Zsibbadt erek útjain

Ismét egy amerikai szerzői film, ismét az Egyesült Államok peremvidékei. Házasságok, családok, életek romokban, a jóléti társadalom szilánkokra hullva. Karen Moncrieff új filmje ólomnehéz dráma négy emberről, akiket egy ötödik erőszakos halála köt össze láthatatlanul. Megrendítő másfél óra.

Muray Gábor
2007. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Népbetegség a szeretethiány. Az éveken, évtizedeken át visszanyelt könnyek, elfojtott vágyak, elharapott szavak a személyiség kóros elváltozásait okozzák. A jóléti társadalom menthetetlenül frusztrált. A kor a vége felé halad. Szeretetszomjas emberek mérgezik egymás lelkét egy életen át, aztán hol itt, hol ott elpattan egy szál, felkel valaki a pudvásra ült heverőről, a tévé kékes ködéből, összepakol, és nekivág a semminek. A másik meg marad, de unalmas vasárnapokon az előzőkből lett, útszéli prostituáltakat kaszabolja össze a városhatárban, mielőtt gépiesen elköltené élettársával a gyűlölt vacsorákat.
A szőnyeg alatt ott az amerikai szépség mocska. A pokoli perverziók meg a kesernyés bűnök. Hazaira fordítva, a Mónika- és a Balázs-show förtelmei. A halott lány a „dolog”, amiről beszélnünk kell, de nem megy, mert az egész környezetünk a hazugságra és a bűzös, szervilis elhallgatásra épül („elkúrtuk”). Lám, milyen messze vagyunk a gyerektől, aki még őszintén kérdezett és válaszolt. Milyen messze vagyunk a harmadik világ közösségeitől, ahol még a tűz körül összeülnek és kibeszélik magukat a falubeliek. Karen Moncrieff filmjében nincs tűz, nincs melegség, nincs nap s nincsenek csillagok. Kertvárosi utcák vannak, kispolgári hajlékok, városszéli raktárak és kurvaszállók. Kiégett, megtört, elhasznált emberarcok. Antidepresszánsok. Könyörgő szempárok. Sebhelyek kint és bent.
Kies-kopott lelki tájban indulunk, előkerül egy holttest, egy sorozatgyilkos által megkínzott lány teste, aztán végignézünk öt epizódot, négy emberét és az ötödikét is, akinek a halála mindannyiukét megváltoztatta. Bár ember legyen a talpán, aki a film alatt nem kapkod a szeméhez, mintha csak az arcát piszkálná, a film mégsem negatív. A halott lány a nyitás filmje, az aktusé, ami feltöri a jeget, a vágyé, amely „mint zsibbadt erek útjain a vér” (ugye, Tóth Árpád) jut el a szívhez, s segít úrrá lenni az úgynevezett sorson, amelyet magunk teremtettünk magunknak. Moncrieff színészei olyan hitelességgel mozognak ebben a rideg, erőszakos közegben, mintha maguk is áldozatok volnának – mintha maguk lennének az áldozatok.
A végefőcímnél senki sem mozdul. Az általános közönyünk elleni roham sikeres. Mint felszálláskor a gépen, süpped mindenki a székbe. Szégyellnénk, hogy mindannyian elszigeteltek, frusztráltak és sebzettek vagyunk? Egy erőszakos világ veszélyeztetettjei? Moncrieff azt mondja: „az, hogy erőszakkal, annak következményeivel és állandó veszélyével élünk, mindannyiunkon sebeket ejt, és érzéketlenné tesz minket”.
A film után megint más arcát mutatja a pesti éjszaka. Metszően élesek a kontúrok, harsányabbak a gesztusok, a narancsfényben jobban csillog a szilánkokra tört, fejlett világ. Nincs mese, egymásra vagyunk utalva, meg kell tanulnunk nyitni. Meg kell tanulnunk szeretni.
(A halott lány, színes, feliratos amerikai filmdráma, 85 perc. Rendezte Karen Moncrieff. Forgalmazza a Hungaricom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.