M6-os: tárgyalás a koncessziós díjról

Putsay Gábor
2006. 10. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan szeptember 30-án járt le az M6-os autópálya Érd-tető–Dunaújváros közötti szakaszának végleges átadási határideje, a folyamatban levő engedélyezési munkák miatt a sztráda bizonyos kiegészítő elemeit még nem használhatják az autósok.
Az 55 kilométer hosszú szakasz három nagy pihenőjéből kettő – köztük egy benzinkút – még el van zárva a forgalom elől. Ideiglenesen május végén adta át a szakaszt a kivitelező – az autópályát osztrák és német tulajdonosokból álló konzorcium építette, illetve üzemelteti 22 évig –, ekkor azonban még javában tartottak a munkák. Az Érd– Dunaújváros közötti szakaszt június 9-én helyezték forgalomba, addig azonban csak a főpálya és a sztráda csomópontjai készültek el, a kiegészítő infrastrukturális elemek – így a vízelvezető rendszerek, pihenőhelyek, alsóbbrendű utakat átvezető hidak – még nem teljesen. Értesüléseink szerint a sztráda végleges műszaki átadása szeptember 30-án megtörtént az M6 Duna Autópálya Konzorcium részéről, a Központi Közlekedési Felügyelet e hónap végéig fejezi be az ellenőrzési, valamint az átvételi munkákat. Ekkortól hivatalosan még három hete van a gazdasági és közlekedési tárca vezetőjének, hogy aláírja az M6-os végleges forgalomba helyezési engedélyét.
A forgalmat ugyan nem érinti, de még mindig nem jutottak egyezségre a szaktárca és a konzorcium tulajdonosainak képviselői a rendelkezésre állási díj áprilisi és májusi számlájának kifizetéséről. A koncessziós szerződés szerint ugyanis az M6-os konzorciumnak március 31-ig kellett volna átadnia az autópályát, a késedelem miatt viszont a megrendelő állam két hónapnyi díjat nem fizet ki. Mindez hétmillió eurós – kétmilliárd forint – tétel. A vitás ügyek rendezésére létrehozott, három-három fős technikai és pénzügyi bizottság értesüléseink szerint november 10-én dönt az ügyben, akkor derül ki, hogy a konzorcium igényt tarthat-e a díjra vagy legalábbis egy részére. A szaktárca vezetése eddig nem fogadta el a kivitelezők indokait, akik szerint hátráltatta a munkákat a szokatlanul zord időjárás, az építők szerint másfél-két hónapos csúszást jelentett a soron kívül beiktatott régészeti feltárás, és az állami kisajátítások sem haladtak zökkenőmentesen.
Tönkrementek viszont a beruházás idején azok a környékbeli utak, amelyeket anyagszállításra és felvonulási területként használtak a kivitelezők, továbbá alvállalkozóik. Igen komoly károk keletkeztek önkormányzati és állami utakban egyaránt, sovány vigasz, hogy ezek nem az autópálya-építés kiszolgálására és túlsúlyos teherautók fogadására készültek. Értesüléseink szerint az érintett felek között olyan megállapodás jött létre, hogy az eddigi hárommillió eurón kívül 270 millió forintot költ az autópálya üzemeltetője a környékbeli utak felújítási munkálataira.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.