Köznapló

Végh Alpár Sándor
2007. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március 24., szombat
Minden ránk, civilekre vár… Olvasom, hogy tavaly ősszel a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal honlapján 616 lopott műtárgy szerepelt. Volt köztük szobor, kerámia, bútor, szőnyeg és persze rengeteg festmény – rangos művészektől. A rendőrség 21 képet köröz Munkácsytól, Rippl-Rónaitól, Hollósytól, Kosztától… 1996 óta nem kerülnek elő.
Műkincseket mindig loptak, és ezután is fognak, más kérdés, tűrik-e. Nálunk tűrik, ahogyan a görögöknél is eddig, a pofátlanság azonban olyan méreteket öltött, hogy ott a kormány statáriumot hirdetett. Ehhez persze kellett valaki, s innen minden további mondat Nikolasz Virganoszt dicséri, de mielőtt szólnék róla, keressék meg a térképen a Kikládok szigetei közt a cseppnyi Szíkinoszt. Nem könnyű. A görögök sokáig segítették a kérdezőt úgy, hogy Náxosz közelében van. Egy idő után fordult a kocka, Szíkinosz lett a rangosabb, az lett a viszonyítási pont, nem a hússzor nagyobb Náxosz. Mi történt? Ami szerte a világon. A kilencvenes évek elején megjelent pár iszonyúan gazdag fickó, s a sziget nagy része az övék lett. Egyikük helikopterleszállót, oszlopos galériát épített rá, végül a hegy csúcsára kőből egy hatalmas falloszt.
Egy iparmágnás-csemete, Hrisztosz Mihaelidisz beruházásai voltak ezek. Szerette volna, ha élettársa, a londoni régiségkereskedő, Robert Simes Árkádiában érezné magát. A sziget 250 lakója ebből csak annyit látott, hogy az urak egyszerűen élnek, szamárháton közlekednek, kedves és szerény emberek – az orgiákba fúló partikról nem tudtak. 1999 nyarán vége lett mindennek. Mihaelidisz lezuhant a villa lépcsőjén, és Simes bánatára nyomban meghalt.
Hamar megjelent a halott férfi húga, méltányos ajánlatot tett a fickónak: felezzenek. A régiségkereskedő hallani sem akart róla. Minden az övé, mondta. No, azt már nem, így a húg, s följelentette bátyja élettársát. A hagyatékot leltározó hatóság tagjai nem hittek a szemüknek: elképesztő mennyiségű ókori műtárgyat találtak. A család beperelte az angolt, és a londoni Royal Courts a görög hölgynek adott igazat. Sőt: mert hamisan vallott, Simesnak börtönbe kellett vonulnia. Tíz hónap sötétség Hellász fényei után. És még hátravolt a java.
Egy görög újságíró, az említett Nicolasz Virganosz valami bűzt érzett, úgy vélte, a tárgyaláson éppúgy, mint a szigeten tartott razzia során nem került elő minden. Élt benne az a fajta nyugtalanság, amely nélkül semmit nem ér egy újságíró, s elindult, hogy kiderítse, mi az igazság.
Három évig nyomozott, és lassan, mint a rózsa szirmai, kinyíltak a néma szájak, a titkos naplók és a rejtekhelyek, ahová az értékek javát dugta a két férfi: tizenhétezer műtárgyat 180 millió euró értékben. A rendőrség ámult, s hogy az ügy ma sem veszélytelen, jelzi, hogy a tiszt a kamerák előtt kitakart arccal és csupán keresztnevével szerepelt. Aki vállalta arcát és nevét is, egyedül Nikolasz Virganosz volt.
Följegyeztem mindezt, és ha nem látom ma reggel Fábry Sándort a Nap-kelte kamerái előtt, tán sosem hozom elő. De láttam nemcsak őt, hanem rajta kívül a „közszolgálati” csatorna három kérdezőbajnokát, s csak ámultam, mennyire nem tudják a szakmát. Mint egy-egy galacsint, úgy pöckölte le kérdéseiket Fábry. A sztárolt Bakáts Tibor (a Settenkedő) szánalmasan nyekegett, Nagy József a 168 Óra képviseletében a szokásos technikát próbálta alkalmazni: közbeszólt, belevágott, Verebes meg hallgatott, hisz szava sem lehetett szereplései után a Heti hetesben. Nem értették, hogy kerül oda egy ember, aki szabad, aki nem fél, aki átlát szándékaikon, ráadásul, ami végképp fájdalmas: nevetségessé teszi „hozzáértésüket”.
A nézők kacagtak, én meg szörnyülködtem: ez a színvonal és ez a gárda képviseli szerte a magyar sajtót? Ők mondják meg, ki ért hozzá és ki nem? Ők javasolják, ki méltó rangra és elismerésre? Ők mosdatták nagy buzgalommal a hollót: Szabó István filmrendezőt, mikor kiderült, besúgta a főiskolai társait? Ők védik a szegényszagot utáló Demcsák Zsuzsát, a kormányszóvitel csipkebugyogós jelöltjét – ők, akik kérdezni sem tudnak? Erre mondták felénk a kunok: no, ezeknek már annyi, kitehetik a bőrüket száradni…
Ennél jobb csak az volt, amikor március 15-én a Tv 2 esti híradójában a helyszíni tudósító, Németh Balázs félt a tüntetők közelébe menni. Ő és az operatőr, mint anyjuk szoknyájához, bújtak a rendőrök közé. Lapulni nyúlként, ha történik valami, a stúdióban meg ütni-vágni azt, akinek más véleménye van? Ez volna Molnár Ferenc és Robert Capa országa? Mert ők nem bújtak: ott voltak, ahol lőttek! Erről nem mesélt Havas tanár úr az újságíró-iskolán?
Keresem az embert, aki utánaindul, és Nikolasz Virganosz módján nem nyugszik, amíg rá nem lel a huszonegy ellopott képre. Segítem, de lesz-e, aki rászán erre akár három évet?
Március 27., kedd
Nem forrósodtak föl a nekrológírók ujjai alatt a billentyűk, amikor nemrég meghalt Badiny Jós Ferenc. Tudom, ilyenkor szokták mondani felénk, hogy „ellentmondásos egyéniség” volt. Na és? Ki nem az? VII. Gergely azt hirdette, a pápának primátusa van, tehát igaza bárkivel szemben, de mikor fogolyként Salernóba vitték, ahol haláláig száműzetésben élt, már nyilván mást gondolt a primátusról, mint Rómában…
Badiny Jós Ferenc 1945-ben elhagyta hazáját, egy ludovikás tisztnek az oroszok bejövetele nem sok jót ígért. Argentínába ment, huszonhat évig tanulta a sumer nyelvet, és világi jezsuitaként oktatta a rend egyetemén. Nálunk ennyi is elég, hogy bizonyos körök besározzák, ráadásul Badiny Jós továbbment. Állította, minden uráli nyelv a Kárpát-medencei magyar ősnyelv származéka, vagyis megfordította a finnugor származást. Még ez sem áradt volna túl a gátakon, amelyeket gyanakodva őriz a magyar politika és zsebében a magyar tudomány, ám emberünk azt is hirdetni kezdte, hogy Jézus nem volt zsidó. Ez kiütötte a biztosítékot.
Nekiesett a pártkatona, neki a piarista rendfőnök, nem volt egységesebb front, mint amelyik vele szemben és tételei ellen hadba állt. De még mindig védte valami: a távolság. Nem sokáig. Úgy gondolta, kihívja a sorsot, és 86 évesen hazajött. A miskolci magánegyetemen kapott katedrát, s hazai földön tapasztalhatta: csak végletes stílusban tudnak szólni róla.
Pedig lehetett volna normálisan, föltéve, hogy a nép nem kényelmes és az írástudók nagy része nem gyáva. De minthogy ez fönnállt, a nép fia hátradőlt. Badinyt magához vette sumerügyben Komoróczy, Jézuséban Jelenits István, két okos ember, bármit mondanak, úgy van, s mert mind a kettő leszedte a sumerológusról a keresztvizet, az emberek legtöbbje elfogadta, hogy Badiny Jós Ferenc tudománya hajítófát sem ér.
Senkinek nem jutott eszébe, hogy ennek a különös sorsú embernek főleg az élete példázat. Hogy a magyar történelemnek azért a legsötétebb korszaka a huszadik század, mert a hivatalos tudomány egyformásítani akarta gondolkodásunkat. És mert ez lassan sikerül neki, egyre több a tökfej, ezek egyike-másika helyet kap a politika színpadán, nem csoda hát, hogy egyik katasztrófa követi a másikat.
Badinynak Jézus királyról szóló könyvét Jelenits, a kitűnő piarista tanár nagy alapossággal szedi ízekre, ám ő is belekezd egy hivatalos mondatba. Így: „E minden tudományos alapot nélkülöző eredetmondának…” Vigyázatlan és elfelejti, egy eredetmonda nem tart igényt tudományos igazolásra. Mondjam, hogy az írek egy része Noétól származtatja a kelta népet? Hülyeség, véli az „okos” magyar – rosszul, ez ugyanis hiedelem, amelyre minden nációnak szüksége van. Ez a dolog egyik része.
A másik, hogy be kéne látni: németes észjárással hiábavaló a magyar vagy bármely ázsiai gondolkodásmódot és érzelemvilágot elemezni, mint azt Rédei Károly professzor úr teszi Bécsben finnugor tanszékén vagy Gerő András Pesten az ő Habsburg-intézetében. Ismerek egy kitűnő férfiembert, a fél életét rászánta Ázsia megismerésére. Két könyvet is írt arról, hogy az a földrész európai aggyal felfoghatatlan. Én teszem hozzá, hogy a világon a legtöbbet ma az ront, hogy némely kormányok és klubok kizárólagos gondolkodással akarják meghatározni a világ jövőjét. Ennek vége. Ázsia öntudatra ébredt, s elege van a nyugati tempóból. Mi onnan jöttünk, és értjük, mit nem tűrnek többé.
Sok más mellett ez a magyarázata, miért olvasnak az emberek Badiny Jóst. Munkái, mint a tárogató hangja – az is bujdosókat és megalázottakat ringatott álomba. És ha a játékos falsot is fog olykor, vannak idők, amikor csak az ilyen hang ad vigaszt, mert a jelen nem biztat jobb jövővel. Aki ismeri Prohászka Lajos könyvét – A vándor és a bujdosó –, tudja, miről beszélek.
Olyan országban, amelynek tíz évszázadon át érvényes történelmét feldúlhatta néhány német – erre sehol nincs példa a világon –, hogy előkészítse a talajt a máig érvényes nyomulást keletre (Drang nach Osten); ott, ahol a huszadik században olyanok garázdálkodtak „a nép nevében”, mint Kun Béla, Szamuely, Rákosi, Gerő, Révai, Kádár, Komócsin, Apró vagy Pap János, miért csodálkozik a pap és a tudós, hogy jön valaki, és Jézust párthus hercegként a magyar mitológia csarnokába helyezi? Hogy a rejtelmes eredetű magyar kultúrát a legősibbek közé sorolja…
A világ nagy változások előtt áll. Tanulni, készülni kell. Indiában Gandhit így fogadta Gokhale, mikor megérkezett Dél-Afrikából: „Tedd büszkévé, emeld öntudatra Indiát!” Ma India öntudatos és büszke. Ki kell kapcsolni a tévét, Gandhit, Aranyt vagy Hamvast olvasni, minél többet a szabadban lenni, és minél kevesebb húst enni. A többi adja magát.
Badiny Jós Ferenc meghalt, életműve fölött az idő mond majd ítéletet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.