Tovább él a pártállami alkotmányosság

Sokan tanácstalanok, amiért nehéz humánus, de legalább racionális logikát felfedezni a kormányzati lépések mögött. Az is mind szembeszökőbb, hogy a magát illetéktelenül baloldalinak tituláló koalíció az alkotmányossági aggályokon a legkisebb skrupulus nélkül teszi túl magát. Pedig a képlet talán kiismerhetőbb, mint első ránézésre gondolnánk. A jelenlegi kormányzat egyszerűen másfajta normatívát, szabályrendszert tart magára nézve érvényesnek, mint ami az 1989-ben elfogadott alkotmányban le van fektetve. Mintha a régi, pártállami alaptörvényről törölnék le a port mind merészebben, amelyben egészen más jogok és kötelezettségek illették meg a szovjet rezsimnek behódoló komprádorelitet, mint a nem együttműködő, lenézett társadalmat.

2007. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valójában ama pártállami tradíció újjáéledésének lehetünk szenvedő alanyai, hogy létezik egy láthatatlan alkotmány, amelyben saját köreik és véleményformáló „kefeügynök” holdudvaruk kivételezett, védett helyzetben van. Ezt a reformoknak becézett megszorítások káros mellékhatásaitól kímélt réteget nevezhetjük új arisztokráciának. Eloszlatható a mesterséges homály és működ a társadalomra erőszakolt életellenes központi változtatások környékéről is. A láthatatlan alkotmány alapján a társadalmi segítők, pártolók számára viszont valóban reformot jelent az amúgy jogellenes pozitív diszkrimináció. Felmérte a régi-új hatalom, hogy miután a társadalom többségével úgysem sikerülhet elfogadtatni az abszurd antidemokratikus intézkedéssorozatot, ki kell emelnie egy olyan garnitúrát, amelyre a megszorítások nem vonatkoznak, sőt haszonélvezője lehet a gazdasági csődhelyzetnek – a rendszerváltás spontán privatizációs időszakához hasonlóan. Ez az új komprádorburzsoázia az elképzeléseik szerint támaszul szolgálhat az emberek folyamatos, erőszakos megtévesztésében és megfékezésében.
Jogok csak papíron
Úgy gondolják, a társadalom döntő hányadának ellenében csak úgy lehet eredményesen felvenni a harcot, ha a kiváltságok, privilégiumok egész rendszerét építik újjá. Ehhez a törekvésükhöz mintául, zsinórmértékül szolgál számukra a régi, Kádár-rendszer hosszú ideig bevált gyakorlata, amely a hozzá kötődő megbízható nómenklatúrát a kiváltságok egész erdején keresztül támogatta. Az ideológiai-politikai alapot mindehhez a szovjet mintára készült 1949. évi XX. törvény, vagyis a sztálini alkotmány szolgáltatta, amely eleve a diszkriminációra, kirekesztésre épült. Voltak a definiálatlan „dolgozók”, a Párt vezető szerepe, másfelől pedig a megbélyegzett elemek, reakciósok, burzsoák és klerikálisok, akiknek csak akkor juthatott élettér, ha igyekeztek leküzdeni osztálykorlátjaikat, vagy legalább meghúzták magukat. A Milovan Gyilasz meghatározásával „új osztálynak” nevezett kaszt tehát integráns része, tartópillére volt a szovjet típusú diktatúrának, amely – erőteljesen megtámogatva a megszálló csapatokkal – uralta az élet minden területét. Az előbbiek a közelmúltunkról szóló történelmi stúdiumok részei lehetnének csupán, ha a jelenlegi hatalom nem törne hasonló új alkotmányozó babérokra. Az európai uniós csatlakozás után ezt a tendenciát nyilvánvalóan csak burkoltan meri megreszkírozni az álbaloldali kurzus. Így egyfajta lopakodó, illegitim, belső kvázikodifikáció zajlik. A furcsa, demokráciaellenes láthatatlan alkotmány kontúrjai azonban mind plasztikusabban jelennek meg a mindennapokban.
Az alkotmányos jogok és kötelességek köréből egyre inkább csak az utóbbiak vonatkoznak az egyszerű állampolgárokra, míg a jogok jobbára csupán papíron létezhetnek. Elvileg mindenkit megillet az egészséghez, egészséges környezethez való jog, ám a gyakorlatban gőzerővel folyik az eliminálása, megszüntetése a biztonságérzetünket alapvetően befolyásoló állami szerepvállalásnak. A nyereségérdekelt több-biztosítós rendszerrel kapcsolatban nehéz nem látni, hogy valójában egy szűk, már eddig is agyondotált réteg érdekeinek érvényesítéséről van szó. Alkotmányellenesen megtagadják az érdemi információkat a lakosságtól, s így nem válik világossá a széles tömegek előtt, hogy állami garanciával juthatnak plusz óriásprofithoz a műbaloldali krém által favorizált biztosítótársaságok. Arról sem hangzik el tájékoztatás, hogy ha a kötelező társadalombiztosításból kiszáll a leggazdagabb réteg, a tb-alap még riasztóbb helyzetbe kerülhet. Az egészségügy úgynevezett átalakítása, valójában szétrobbantása meghozta első keserű „gyümölcseit”, hiszen a mentőszolgálatnak sokszor fogalma sincs, melyik kórházba kell szállítania a sürgős ellátásra szoruló betegeket. A többszörösen spórolásra szorított mentőhelikopterek sem tudják ellátni feladataikat. Bizonyos betegeket nem fogadhatnak a kórházak, ha állapotuk úgymond stabil, ezért – mint az elhunyt mindszenti férfi esetében – ez idáig elkerülhető, tragikus halálesetekkel kell számolni a jövőben. Végrehajtja a kormány azt a szomorú történelmi bravúrt, amire a rendszerváltás idején a legmegveszekedettebb pesszimisták sem mertek gondolni: már-már a Rákosi- és Kádár-korszakot is alulmúlva – amikor minden elnyomatás ellenére kínosan ügyeltek a „dolgozók” viszonylagos biztonságérzetére – az emberek legelemibb alkotmányos jogait is semmibe veszik. Ezt persze egyáltalán nem jogelvonásként kommunikálják. Ha egy intézmény nem fogadhat valakit műtétre, az teljesítményvolumen-korlátozás, a kórházakat pedig úgymond nem bezárják, hanem összevonják, átalakítják, s mindezt teszik kizárólag a lakosság jobb ellátására, érdekeire hivatkozással. Csakhogy az alkotmány nem értelmezhető önkényesen, és ezt még a szovjet típusú diktatúrában is jobban tudták. Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke írta körül legtalálóbban nemrégiben egy tévéinterjúban ezt a furcsa jogértelmezést. Úgy fest, hogy egyes döntéshozók nem értik, mi az az alapellátás. Az ő fogalmaik szerint ez nagyjából annyit tesz, hogy annyi pénz van valamire, amennyi – és ez az alapellátás.
A Rákosi–Kádár-rezsim urai mégoly rosszul, de megpróbálták leplezni az alkotmányellenes intézkedéseket. A Gyurcsány-féle társaság viszont egyenesen büszke rá, s kikéri magának, aki ehhez való jogát kétségbe vonja. Megrendszabályozandó tehát minden és mindenki, aki a jogsértésekre hívja fel a figyelmet. A civil szervezetek rögvest a szélsőségesség vádját vonják a fejükre, s nem számíthat kíméletre az alaptörvény értelmében sérthetetlen köztársasági elnök sem. Mi több, újabban már az Alkotmánybíróság is kivívta az álbaloldali garnitúra nemtetszését, amikor a Fidesz népszavazási kezdeményezései közül többet jogszerűnek tartott. Az Országos Választási Bizottság egyes kormánypárti többségi tagjai nyilvánosan is megfogalmazták éles kritikájukat.
A tapasztalatok alapján leszögezhető: a jelenlegi nómenklatúra számára az alkotmány és a jogállamiság egyfajta szükséges, ám az európai uniós csatlakozás után elkerülhetetlen rossz. Apró, de jellemző momentum, hogy a nagyobbik koalíciós testvérpárt szóvivője „népköztársaságként” emlegette Magyarország államformáját. Ezt nehéz lenne másként, mint vegytiszta freudi elszólásként értékelni. Az állampárt és a mai hatalmi berendezkedés között gyarapodó párhuzamok szóvátétele kapcsán állandó vádként merül fel kormánypárti berkekben, hogy a polgári oldal „kommunistázik”. Megfellebbezhetetlen érvként hangzik el, hogy személyükben már legtöbbször nem is azok vannak hatalmon, akik a Kádár-rendszer mozgatói voltak.
Lenini–sztálini elvek
Ez egyrészt nem igaz, mivel a régi kommunista ifjúsági és pártvezetők egész hada tölt be hasonlóan fontos pozíciókat ma is az államapparátusban. Másrészt a pártállami belső szelekció rendszere örökítődött át, illetve sohasem szűnt meg. A kiválasztódás ugyanis eleve nem a teljesítményen, hanem a megbízhatóságon és a párfegyelmen nyugodott. Az MSZMP legfőbb döntéshozó szerveinek utasításait elképzelhetetlen volt megkérdőjelezni. Csak az lehetett a nómenklatúra, az új osztály tagja, aki az apparátusi logikába beilleszkedett, s származásában sem volt kivetnivaló. A rendszerváltás után nem is volt rá ok, hogy a kontraszelekciós mechanizmust kicseréljék, hiszen a párt úgymond nem szenvedett vereséget, csak időlegesen mintegy illegalitásba vonult. A gazdasági hatalmukat szintén ebben az időszakban alapozták meg a később a szocialistákhoz nyíltan visszapártolt káderek. Szilvásy György, Kiss Péter volt KISZ-funkcionáriusok vagy éppen Petrétei József egykori tudományosszocializmus-oktató előrehaladása tehát nem kivételes jelenség, hanem tipikus. Gyurcsány Ferenc karrierje képviseli a másik modellt, hiszen ő az apparátusból a gazdasági pártkapcsolatok hullámán landolt ismét a párt kebelén. Mindebből logikusan következik, hogy az alkotmányosság feleslegességéhez fűződő régi leckét sem kellett újratanulniuk. A Rákosi–Kádár-rendszerben ugyanis még a szovjetektől átvett alaptörvény is mindössze a nemzetközi egyezmények miatt szükséges ciráda volt. Operettszerűen hiányos, de úgysem kellett betartani. De hát miért is kellett volna, ha egyszer nem az alaptörvény volt az etalon, hanem a lenini–sztálini elvek, amelyek a „kettős beszédet” mint követendő normát írták elő? Eszerint egymás közt mindent meg kell őszintén mondani, ám kívülre, a be nem avatott alattvalók számára mindez titkos. Így válik érthetővé, miért nem láttak kifogásolnivalót az MSZP-ben, hogy Balatonőszödön Gyurcsány Ferenc homlokegyenest mást mondott, mint amit megtévesztésül a plebs számára hangoztattak a kampányban.
Ezzel viszont az is elénk tárul, miért nem kell a parlament által elfogadott alkotmányt s a törvényeket betartani. A mai tisztségviselők azon szocializálódtak, hogy „ránk mindez nem vonatkozik”. Ha a sémát kiismertük, kiigazodunk a mai kormányzat szinte dühödten, csak azért is alkotmány- és törvénykerülő magatartásának mozgatórugóin. Akibe beleivódott, hogy az állami és pártvezetőknek különleges jogosítványai vannak, s alacsonyabb rendű jogszabályokkal, kormány- és miniszteri rendeletekkel, belső utasításokkal felül lehet írni még akár az alkotmányt is, annak a mindennapi gyakorlatban magától értetődő a pártállami szokásrendszer továbbvitele. Számukra tudniillik a legfőbb jogforrás nem a köztársaság alkotmánya, hanem a hatalmi piramis csúcsán lévő személyek, illetve az adminisztrációs szamárlétra bármely, az övékénél magasabb foka. Ezért törvényszerűek a szaporodó törvénytelenségek. Budapest illusztris területeinek műveleti területté nyilvánítása, az Alkotmánybíróság és az ombudsmanok döntéseinek semmibevétele, a titkosszolgálatok, a rendőrség hatalmi célokra felhasználása, az adóhatósággal való presszionálás, a bíróságokra és az ügyészségre gyakorolt nyomás így áll öszsze a látszólag tarka mozaikkockákból egységes egésszé. De ha mindezt átlátjuk, koherens képet kapunk a reformoknak nevezett megszorítások szövevényéről is.
Új kiváltságos réteg
A beléjük plántált eszmevilág szerint ők – mint valaha a kis piros tagsági könyvvel is felvértezve – törvények felett állnak. A megszorítások rájuk nem vonatkoznak, csak a lakosság szegényebb rétegeire és a legtöbb terhet viselő, mégis felszámolandó középosztályra. A tervezett intézkedések éppen azt célozzák, hogy a közteherviselés és a jogegyenlőség alkotmányos követelményei alól mindazok kibújhassanak, akik a gazdaságilag megerősített holdudvarhoz tartoznak, míg a hatalomra veszélyesnek ítélt polgárokat pauperizálják. Mindezzel azt a pártállami belső elvet is újra érvényesítik, amely szerint a központi elosztás nem eszköz, hanem cél, hiszen ezáltal a társadalom felett totális hatalom valósulhat meg. Egyfelől el kell adni, fel kell számolni a legversenyképesebb oktatási és egészségügyi intézményeket, szintén alkotmányellenesen meg kell szüntetni a vasúti szárnyvonalakat, illetve a közlekedési lehetőségeket, szét kell verni a társadalombiztosítás állami garanciavállalásra épülő rendszerét, negligálni kell a szakmai és érdekvédelmi szervezeteket. Másfelől töménytelen pénzt kell költeni új, fölöslegesen és célszerűtlenül koncentrált kormányzati negyedre, hogy a belterjes haveri hálózat megrendelésekhez jusson, s bennfentes információkkal és milliárdos garanciavállalással segíteni kell a baráti föld- és telekspekulánsokat. Ugyanígy irritálóan magas szintre szükséges emelni a központi akarat érdekében az államtitkárok fizetését, s méregdrága mamut kommunikációs stábot kell létrehozni a krónikus válság, korrupció sikerként való prezentálására. Egyik oldalról tehát a kiváltságok alkotmányellenes terebélyesítése, másfelől pedig az emberek megfosztása az öngondoskodásnak még a lehetőségétől is. Ez utóbbira kirívó példa, hogy a gyógyszerek receptre történő felírásával a házi betegápolás és laikus elsősegélynyújtás is ellehetetlenül. Felvetődhet: több más alapjog feldúlása mellett nem törlik-e el még az emberi méltósághoz fűződő alkotmányos jussunkat is?
Az ötvenes évek fő kultúrpolitikusa, Révai József mondta: „Népnevelésünk végső célja az, hogy az embereket eltöltsük Marx, Engels, Lenin és Sztálin eszméinek igazságával.” A jelenlegi kormányzat ugyanilyen népnevelő célzattal veszi át a reformretorikát, legfeljebb az illusztris névsor helyett a reformeszme igazságával való eltöltés mellett tör lándzsát. A Kádár-rendszerben ezt úgy sulykolták: tovább a lenini úton! Horváth Ágnes új egészségügyi miniszter adaptációja: tovább az eddigi úton!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.