A kis veréb leszegi szárnyát

Mintha Tom Tykwer Parfümje kezdődne: hideg színek, vásári mocsok, koldusok. Így indul ez a történet is, amelyet egy koszban érlelt kislányka kérlelő tekintete és egy drogtól-szesztől vénült asszony haláltusája keretez be, egy életút tragédiákkal kövezve és könnyekkel festve, Marion Cotillarddal a főszerepben, aki úgy járja végig a stációkat, hogy elhisszük: valóban ő Edith Piaf.

Muray Gábor
2007. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igen, Marion Cotillard, amenynyiben eddig nem sikerült neki, most aztán besétálhat a halhatatlan színészek csarnokába. Ha ezután Edith Piafra gondolunk, először Cotillard arca villan majd be, ahogy ott áll reszkető veréb módjára a reflektorfényben, a mikrofon mögött. Játéka jóval több mint hiteles, hangja, mimikája, gesztusai felülírhatatlanul bevésődnek, s ami hihetetlen: nem fikcióként, hanem Edith Piaf életének valós fragmentumaiként.
Edith Piafról nem először készült portré- és életrajzi film, hálás anyag, jól gyúrható, ő, a koldus és világsztár, imádott és megvetett, szép és csúf egy személyben – ikon. Oliver Dahan a legnehezebbet választja, a gyerekkortól a halálig mondja fel a leckét, újvilági típusú bomba filmet akar, nem holmi csendes, merengő lélektani drámát a művész életének egy tragikus csomópontjáról, nem, őt az összes tragédia érdekli, ami a csodagyereket elindította a karriernek tűnő lejtőn, az önpusztítás lejtőjén. Az anya elvesztésétől, a bordélyban és a cirkuszban töltött kiskortól, az énekelve koldulástól (az első daltól) a párizsi és New York-i diadalmeneten át a sárgaságig, a függőségig, a roncsként éneklésig (az utolsó dalig). Mivel Dahan sejti, hogy a lineáris legendamesélés agyoncsapná a játékot, váltogatja az idősíkot. A kis Edith kérdéseire az összeomlott Piaf válaszolgathat, az elismertségre vágyóéra a kiégett; Dahan komplementerekkel és erős kontrasztokkal dolgozik, így tartja éberen a figyelmet bő két órán át, ennek viszont az az ára, hogy elvesznek a finomságok, a pasztellszínek, a csendek, az élet délutánízű, keserédes pillanatai. Ha már a forgatókönyv: kárpótol Edith Piaf – minden ismert közhelyen kívül eső – találkozása és életre szóló barátsága Szent Terézzel, kárpótol annak torokszorongató leírása, milyen félelem és szeretet vette körül egész életében ezt a hajlott hátú, kis, törékeny nőt, aki tükre volt a kornak, a háborúk dúlta, pezsgő áztatta, bordélymocskos, vakuvillanásos, vörös szőnyeges huszadik századnak.
Mielőtt Piaf, az ázott veréb az utolsó slágerbe (Non, je ne regrette rien – Nem bánok semmit) kezdene a halál alagútjának küszöbén, az óceánparti fövenyen elhangzik néhány bulvárkérdés. Arról, mi a kedvenc színe, étele, mit szeret egy férfiban (s lám, milyen szépek is tudnak lenni a legoktondibb, legegyszerűbb kérdések, csak a megfelelő helyen, időben és módon kell őket feltenni), elhangzik a kérdés, mit üzenne a nőknek, a férfiaknak, a gyerekeknek, s Edith Piaf, akitől minden szeretetét elvette a sors, csak anynyit mond: szeressenek. Aztán a veréb leszegi szárnyát; az Edith Piaffá változott Marion Cotillard kileheli lelkét.
(Piaf, színes feliratos francia– angol–cseh filmdráma, 140 perc. Rendezte Olivier Dahan. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.