Kemény megrovás az adóhivatalnak

Komoly figyelmeztetésben részesítette az adóhivatalt és a pénzügyi kormányzatot az Alkotmánybíróság (AB). A két hatóság főosztályai ugyanis olyan kötelező tájékoztatást, iránymutatást fűztek a Sulinet-program adókedvezményeihez, amihez nem lett volna joguk. A bírák szerint a jogértelmezésnek szánt tájékoztató emiatt alkotmányellenes és kiadásának időpontjától kezdve semmis.

2007. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem 3 éve adták ki sokak által kifogásolt tájékoztatójukat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH), valamint a Pénzügyminisztérium (PM) szakfőosztályai. Ebben azt közölték, hogy a Sulinet-program részeként informatikai eszközöket vásárló családok közül a nevelőszülők nem jogosultak jövedelemadó-kedvezményre. Az APEH hivatalos lapjában annak idején közzétett együttes tájékoztató címe azt tartalmazta, hogy a jogszabály ismertetéséről van szó. Az AB viszont most megállapította, hogy nem a jövedelemadó-törvény ismertetése történt meg, hanem a törvény értelmezése. Ez pedig nagy különbség. Az APEH adónemek főosztálya és a PM jövedelemadó főosztálya a saját felfogása szerint interpretálta a törvényt. Ezzel – a bírákhoz intézett beadványból kitűnően – számos családot megfosztott az adójóváírás lehetőségétől. Az alkotmánybírák megemlítették, 1992 óta a pénzügyi kormányzat, az adóhatóság és más hivatalok számos esetben adtak ki olyan kötelező jellegű jogértelmezést, amelyek valójában jogalkotásnak tekinthetők. Az alkotmányt és a jogalkotásról szóló törvényt mindez azért sérti, mert jogbizonytalanságot okoz. Jogállamban az állam, a hatóság nem lépheti túl a hatáskörét. Csak olyan normát, szabályt alkothat és csak olyan keretek között, amelyekre a jogalkotási törvényben felhatalmazást kapott.
Az AB szerint a Sulinet-ügyben 2004-ben megfogalmazott tájékoztató sem a jogszabályokkal, sem az állami irányítás egyéb jogi eszközeivel szemben támasztott követelménynek nem felel meg. Hasonló iránymutatást ugyanis csak az APEH elnöke adhatott volna ki. A főosztály ismertetheti ugyan a jogszabályt, de nem értelmezheti. Az APEH értesítőben közzétett szöveg ráadásul nem tartalmazta, hogy a tájékoztatót nem kötelező alkalmazni. Az AB szerint a jogosulatlan fórum által, szabálytalan formában kiadott tájékoztató keletkezésének időpontjától kezdve eleve semmis. Emiatt azt most nem kellett megsemmisíteni. Az AB figyelmeztetett: tarthatatlan, megengedhetetlen az ilyen eljárás. A kötelező erővel felruházott informális jogértelmezések – leíratok, körlevelek, iránymutatások – sértik a jogállami normákat. Rámutattak: a megoldás alkotmánysértő jellegén nem változtat, hogy az ügyfelek megtámadhatják a bíróságon azokat az adóhivatali határozatokat, amelyeket a központ útmutatásai alapján az ő konkrét ügyükben hoztak meg. Az ügyfelek ilyenkor vagy tudomásul veszik a sérelmes döntést, vagy perlésre kényszerülnek. Mint az AB-határozatból kiderül, az adóügyekben az elévülési idő öt év. A határidőt az adóbevallás elkészítésének évétől kell számítani. Az esetleg pórul járt adózók 2009 végéig élhetnek a felülvizsgálat lehetőségével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.