Határpont

A harmadik út valaha nem volt szabad prédája a tanácstalanul címkézgető baloldalnak: a mozgalom küzdelmei Magyarországon nagyrészt egybeestek a népiek erőfeszítéseivel. Salamon Konrád többek között ennek a kérdésnek a specialistája: a harmadik út és a népi mozgalom történetét a háború utáni időszakban áttekintő könyve immár több kiadást is megért. A történészt egyúttal a témakörhöz kapcsolódó Márciusi Front értékelésére is kértük.

Csontos János
2007. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetven éve, hogy a Márciusi Front zászlót bontott. Mi volt ennek a mozgalomnak a jelentősége?
– A már ismert népi-falukutató mozgalom ekkor vált országos jelentőségű szellemi-politikai tényezővé, miután nyilvánosságra hozta tizenkét pontba foglalt társadalmi-politikai programját. Az első négy pont a szabadságjogok maradéktalan érvényesülését követelte, a következő hét pont a társadalmi igazságosság megvalósulásáért emelt szót, és ennek érdekében tett javaslatokat, a 12. pont pedig a pánszláv és pángermán veszélytől fenyegetett Duna-völgyi népek konföderációjának szükségességét hangsúlyozta.
– Hogyan fogadta a korabeli magyar társadalom a Márciusi Front megalakulását?
– A szélsőjobb fanyalogva kifogásolta, hogy a tizenkét pont, valamint Zilahy Lajos és Féja Géza ünnepi szónoklatai nem foglalkoztak a zsidókérdéssel. A baloldal kezdetben elismeréssel, bár némi fenntartással számolt be az eseményről. Azt hangoztatva például, hogy fenntartás nélkül magukévá kell tenni a gondolatszabadság eszméjét. Amit egyébként a tizenkét pont megfogalmazói megtettek azzal, hogy a 2. pontban követelték a „gondolat-, szólás-, sajtó- és szervezkedési szabadságot”. Majd októberben a baloldali kifogásokra válaszolva kijelentették, hogy mind a tizenkét pontot fontosnak tartják, de időrend szempontjából kiemelik a választójog és a szabadságjogok kérdését. S a választójognak csak úgy van értelme, „ha a gyülekezési, szervezkedési, szólás- és sajtószabadságnak minden korlátozását azonnal megszüntetik”. Továbbá újra megfogalmazták fő követelésükként az önkormányzati demokrácia gondolatát.
– Baloldalról miért vetették fel az antiszemitizmus vádját a Márciusi Fronttal, a népi írókkal kapcsolatban?
– Ez azért nehéz kérdés, mert mind a mai napig nem sikerült tisztázni, hogy mit jelent az antiszemitizmus. Mindenekelőtt azt kellene leszögezni, hogy egyes személyek, csoportok bírálata nem ellenségesség még akkor sem, ha a bírálat igaztalannak bizonyul. Az antiszemitizmus a rágalmazó gyűlöletkeltéssel kezdődik, majd folytatódik a zsidók jogkorlátozásának követelésével. Azoknak a megállapításai viszont nem tekinthetők antiszemitának, akik bírálták egyes zsidó csoportok cselekedeteit – mint például Németh László vagy a baloldalról Jászi Oszkár. Németh Lászlónál, Jászinál – és sorolni lehetne a megvádoltakat egészen Csoóri Sándorig – egyetlen gyűlöletkeltő megállapítás sem található. Ezzel szemben a baloldalon a tárgyszerű bírálatokat is eleve antiszemita megnyilatkozásnak tekintették, s hogy kritikájuk még alaposabbnak tűnjön, igyekeztek a népiek demokratikus elkötelezettségét kétségbe vonni, nemzeti elkötelezettségüket pedig a nácizmussal összemosni.
– A harmadik út küzdelme – Népi mozgalom, 1944–1987 című könyve nem előzmény nélkül való: többek között a Márciusi Front is a kérdéskör részének tekinthető…
– Az volt a szándékom, hogy az elejétől a végéig áttekintsem a népi mozgalom történetét. Az első két könyvemben a második világháború végéig jutottam el, a trilógia befejező részében az 1944 decemberétől a lakiteleki találkozóig ívelő korszakra koncentráltam. Eredetileg folytatni szándékoztam a munkát, de a szakmai visszhangtalanság elvette a kedvemet.
– Ez furcsa, hiszen a harmadikutas politikai szimbolikát időről időre hol a jobb-, hol a baloldalon elevenítik fel…
– A harmadik út, akárcsak a népi mozgalom, olyan gyűjtőfogalom, amely sokféle elképzelésnek ad keretet. Lényegét abban foglalhatnám össze, hogy a népi mozgalom a harmincas években válasz volt a sikertelen baloldali modernizációs kísérletekre, főleg az őszirózsás forradalomra. A baloldal éppúgy nem tudott mit kezdeni a nemzeti gondolattal, mint 1918–19 előtt. Ugyanakkor a népiek magukévá tették az emberi és polgári szabadságjogok, valamint a szociális igazságosság gondolatát: ismeretes, hogy Németh László is szocialistának, de nem marxistának tartotta magát. A független, ateista szocialista Jászi Oszkár pedig azon sajnálkozott, hogy Magyarországon a keresztényszocializmus nem elég erős. Ez a kettős igény hívta életre a harmadik út gondolatát. A népiek a radikális reformmal szemben a szerves fejlődés pártján álltak: miközben tehát konzervatívak voltak, szembeszegültek a hivatalos konzervatív hatalommal. A harmadik út egyaránt elutasította a diktatórikus (náci, bolsevik, fasiszta) szocializmusokat, valamint a liberális kapitalizmust. A baloldal előbb üdvözölte a népiek fellépését, később azonban ellenük fordult. Fejtő Ferenc elismerte: vetélytársat láttak bennük. Ma már hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy Bálint György kelt a népiek védelmére.
– Vagyis ebből a politikai kenyérféltésből eredeztethető a népi-urbánus ellentét?
– Igen. Mai fogalmakkal úgy mondhatnánk, hogy az urbánusok radikális demokraták, míg a népiek nemzeti demokraták voltak. Kettejük között korántsem álvita folyt: a népiek sem zárták ki a forradalmat, de nem tudtak azonosulni az urbánusok tabula rasát hirdető, „végképp eltörölni” jelszavú radikalizmusával. A népiekben ennél sokkal erősebb volt a nemzeti hagyomány, a múlt értékeinek tisztelete.
– Mindezek a különbségek mégsem tűnnek kibékíthetetlennek. Mi mérgesítette el a viszonyt közöttük?
– Egyértelműen a zsidókérdés torzított el mindent. A politikai antiszemitizmust a zsidóságnak azon amorális tagjai váltották ki, akik vezető szerepet vállaltak az 1919-es tanácshatalomban, s vörösterrorjuk előidézte a nem kevésbé szörnyűséges fehérterrort. A hazai zsidóság politikai bűnbakká emelése már csak azért is meszszemenően igazságtalan, mert a zsidók nagy része szemben állt a Tanácsköztársasággal. Mivel azonban a fehérterror nemzeti retorikával jelent meg, minden nemzeti kezdeményezést egyben antiszemitának feltételeztek.
– Vagyis a baloldal ugyanolyan összemosásban vétkes, mint a szélsőjobb?
– Pontosan. A népieket a német völkischsel azonosították, összemosva őket a nemzetiszocializmussal. Elvitatták tőlük demokrata voltukat, mondván: „a fasizmus felé imbolyognak”. A népi mozgalom peremén elhelyezkedő Erdélyi József verseit például rávetítették Illyés Gyulára is, mert „ha Erdélyi tizenkilenc, akkor Illyés egy híján húsz”.
– Szerencsére ez az érvelési technika mára tökéletesen eltűnt a közéletből. De hogyan kapcsolódtak a népiekhez a falukutatók?
– A falukutató mozgalmat mint politikai-társadalmi jelenséget vizsgáltam, és arra a megállapításra jutottam, hogy az általuk megfogalmazott épkézláb reformgondolat tükrében értelmezhető igazából az 1947-ig tartó két év is. Ugyanakkor a teljes képhez tartozik, hogy Mónus Illés és Peyer Károly már a háború előtt megfogalmazta a szociáldemokrata alternatívát, szakítva az osztályharcos logikával. Egy feltételezhető népi és szociáldemokrata váltógazdálkodásban benne volt a demokratikus parlament lehetősége. Ebbe szólt bele a vészkorszak, a háború. Ám a német megszállásig minden nyitott volt.
– Nem volt elkerülhetetlen a kommunista hatalomátvétel sem?
– Sokáig úgy tűnt, hogy még a szovjetek által megszállt Magyarországon is sikerülhet megmenteni a demokráciát. Ne feledjük: az 1945. novemberi választáson, amelyet a békeszerződés értelmében tartottak, 92,6 százalékos önkéntes részvétel mellett a voksolók 83 százaléka a kommunisták ellen szavazott. A megszállás azonban döntőnek bizonyult: szinte azonnal el lehetett kezdeni a politikai boszorkányüldözést „a kisgazdák közt megbúvó reakció” ellen. A szociáldemokraták ezt már nem ellensúlyozhatták: az ő napjaik is meg voltak számlálva. A kommunisták a hatalmat parlamenten kívüli eszközökkel kaparintották meg: az egymást részegen lelövő szovjet katonák esetéből gyártottak koncepciós ügyet, majd köztársaság-ellenes összeesküvést kreáltak, kisgazda vezetőket hurcoltak el és kényszerítettek külföldre, kék cédulás választási csalással éltek, tömegesen töröltek választókat a névjegyzékből. A hatalomátvétel kommunista puccs volt, amit az is bizonyít, hogy 1956-ban senki nem az 1945 előtti rendszert akarta visszaállítani. A marxista történetírás az 1945–1947 közötti időszakot a kommunizmus előjátékává degradálta, témánk szempontjából azonban érdekesebb, hogy a kommunista puccs mindkét demokrata irányzatot felmorzsolta. Ennek alátámasztására elég a Mauthausenből hazatérő Peyer Károlyt idézni, aki szerint „a kommunistákkal nem lehet szóba állni”; vagy az ugyancsak szociáldemokrata Garami Ernő 1929-es definícióját, aki szerint „a kommunisták baloldalon álló fasiszták”.
– Mi indokolja, hogy Rákosiék szemében mégis a népiek tűntek veszélyesebbnek?
– A szociáldemokraták egy részét – Szakasitsot, Marosánt – kompromittálni tudták, de a népiekkel ezt nem lehetett megtenni. A kisgazdapártot ellehetetlenítették, ám a parasztpártokat nem lehetett bekebelezni, s a népi értelmiségiekkel is nehezebb volt dűlőre jutni. Később Aczél György felismerte, hogy egyezkedni kell, mire a népieket kezdték kollaboránsként beállítani.
– Azért a népiek jó pár prominense vitathatatlanul behódolt a diktatúrának…
– Valóban: a „titkos kommunisták”, Darvas József és Erdei Ferenc vállalták a társutasságot; Veres Péter és Szabó Pál meg egyszerűen balekká vált. A népiek, ha nem az életük forgott kockán, mint Kovács Imrének, nem mentek emigrációba: ethoszuk szerint az értelmiség nem hagyja el a népét. Viszont ennek következtében kénytelenek egyezkedni a hatalommal. Veres Péter 1956 novemberében így indokolta, miért áll szóba Kádárral: „Ha egy rühes kutyát ültetnek a nyakunkra, azzal is tárgyalok, ha kell…”
– Milyen szerep jutott a népieknek a forradalomban?
– A szocdemek mellett politikailag a Petőfi párt vált meghatározóvá. A harmadik út credójában a szociális igazságosság a szabadságjogok tiszteletben tartásával párosult, Bibóra alapozva, aki szerint a diktatúra és az igazságosság kizárja egymást. A harmadik út hívei szerint az igazságosság annyit jelent, mint ésszerűen korlátozni a magántulajdont. Németh László úgy vélekedett: a háromezer éves európai vállalkozó kedv ütközik a keleti bürokráciával. A kisgazda Tildy Zoltánnak 1956. október 30-án nagy szerepe volt Nagy Imre meggyőzésében, hogy a „népi demokrácia” helyett az 1945-ös többpártrendszerhez kell visszatérni.
– Vagyis újfent reálissá vált a nemzeti demokraták és a szociáldemokraták együttműködése?
– Igen, de ennek előzményei is voltak. Mint két középpárt, 1943 nyarán még szövetséget is kötöttek, amikor Mussolini bukását követően esély mutatkozott a háború gyors befejezésére, a háború utáni események megfelelő mederben tartására. A szovjet megszállás következtében azonban a szocdemek Szakasits Árpád vezetésével azonnal hátat fordítottak a kisgazdáknak.
– Milyen esélyük maradt a népieknek a Kádár-érában?
– A mozgalmi forma végképp ellehetetlenült. Ez lényegében már 1948-ban megtörtént. Visszavonultak az irodalomba, az esszéírásba: a mozgalom virtuálissá vált. Aczél György abból a meggondolásból akart a népiekkel megállapodni, hogy se ellenséget, se mártírt ne csináljon belőlük. Ez a népiek részéről veszélyes játék volt, de mégsem emigráció.
– Törvényszerű volt, hogy a nyolcvanas években ismét egy radikális és egy mérsékelt demokrata ellenzékiség éledjen újjá?
– Ugyanaz volt a gond, mint ötven éve: az országot korszerűsíteni kell. A rendszerváltó MDF az organikus, az SZDSZ a radikális utat kívánta követni. Fellépésük törvényszerű volt, ám elgyengülésük, kivérzésük nem. Egy radikális társaság mindig fegyelmezettebb. Most paradox módon liberálisnak mondják magukat.
– Miért Lakitelek a végpontja a történetnek?
– Nem végpont, csak határpont. Ami utána következett, annak feltárása egy következő könyv feladata volna. A történelmi távlat már megengedné a továbbírást az Antall-kormány végéig, amikor jelentős átrendeződés történt, noha a Demokratikus Charta mindezt már megelőlegezte. Hajánál fogva előcibálták a nem létező zsidókérdést, holott csupán pár ember írt a jobb- és baloldalon néhány esztelen cikket.
– Úgy tűnik, azóta a harmadik út márkanevét többen is „lenyúlták”. Van legalább átmenthető hagyománya a mozgalomnak?
– Jövőnk szempontjából létkérdés, hogy legyen. A korlátlan liberalizmus csődhöz vezet, feléli a társadalmat, változásra van szükség. Nem véletlen, hogy a brit Munkáspárt kísérletezett vele – nálunk viszont egy politikai irányzat sem tudott érdemben hozzányúlni, anynyira lejáratták. Az euroamerikai civilizáció válságcivilizáció, nem segít az embereknek élni, a jólét nyomorral jár együtt. Egyértelmű, hogy a zsákutcák helyett újrahasznosítható eszmék és hagyományok után kell nézni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.