A Nyolcadik csodája

Ókovács Szilveszter
2007. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Interneten szavazgatnak a világ csodáiról, de zenei architektúrákra nem voksolhat senki. Pedig… pedig oly sok van, mi csodálatos! Az absztrakció építészete Gustav Mahler VIII. szimfóniájában is csoda közeli. Ő e nagyzenekari műfajra mint a tökéletesség formájára tekint, szimfonikus költemény, képekben feltárt irodalmi program és énekhang konstrukciójára. Dupla szólókvartettet, hatalmas kórust és gyermekkart – hozzá kettőzött méretű zenekart – használ: ha az „ezrek szimfóniája” extatikus túlzás is, a „százaké” nem volna az. A példátlanul hosszú szimfóniát fordított aranymetszéssel tagolja: első harmada archaizáló középkori himnuszmegzenésítés, majd hasonlóképp váratlant húz, a Faust utolsó jelenetét.
Egyházi zene és operaoratórium, archaizálás és misztikum: két terület, amelyet Mahler mint karmester ismert és művelt, ám komponistaként semmi köze hozzájuk. A korai Panaszos dalon kívül vegyes karra nem írt soha, mégis de nagy miseszerző lehetett volna! Ahogy a Veni creator spiritus lerobbanó tömbjei szabályosan elütik a közönséget, azt lehetetlen csak a megalománia apparátusával magyarázni. Nem is kőtömbök zuhannak, inkább a teremtő Szentlélek árad itt meg, mintha Asszuán gátja szakadna át az orgonafelütésre harmonikusan, felemelő szépséggel és könyörtelenül in medias res. Ellenállhatatlan ál-Credo-tétel: bármennyi identitási bizonytalanság terhelte is a neofita Mahlert, hogy szilárd hite volt, sugárzik.
Aztán a Faust kimazsolázása! Mintha a robusztus Rückert-dalok egyike, az Um Mitternacht indulna, hosszan késik az éji homályban a végső tabló. Aprólékos lélektájleírás vár ránk, mintha Mahler Jókai-szépprózát olvasna, nem a Goethe-dráma szikár kulisszajelzéseit. A statikus szólamokba bújtatott énekesek csak egy-két monológnyi teret kapnak, nincs szó szerepformálásról, figurákról. Hangfekvések és színek rendeltetnek szövegekhez, ritkán egymáshoz, mintha minden ugyanarról szólna: instrumentális dicséretéről a fájdalmasan illékony, de oly szép és sejtelmes világnak.
Jelen előadás szólistaoktettjéből a rég halott dívák manírjait használó kolozsvári világsztár, Várady Júlia tűnik ki: Fischer-Dieskau magyar felesége csodaszép hangon hajlít koronát a pazar együttes fölé. (A basszus Hans Sotinnak ellenben kínosan nem jön ki a lépés, míg a tenor excellál – csak azt tudnám, hol rejtegették: Kenneth Riegel nevét életemben se hallottam.)
Klaus Tennstedt, a néhai NDK néhai dirigense vitte színre e Nyolcadikat 1991-ben. A zilált ősz úr csak a próbákon laza („úgy énekeljetek, mint a futtballhuligánok!” – provokálta az angol fiúkart), a koncert kezdetén görcsös, ideges, pedig a Royal Festival Hall karzatán tőle száz méterre is áll kórustag, aki világos, nagy rajzú mozdulatokért volna hálás. Idővel Tennstedt oldódik, a Faust lírája pedig már úgy ellágyítja, hogy negyedórával később ér a partitúra utolsó oldalához, mint húsz évvel azelőtt egy ugyancsak Mahler-specialista: a cseh Kubelik.
Bár hosszú, mégis intenzív líra ez, nem töltetlen; majd másfél órán át zeng az élethimnusz csodája, úgyhogy csak türelem, hisz míg időnk rövidül, gyönyörünk hosszíttatik.
(Mahler: I. & VIII. szimfónia / Tennstedt, EMI DVD, 2006.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.