s azt is tudták, hogy ezt mi is tudjuk. Azt is mondta: az igazság, a tisztesség lehetőségét a kommunisták megsemmisítették, amire a társadalom csak egyvalamit tehet – önmaga válik igazságossá és tisztességessé.
Az 1956-ban emigrált tudós másokkal ellentétben úgy vélte: a forradalom mégsem érte meg azt a komoly emberveszteséget, amellyel járt. Mások viszont a tényekre alapoztak, s – mint az osztrák Erwin Schmidl rávilágított: a tankkommunizmus következménye volt, hogy a nyugati kommunista pártok jelentéktelen politikai erővé zsugorodtak, s az európai értelmiség számára a szovjet rendszer elvesztette minden vonzerejét. A román Gabriel Andreescu úgy érvelt: 1956 a közösségirtó politika felett aratott győzelmet. A lengyel Ryszard Kaczorowski a negyvennégyes lengyel felkeléshez hasonlította a magyar forradalmat, amelyet levertek, ám legyőzni nem tudtak, hiszen a túlélés lehetőségét adta meg a magyarság számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.