Üveglapok

2007. 04. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha végigsétálunk Székelyudvarhely főutcáján, középtájon régi cégérre lehetünk figyelmesek. A Kossuth utcai Kováts-fényképészetbe érdemes betérni – XX. század eleji időutazásban vesz részt, aki a napfénytetős műterem festett díszletei között áll a lencsék elé. A háromgenerációs fotósdinasztia hagyatéka most Budapesten is megtekinthető: a több tízezer üveglemezen, valamint az ötvenes évektől használt filmnegatívokon őrzött kincsekből négyszáz fotót kinagyítottak, és szeptember végéig kiállították őket a Néprajzi Múzeumban.
A Képgyártó dinasztia Székelyudvarhelyen című kiállításon Fogarasi Klára néprajzkutató, a tárlat kurátora kalauzol végig. A fotótörténész néhány tucat dobozt nézett végig a halomnyi negatív közül – a teljes anyag feldolgozásához évtizedekre és rengeteg pénzre volna szükség –, de így is összerakható a város és a környék százéves történelme, illetve jó néhány család múltja. A székely anyaváros első fényképészműhelyét különben 1876-ban nyitotta meg Ferenczy Lukács. A század végén segédjére akadt a városba érkezett Kováts István személyében, aki egy idő után önállóan működtette a műhelyt, majd 1906-ban felépítette a ma is álló és már ritkaságnak számító napfénytetős műtermet. Ebben a természetes fényt a plafonon lévő függönyök húzogatásával „keverték”, így hozva létre a hajnalra vagy éppen a napnyugtára jellemző fényviszonyokat. Azóta már a harmadik generáció áll a fényképezőgépek mögött: ifjabb Kováts István és fia, Kováts Árpád ma is őrzik a sok tízezer üveglemezt, amelyeken – többek között – a három jó barát, Nyirő József író, Haáz Rezső múzeumalapító, tanár és ifjabb Kováts fényképészmester által bejárt székelyföldi települések fénnyel írt krónikája is megtalálható. A majdnem százharminc évet felölelő fényképészeti anyag kutatása azután vált lehetővé, hogy három éve Székelyudvarhelyen megalakult a Kováts István Fotóarchívum Egyesület, amely műtárgyvédelmi szempontokat is szem előtt tartva hozzáférhetővé tette az ott őrzött értékeket. Tavaly, a dinasztiaalapító mester születésének százhuszonötödik évfordulóján már tartottak kisebb kiállítást a székely anyavárosban, és kiadtak fotóalbumot is Atyánkfiai, székelyek címmel.
A bűbájos budapesti kiállítás első termében a kisvárosi fényírda sajátos légköre elevenedik meg, és itt kapott helyet a legelső megmaradt felvétel, a Ferenczy Lukács által 1887-ben készített tablókép. Az időutazás során gyönyörködhetünk a millenniumi felvonuláson viselt díszmagyarban, de bepillanthatunk az erdélyi fürdőkultúra aranykorába is, amely a XIX. század végére tehető. Órákat tölthetünk a fotók között, és közben képet kapunk a különböző évtizedek ruhadivatjáról, lakásberendezéséről, a különféle világi és egyházi ünnepekről, a kor ipari, műszaki, képzőművészeti és néprajzi jellegzetességeiről.
Nem volt egyszerű dolga a fotótörténésznek, hiszen minden egyes kép után nyomoznia kellett – az egyik fényképről például egy Budapesten őrzött Morelli-metszettel való összevetés után derült ki, hogy a borszéki fürdő egyik villájáról készült. A tartalom mellett néha a technika is igen érdekes; az egyik kiállított kép például úgy készült, hogy a mester óvatosan lehántotta az üveglapról az emulziós réteget, és vászonra húzta (ez a bravúros kép volt idősebb Kováts István jegyajándéka kedvesének). Irodalmi csemegét is találunk, hiszen Bartókról ritkán látni szakállas képet – első erdélyi gyűjtőútján, 1906-ban készült róla kép Kovátsék gyergyói műtermében.
Az egyes családok története mellett dokumentumértékű fényképeket is megcsodálhatunk, hiszen akkoriban a fényképész egyben a város életének krónikása is volt. Megnézhetjük, hogyan veri bilincsbe a kakastollas csendőr a székely legényt, képsorozat örökítette meg a hagyományos udvarhelyi diákélet mellett a közösségi alkalmak minden pillanatát a báloktól a sportrendezvényekig, és a fényképész kilátogatott a lövészárokban gyakorlatozó leventékhez is. Az 1940–44 között készült képeken sugároznak az arcok, és elénk tárul a bizakodó, kirobbanó magyar világ, hogy aztán egyre mélyebb ráncokat és lassan elszürkülő, lecsupaszodó háttereket lássunk, ahogy a kollektivizálás hatása és a szocializmus „építése” módszeresen szétveri a város polgárainak életét.
Az ötvenes évektől celluloidtekercsek őrzik a történelmet. A fotósnak ekkor már önként és ingyen a rendőrség, vagyis a milícia szolgálatába kellett állnia például a balesetek dokumentálásában, hogy aztán 1989 után eljöjjön a színes filmek korszaka. Közülük kiemelkedik Orbán Viktor 2004-es látogatása az Emlékezés parkjának avatásán.
Fogarasi Klára kíváncsi a Kováts-fotók utóéletére is, ezért arra kéri a kiállítás látogatói közül azokat, akik valaha Udvarhelyen és környékén éltek, hogy töltsék ki az előkészített kérdőíveket. Erre azért is szükség van, mert megeshet, hogy vége szakad a fotográfusdinasztia történetének. A Kováts család – és a hozzá hasonló hivatásos fotográfusok – tragédiája, hogy ma már többnyire csak a városba látogató külföldiek állnak be a díszletek közé egy nosztalgiafotó erejéig, illetve a környékbeli vándor (sátoros) cigányok öltöznek ünneplő ruhába, hogy kamera elé állva szakszerűen örökíttessék meg magukat. A helyiek mobiltelefonnal vagy olcsó digitális kamerával fényképezik egymást, elmúltak azok az idők, amikor a fényképezkedés olyan esemény volt, amelyre napokon át készült a család.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.