Évente 32 ezer gyermek és fiatal felnőtt veszíti életét közlekedési balesetek miatt Európában. Az áldozatok 65 százaléka fiú – áll az Egészségügyi Világszervezet (WHO) európai regionális részlegének közleményében. A szervezet főigazgatója, Marc Danzon szerint a fiatalok halálát kontinensünkön túlnyomórészt közlekedési balesetek okozzák. A gyermekeket – koruktól függően – más-más veszélyek fenyegetik: a 15 évnél fiatalabbak fele gyalogosként veszíti életét. A 16–24 év közöttiek 59 százaléka autóban, 19 százaléka pedig kerékpározás vagy motorozás közben szenved végzetes balesetet. Meghatározó a gyermekek magassága is, hiszen a kisebbeket gyalogosként nehezebb észrevenni. Kimutatták, hogy az ifjú, kevésbé megfontolt gépkocsivezetők gyakrabban ülnek ittasan a kormány mögé, és hamar megszédülnek a sebességtől.
A legalacsonyabb a halálozási statisztika Hollandiában, Svédországban vagy az Egyesült Királyságban, azaz ott, ahol a biztonságos közlekedést az egész társadalom felelősségének tartják. Ezekben az országokban a közlekedés minden területét átfogó stratégiákat dolgoztak ki. Beletartozik ebbe az infrastruktúra, a járművek biztonságossága, a gépkocsivezetők viselkedése, a közlekedés szabályozása, illetve az áldozatok sürgősségi ellátása.
A WHO felmérése szerint a kockázati tényezők szempontjából nagy az eltérés Európa keleti és nyugati része között. A kelet-európai országokban hirtelen nőtt meg a gépkocsik száma, s ez is oka a sok halálos balesetnek. Nem kötik elég szigorú feltételekhez ugyanis a jogosítvány megszerzését, nem ellenőrzik rendszeresen az ittas vezetést, a sebesség túllépését, a biztonsági öv, a gyermekülés és a bukósisak használatát. Ez utóbbiakat is csak drágán tudják megvásárolni.

Gyárfás Tamás: Ez nem egy játékfilm, nem egy regény, ez az életem. Ennyi volt