Pályázati blöffök országa

Csontos János
2007. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy dübörög-e a magyar gazdaság, meg hogy mit hazudoznak össze erről fizetett hirdetésekben az adófizetők pénzén – mindez csupán kommunikációs szemfényvesztés. Az viszont gyakorlati probléma, s nem is igen vitatja komoly gazdasági szereplő, hogy a magyar gazdaság rendbetételéhez elengedhetetlen a hazai kis- és középvállalkozók megerősítése, számban és hatékonyságban egyaránt. Ehhez a kormánynak meg kellene teremtenie azokat a feltételeket, amelyek lehetővé tennék biztonságos működés mellett a folyamatos növekedést. Mivel ez a feltételrendszer ma hiányzik, a magyar vállalatok működése nem tekinthető normálisnak, fejlődés helyett csak vegetáció van, így a munkával előállított valóságos értéktöbblet nem elegendő az ország eltartására. A helyzetet rontja a kormány gátlástalan pazarlása, a gazdasági felemelkedés tudatos vagy tudatlanságból eredő akadályozása.
A kis- és középvállalkozások támogatásának fontosságáról gyakran hallani a kormány részéről is, tényleges támogatásnak azonban nem látni nyomát. A következő hétéves uniós ciklusban állítólag nyolcezermilliárd forintot remélne a kormány az EU-tól, s ennek az öszszegnek a legnagyobb éves hányadát idén kívánja lehívni. Azt most hagyjuk, hogy négy-ötezer milliárdot is nagy bravúr volna lehívni, s a fáma szerint Brüsszel most dobja vissza másodszor a magyar modellt, mivel a pénzosztó és a pénzosztást ellenőrző szerv még Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon kedvéért sem lehet egy és ugyanaz. Ez annyit jelent, hogy a kormány kicsúszik a pályázati határidőkből, s idén esetleg egy árva euró sem érkezik az uniótól. De még a formai kívánalmakkal is baj van. A Gazdaságfejlesztési operatív program (GOP) keretében mindössze 31 milliárd forint szerepel 2007-re a magyar vállalkozók támogatására. Még siralmasabb a helyzet, ha a tervezett pályázati kiírások részleteit nézzük. Például új, vagy háromévesnél nem régebbi gépek beszerzéséhez kaphatnak a vállalkozók egy–öt millió forint összegű vissza nem térítendő támogatást. Ez a teljes beruházásnak legfeljebb 25-30 százalékát teheti ki, azaz húszmillió forintos gépberuházás esetén a vállalkozó maximum ötmillió forintos támogatáshoz juthat. Csakhogy például az építőiparban használt gépek jelentős részénél húszmillió forintért csupán háromévesnél régebbi gépet lehet vásárolni, amelynél a támogatás szóba sem jöhet. Az új gépek árai ennek az
összegnek a sokszorosát teszik ki (sok esetben több száz millió forintot). A támogatás így a szállítási költséget se fedezné.
Egy másik pályázati kiírás komplex vállalkozásfejlesztési projektekre vonatkozik. Az e célra kapható, legfeljebb ötvenmillió forintos támogatás vonatkozhat a technológiai korszerűsítést eredményező, háromévesnél nem régebbi gépek, berendezések beszerzésére, a korszerűsítéssel kapcsolatos gyártási licenc megvásárlására, a fejlesztéssel kapcsolatos infrastrukturális beruházásokra, minőségbiztosítási rendszer bevezetésére. A vissza nem térítendő támogatás a fejlesztéssel kapcsolatban elszámolható költségek 30 százalékát teheti ki. E lehetőség kihasználásához minimum százmillió forintos saját fejlesztési keret szükséges, amellyel csak igen kevés magyar vállalkozás rendelkezik. Ha kölcsönből pótolja a vállalkozó a hiányt, a kamatok viszik el a támogatás jelentős részét, s így az a hitelt nyújtó bankhoz vándorol. A 30 százalékos támogatásból 4,5 százalékot ad az állam, 25,5 százalékot az EU. A pályázati feltételek szerint a pályázónak három egymást követő évben a támogatás kétszeresénél nagyobb árbevételtöbbletet kell vállalnia, ebből a többletbevételből származó befizetett adó egy évre vetítve a támogatás negyven százaléka – ez áll szemben az állam által vállalt egyszeri 4,5 százalékkal. Mindebből következik, hogy a legalább 50 százalékos támogatással mindenki jól járt volna: az állam és a vállalkozó is, hiszen lehetőség nyílt volna a vállalkozóknál jelentős fejlesztésekre, versenyképességük növelésére. A szűkmarkúság eredménye viszont az, hogy marad minden a régiben.
Egy harmadik pályázatnál komplex vállalati technológiafejlesztés esetén új eszközök megvásárlására, infrastrukturális beruházásokra, gyártási licenc beszerzésére, információs technológiai fejlesztésre, minőségbiztosítási rendszer kialakítására maximum félmilliárdos támogatást lehet igényelni. A támogatás nem lehet több a beruházás teljes összegének 30 százalékánál. Itt már egy-két milliárdos projektekről lehet szó. Ezt a támogatást azonban leszűkítették a beszállítói, illetve exportorientációjú cégekre. Így csak a multinacionális cégek beszállítói, a jelentős exporttal bíró cégek pályázhatnak eredményesen: a kis- és középvállalkozások többsége szóba sem jöhet. A GOP-pályázatok közül tehát egy sincs olyan, amely jelentősen megváltoztatni célozná a kis- és középvállalkozások jelenlegi siralmas helyzetét.
És akkor még nem is szóltunk arról, hogy GOP-pályázatoknál az egy-egy pályázóra előírt kritériumok száma ötven (!), és ezek mindegyike kizáró tényező. A pályázati feltételeket kidolgozó buzgómócsingok az uniós igényeket próbálják túlszárnyalni, nem a pályázók sikerességét szolgálják. Így nemhogy nyolcezer-, de ezermilliárdot sem lehet lehívni – de az is a multik holdudvarába csorog.
Érdemes szólni a magyar vállalkozók mai sanyarú helyzetének okairól is. Közismert, hogy óriási közöttük a körbetartozás. Ennek legfőbb oka a fizetési fegyelmezetlenség. A megrendelő, miután átveszi a munkát, mondvacsinált indokokkal nem fizeti ki teljes egészében a szerződésben szereplő árat. A vállalkozó ilyenkor két dolgot tehet: vagy lenyeli a veszteséget, vagy bírósághoz fordul. A második lenne kézenfekvő megoldás, ha volna Magyarországon működőképes igazságszolgáltatás. Ám a vállalkozó hiába fordul gazdasági bírósághoz, az ügyében öt–tíz év múlva születik jogerős ítélet, s akkorra vagy az adós tűnik el szem elől, vagy a vállalkozó megy tönkre és jut felszámolásra. Ezért a vállalkozók inkább nem perelnek – ám mivel nem jön be a pénzük, ők sem tudnak fizetni a nekik nyújtott szolgáltatásért. Tudják ezt jól a bankok is: ezért iktatták ki az igazságszolgáltatást az általuk nyújtott kölcsönügyletekből. A vállalkozó, amikor kölcsönt vesz fel, közjegyző előtti nyilatkozatban vállalja, hogy a kölcsönszerződés megszegése esetén az általa nyújtott biztosítékot – amelynek értéke többszöröse a felvett hitelnek – önként és azonnal, pereskedés kizárásával a bank tulajdonába adja. A bank tehát akkor jár a legjobban, ha az adós megszegi a hitelszerződést, mert akkor a nyújtott hitel többszörösét kapja vissza. Ezzel kapcsolatban igen sok a visszaélés az adós vagy a kezese kárára. Nem csoda, hogy a magyarországi bankok a világ legnagyobb profitját teszik zsebre. A szélhámosságoknak óriási terük van, ezért borítják el már-már az egész gazdaságot. Amíg ez a helyzet nem változik meg gyökeresen, nem lehet orvosolni a körbetartozásokat sem. Igen nagy szükség volna valódi reformokra, többek között az igazságszolgáltatás területén is: enélkül nem lehet ütőképes gazdasága az országnak. Még akkor sem, ha milliárdokat költenek dübörgő újsághirdetésekre…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.