Ami még menthető

Fél évet sem tartott a csoda – szeptember közepén ünnepélyes keretek között vette át Bécsben az első magyar lajstromjelű mentőhelikoptert Kóka János, ám múlt heti hírünk szerint pénzhiány miatt elhalasztanák a tavaszra elkészülő további két gép átvételét. A miniszterelnök annak idején tíz korszerű gépet ígért, jelenleg három dolgozik a magyar légtérben.

2007. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horvátországból bérelt repülőgéppel utaztatta ki az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a sajtót a tavalyi önkormányzati választás finisében a bécsi átadásra. Sokak meglepetésére nem az egészségügyi miniszter, hanem a helikopterekkel egészen meghitt viszonyt ápoló Kóka János, a gazdasági és közlekedési tárca vezetője vette át az első magyar lajstromjelű légi járművet azzal, hogy rövidesen további négy érkezik az országba. Az átadók sem voltak kevéssé illusztris személyiségek: osztrák részről Maria Rauch-Kallat egészségügyi miniszter állt a gép mellett és az üzemelést-karbantartást végző ÖAMTC elnöke, valamint a német–francia gyár, az Eurocopter vezetője is eljött annak köszönhetően, hogy ez a gép volt az ötszázadik EC–135-ös modell. Az osztrák főváros szívében, a Hofburg előtti Heldenplatzon átadott géppel Kóka János hazarepült – öt hónap után már azt is tudjuk, hogy a többi gépet nincs miből kifizetni. A gépek beszerzésére a közbeszerzési pályázatot tavaly tavasszal írták ki, és ezt az osztrák autó-, motor- és túraklub (ÖAMTC) leányvállalata, a HeliAir nyerte meg. Azóta három sárga EC–135-ös helikopter már munkába állt a magyar légtérben. Az osztrák autóklub különben régóta kapcsolatban áll a magyar társszervezettel, és korábban is előfordult, hogy a nyugati régióban bekövetkezett balesethez sárga (vagyis osztrák) helikopter jött menteni.
A magyar légi mentés gyökeres felfordítása a 2005 márciusában bekövetkezett pécsi helikopter balesetével kezdődött (a MI–2-es gép balesetében különben senki sem halt meg). Sokak szerint ekkor jutott eszébe valakinek a hatalomban, hogy üzlet lehet a légi mentés, és megkezdődött az 1992-ben mentőszolgálati pilóták, mérnökök és szerelők által alapított Base Kft. „kitúrása” a rendszerből. A cég igazolhatóan vétlen volt a balesetben, amely előtt egy héttel írásban figyelmeztették az Országos Mentőszolgálatot, hogy elkerülhetetlen a gépek felújítása. Akkor már nyolc működésképtelen gépük volt a magyar légi mentőknek (2004-ben is kaptak négy MI–2-est a Honvédelmi Minisztériumtól), de nem volt pénz a javításra, és a hat légibázisból is csak három üzemelt. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök még a baleset helyszínén tíz új, korszerű helikoptert ígért, ezért az állami mentőszolgálat leányvállalataként létrehozták a Légimentő Kht.-t a feladatra.
A kht. a honlapján fellelhető információk szerint azért felelős, hogy „az ország területén a légi mentés biztosított legyen”. Az OMSZ irányítása mellett repülnek, a feladatokat a 104-es, illetve a 112-es segélyhívó számon beérkező megkeresések értékelése után az OMSZ illetékes irányító csoportja adja a legközelebb állomásozó helikopter személyzetének. Küldetésük legfontosabb célja – összhangban az alkotmánnyal –, hogy a lakosság egészének biztosítsák minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést, a légi mentés elérhetőségét, megteremtve ezzel az esélyegyenlőség feltételeit.
Egy mentőorvos és egy ápoló is van az EC–135-ös helikopter fedélzetén a pilóta mellett. A gépet kifejezetten légi mentésre tervezték, akár 270 kilométeres óránkénti sebességgel is tud repülni, a mentés hatósugara pedig hétszázötven kilométer. A merev rotort két, egyenként ezernégyszáz lóerős hajtómű hajtja, a zárt farokrotor pedig a stabil repülést és a halkabb működést biztosítja. Emelkedési sebessége tíz méter másodpercenként, és szűk helyeken, rendkívüli időjárási viszonyok között is le tud szállni – a Christophorus Flugrettungsverein osztrák civil szervezet (a legnagyobb európai civil üzemeltető) például ezekkel a gépekkel oldja meg az alpesi sípályákon a mentést. A Christophorus mentőhelikopterei évente több mint ezerhatszáz bevetésen vesznek részt, a közlekedési balesetektől a szabadidős sportokban szerencsétlenül járt emberek megmentéséig. A riasztást követő tizenhárom percen belül már a helyszínen van az orvosuk, a betegek átlagban háromnegyed óra alatt érnek be a megfelelő kórházba. 2004-ben – elsősorban síbalesetek miatt – hetvenkilenc magyar állampolgárt is mentettek Ausztriában.
Megmutatták a Christophorus bécsújhelyi bázisát is a magyar sajtó képviselőinek, ahol az ügyelet mellett a gépek javításával is foglalkoznak. A gépeket fűtött sínen lehet másodpercek alatt kitolni a hangárakból, a patikatisztaságú termekben ultramodern gépek állnak – a magyar illetékesek nem is titkolták, hogy egyelőre fogalmuk sincs, otthon mikor tudnak egyáltalán fedett-fűtött, az európai normáknak megfelelő bázisokat felépíteni az új gépeknek. Az osztrákoknak különben tizenhat központjuk van, a hetven–száztíz kilométeres sugarú bevetési körökben összesen huszonöt gép teljesít szolgálatot.
A magyar repülőszemélyzet kiképzését is a Christophorus bázisain oldották meg, a gépek szervizelését ma is a HeliAir végzi. A három munkába állt gép a budaörsi, budapesti, pápai és miskolci bázisokon dolgozik, a nyugat- és dél-magyarországi bázisokon üzemelő régi MI–2-es gépeket váltaná a két új helikopter. Az eredeti tervekben még további két bázis létrehozását tervezték, de nem tudni, hogy a megszorítások után elkészülnek-e ezek egyáltalán. Az volt a cél, hogy a mentőhelikopter napfelkeltétől napnyugtáig a riasztást követő tizenötödik percben már a helyszínen lehessen bárhol az országban, és úgy kalkuláltak, hogy az eddigi évi 900-1000 bevetés helyett 1500-1600 missziót tudnak majd teljesíteni.
Kóka János a bécsi ceremónián a következőt nyilatkozta: sokkoló annak a tudata, hogy egy egyszerű hétvégén tíz-tizenöt ember veszti életét közúti balesetekben. Némelyikük megmenthető lenne, ha a szükséges technika az ország teljes területén rendelkezésünkre állna. Az osztrák egészségügyi miniszter szerint országa a világ egyik legjobb egészségügyi rendszerével rendelkezik, és ennek fontos része a megbízható légi mentés. Örülök annak, hogy Magyarország átveszi a know-how-t, és ezzel sok emberéletet menthet meg – nyilatkozta a politikusnő.
A magyar miniszter a ceremóniát követő sajtótájékoztatón azt is kifejtette, hogy eddig olyan gépekkel voltunk kénytelenek ezt a feladatot ellátni, amelyek nem a légi mentésre voltak kialakítva, ezért sok esetben fizikailag is képtelenek voltak a szerencsétlenség közelében leszállni. A tízéves szerződést Európa legkorszerűbb helikopterüzemeltetőjével írták alá, de a pontos összeget nem sikerült megtudni a minisztertől.
Más forrásokból úgy tudjuk: valóban nagyon olcsón, 720 euró/óra díjjal számlázzák nekünk a bevetéseket, de a részletek ismeretében már nem ennyire olcsó a szolgáltatás, ugyanis évente kilencszázmillió forintos rendelkezésre állási díjat is kell fizetnünk. Ez tíz év alatt kilencmilliárd forint, miközben egy gép ára nem sokkal haladja meg az egymilliárdot – ráadásul tíz év után újra el kell gondolkodnunk a gépvásárláson, mert a gépek nem kerülnek a mi tulajdonunkba. A személyzet fizetése is külön tétel, így a költségek a tíz év alatt meghaladhatják a 33 milliárd forintot.
A két utolsó helikopternek az eredeti tervek szerint ma kellene megérkeznie az országba. Lapunkban a múlt héten megírtuk: az Egészségügyi Minisztériumban szerződésmódosításra készülnek, mert nem tudjuk fizetni a tavasszal esedékes két új gép rendelkezésre állásának költségeit. A szerződést azonban nem a minisztérium, hanem a Légimentő Kht. kötötte. Az indokok között az is szerepel, hogy az eddig megérkezett három gép sincs rendesen kihasználva. De akkor felvetődik a kérdés: milyen tanulmány, felmérés alapján írták ki egy évvel ezelőtt a közbeszerzési pályázatot az öt gépre?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.