Illatüvegcse

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Fáy Zoltán
2006. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az illatszerek több ezer éves kultúrtörténete során a szagosítók számtalan funkciómódosulásával találkozhatunk. A ma is megszokott általános használat mellett az ókorban illatáldozathoz használtak egyes növényeket. Az ószövetségben kizárólag Áron fiai mutathattak be illatáldozatot, elsősorban tömjént, balzsamot, galbanumot és masztixot égettek sóval keverve. A törvény szigorúan, halálbüntetés terhe mellett tiltotta az illatáldozat receptjének profán célra történő felhasználását.
A történelem során a mai általános alkalmazástól eltérően gyakran orvosi célra is használtak bizonyos illatszereket. Az illatosítók előállításában valóságos forradalmat jelentett az illóolajok desztillációval történő kinyerésének felfedezése; állítólag Avicenna (980–1037) volt az első, aki rózsavizet tudott előállítani. Mindenesetre a Kánon (El-Kanun fil Teb) öt könyvében jól használható gyógyszertani rész is található, amely csakugyan hozzájárulhatott a keleti illatszer-előállítás fejlődéséhez, s a felfedezés az európai gyakorlatra is hatással lehetett.
A középkori járványorvosok fertőtlenítőként használták az illatos anyagokat, és a XVII. századtól a hatalmas madárra emlékeztető védőruha csőrében helyezték el, azt gondolván, hogy ha az orvos nem érzi a pestises vagy leprás betegek bűzét, elkerüli a fertőzést is. A találmány Charles Delorme-nak, XIII. Lajos udvari orvosának köszönhető. Magyarországon nemigen voltak efféle védőruhát viselő járványorvosok. Az a vélekedés viszont, hogy az illatszerek fertőtlenítő hatásúak, széles körben elterjedt, és ennek volt köszönhető az illatos labdacsok, szagolók elterjedése Európa-szerte. Buzinkay György debreceni orvos még 1739-ben is azt ajánlotta pestis ellen, hogy a betegek közé merészkedő gyógyító rózsa- vagy levendulaecetbe áztatott keszkenőt szagolgasson, füstölje magát levendula- és rozmaringvirággal elegyített pipadohánnyal, rágjon narancs- és citromhéjat, s dohányozzon minél többet.
A pomanderek (pomum ambrae) kis likacsos vagy nyitható szelencék voltak, övre akasztva viselték, s szükség esetén nagyot szippantottak a szerecsendiót, fahéjat, a hím pézsmaszarvas ivarmirigyének váladékát, vagyis pézsmát és az ámbrás cet váladékából készített ámbrát tartalmazó illatosítóból. Később már nemcsak ragályos betegségek idején használták az illatlabdacsokat vagy illatszelencéket, hanem mindig: hozzátartozott az eleganciához, s ráadásul az orvosi funkciók mellett némely illatszernek, leginkább a pézsmatartalmúaknak szerelmi vágyfokozó hatást is tulajdonítottak.
Az illatosítók története tehát az orvosláséhoz kapcsolódik, és különös módon a bőrkészítéséhez. Főként a bőrkesztyűk erős szagát akarták elnyomni különféle illatosítókkal, és ez a magyarázata annak, hogy az első illatszergyártók Nyugat-Európában sokszor a kesztyűkészítők voltak. Később a legkülönfélébb előkelő ruhadarabokat illatosították, sőt az ezerötszázas évektől egyre jobban divatba jöttek az illatos ékszerek is. Ezek talán csakugyan segítettek valamelyest az élősködők, főként a tetvek és bolhák távol tartásában, de arra mindenképpen alkalmasak voltak, hogy némiképp palástolják a rendszeres tisztálkodás hiányát.
Járványok idején a fertőtlenítés mellett még a XVIII. században is előfordult, hogy az illatszert elfogyasztották, ezzel is remélve a megbillent egészség helyreállását. Így például a kölnivíz sem csupán illatosító folyadék volt, hanem gyógyszer is. Állítólag egy karthauzi szerzetes készített először „kölnisches Wassert”, azaz, ahogyan ő nevezte, „aqua mirabilist”, csodálatos vizet, és adta nászajándékba a házasodás előtt álló Mühlensnek. A titkos recept annyira elnyerte a család tetszését, hogy Wilhelm Mühlens elhatározta: az illatszert nagy tételben fogják előállítani. A technológia állítólag azóta sem sokat változott: a kölnivizet ma is tölgyfa hordókban érlelik évekig, és a pontos összetételét még ma, a szintetikus illatszerek világában is homály fedi.
A hazai illatszerhasználatra vonatkozóan számtalan írásos adat és tárgyi emlék maradt fenn. A középkori királyi Magyarországon is kelendők voltak az illatos ékszerek, szelencék, elterjedtségükre a XVI–XVII. századi prédikátorok cicomákat és illatszereket ostorozó beszédeiből is következtethetünk. Az erkölcsi tiltás ellenére a XVIII. században a felsőbb társadalmi rétegek körében meglehetősen gyakoriak voltak a különféle illatosítók, természetes anyagok és ezek kivonatai, és az illatszerdivat az udvari etikett leszálló kultúrértékeként egyre lejjebb lévő társadalmi csoportokat is elért.
Így aztán annak a XVIII. század végi, XIX. század eleji illatflastromnak a receptje sem különösebben szokatlan, amelyet egy Nagyszombatban kiadott könyv hátsó szennylapján fedeztem fel. Inkább a könyv tárgya és eredete miatt különös a kézzel bejegyzett recept, ez a munka ugyanis Ilylyés István 1697-ben nyomtatott Catechismus avagy lelki téj című összefoglalása, amelynek nem sok köze van a piperéhez.
Illyés István (1650–1711) esztergomi kanonok, később szenttamási prépost, esztergomi nagyprépost, majd címzetes püspök volt, Illyés András öccse, igen termékeny egyházi szerző. Magyar nyelvű katekizmusa, amelyet „nevezetes auktorokból öszve-szedett”, fontos, hiánypótló munka a rekatolizáció idején. Kissé csonka, címlap nélküli példányunkon három tulajdonbejegyzés található: 1734-ben Pocsuk Ádám a győri ferences konventtől kapta meg a könyvet, hogy cellájában, illetve a várban használja; később Szombathelyre került a kötet. Nem különösebben valószínű, de kizárni sem lehet, hogy a katekizmus hajdani szerzetesi használói jegyezték fel a meglehetősen egyszerű illatszer receptjét, inkább az képzelhető el, hogy a győri konvent 1787-es eltörlése után a könyv kikerült a szerzetesi könyvtárból, például a rendház épületében berendezett katonai konviktus valamelyik tisztjéhez, s csak később vitték el jóakarók a szombathelyi zárdába.
Mindenesetre a Recipe pro olfactorioso címet viselő bejegyzés szerint örmény sót, nyers „albedinust”, sal tartarit, vagyis kálium-karbonátot kell egyenlő mennyiségben elegyíteni, majd három vagy négy csepp levendulaolajat aláönteni. Levendula- helyett használható majorannaolaj is. Így valószínűleg a mai illatkompozíciókhoz vagy akár a receptünkkel körülbelül egykorú, híres 4711-es kölnihez képest meglehetősen szerény illatszerhez jutunk, amelyben dominál a levendula vagy a majoránna jellegzetes szaga. Viszont sokkal olcsóbb és házilag is könnyedén elkészíthető a kétszáz éves „győri parfüm”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.