Dobozolás

A megyei múzeumok helyett április elejétől állami hivatal, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat végzi a nagyberuházásokhoz kapcsolódó megelőző régészeti feltárásokat. Milliárdos munkákról van szó. Ez a bevétel az elmúlt években a múzeumok anyagi gondjait enyhítette, az általuk végzett kötelező régészeti feltárások viszont gyakran voltak útjában a sietős tőkének. Kinek kedvez a központosítás? Milyen változásokat indíthat el az újabb pénzkivonás a magyar múzeumi rendszerben?

Hanthy Kinga
2007. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyton a dübörgő gazdaság útjába kerül a régészet és az örökségvédelem. Meg kell nézni előbb, mit rejt a föld, amelyre szupermarket vagy autópálya épül, a műemlékesek pedig beleszólnak, mit lehet tenni egy védelem alatt álló területtel, épülettel. Az örökségvédelem minden zöldmezős beruházás elé – az európai szabályozással összhangban – pénz- és időbeli gátat állít. A vállalkozók emiatt évek óta panaszokkal ostromolják a gazdasági tárcát. Miért ne lehetne ezt kikerülni? A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat (KÖSZ) felállítása kapcsán felmerül a gyanú, hogy ilyen esetekben a költségvetési intézmény irányíthatóbb, a lobbik, a gazdasági csoportok érdekeihez jobban illeszthető a tevékenysége. A politikai helyzetet mérlegelve nem zárhatjuk ki azt sem, hogy a megelőző ásatásokból befolyó pénzek elvonása, központosítása a múzeumokat fenntartó, immár ellenzéki vezetésű megyéknek szóló újabb üzenet.
Az elmúlt időszakban az évi négyszáz hazai ásatásból két-három nem kapcsolódott csak építkezéshez. A törvény szerint a beruházás összegéből legkevesebb kilenc ezreléket kell a megelőző ásatásra kalkulálni, de ez az összeg – ha fontos és nagy kiterjedésű lelőhelyre bukkannak – elérheti a négy-öt százalékot is. A 6-os autópálya esetén például majd kétmilliárd forint.
– Összességében évi tízmilliárd forint körüli öszszegről van szó – mondja Jankovich-Bésán Dénes, a Magyar Régészszövetség elnöke –, vagyis az elmúlt időszakban soha nem látott mennyiségű pénz került a hazai régészetbe. Tény, hogy ezzel nem mindenhol és nem minden esetben gazdálkodtak jogszerűen a múzeumok, illetve a fenntartó megyei önkormányzatok. Volt, ahol a régészeti munkára és feldolgozásra szánt bevételből a múzeum villanyszámláját fedezték, előfordult azonban, hogy a megyei vezetés új autóra költötte a pénzt. Az intézmények nem jószántukból fordították a régészeti munkákra kapott összeget a fenntartásukra: a megyei önkormányzat elvonta a többletbevételeket.
Egy beruházás esetében a régészeti feltárás jelenthet háromnapos, de nyolc hónapos csúszást is. Ha a munkaterület szerepel az országos régészeti kataszterben, a feltáráshoz szükséges pénzt és időt a beruházónak előre kell terveznie. Ha menet közben derül ki, hogy történeti emlékeket rejt a föld, értesíteni kell az illetékes múzeumot. Ez természetesen késedelmet jelent.
– Az elmúlt években az építkezések „melléktermékeként” sok jelentős régészeti tárgy került elő a föld alól – mondja a régészek szövetségének elnöke. – A dömping nyomán azonban megteltek a múzeumi raktárak. Bár a megyei múzeumok szövetsége által közzétett irányárnak (1 négyzetméter feltárása 4300 forint) fedeznie kell a régészek túlórapénzét, az ásatási munkások bérét, a gépi földmunka költségét, a leletek restaurálását, feldolgozását és raktározását is, ez utóbbi munkafolyamatok közül sokszor több is elmaradt. A szerződés lejárta után a régész gyakran nem folytatta a feldolgozómunkát, a leletek dokumentálatlanul maradtak a múzeumban, nem épültek új raktárak, műhelyek, a pénz pedig eltűnt az intézmények költségvetésében. Később senki nem kérte számon, hol van a tudományos haszon. Feszültségek keletkeztek a régésztársadalmon belül is, hisz mindig vannak, akiket megingat a pénz. Ráadásul a tizenkilenc megye múzeumaiban tizenkilencféle módon végezték a szakmai munkát.
Rendet kellett tenni, nem vitás. A kulturális minisztérium ezekre az érvekre hivatkozott, amikor létrehozta az örökségvédelmi szakszolgálatot. Franciaországban működik ehhez hasonló központosított rendszer, tehát központi intézmény szervezi a nagy feltárásokat, csakhogy ehhez nagy, több száz fős szervezetet is felállítottak, és raktárakat építettek. Erre azonban itthon nincs pénz, így hát magyaros reformmegoldás született. A kis létszámú szakszolgálat továbbra is rá lesz szorulva a múzeumokra, hisz a leleteket nekik kell majd őrizniük, a régészeket tőlük kell kölcsönözni, és már most látszik, hogy mindez olcsóbb nem lesz. Sőt valószínűleg a szervezet működését is az ásatásra szánt költségekből fogják fedezni. Kérdés az is, hová kerülnek a szakszolgálat által szervezett ásatásokon előkerült leletek. A megyei múzeumok mondhatják, nekik nem kell, mert nem tudják elhelyezni, és a Nemzeti Múzeumnak sincs erre kapacitása. Egy központi raktár megoldaná a gondokat, de ennek fenntartása sem olcsó.
A régészek féltik a szakma pénzét. Eddig a beruházó köteles volt a megye területén illetékes múzeummal szerződni, ezután nem vele áll kapcsolatban. Virágos Gábor, a KÖSZ megbízott igazgatója szerint nem jogos az aggodalom, hogy az új szervezetet a politika irányítja. Ha a politika szakmai kérdésekbe akar beleszólni, feláll a székéből, mondja, bár a kulturális és a nemzetgazdasági érdekeket valóban össze kell hangolni.
Április elején az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ átalakításával jött létre a szakszolgálat. A szakmai indoklás szerint a műemlékvédelem és a régészeti munka így végre közös fennhatóság alá került, megvalósult a komplex kulturális örökségvédelem. Egyúttal a kormányzat megtakarította egy új állami intézmény felállítását. A feladat régészeti feltárások elvégzése, illetve országos koordinálása. A szolgálat a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. által végzett, illetve a Vásárhelyi-tervhez kapcsolódó 100 millió forint feletti beruházások, valamint az 1,5 milliárd forint feletti egyéb fejlesztések esetében illetékes. Virágos Gábor maga is régész, és természetesen derűlátóbb, mint kollégái. Úgy véli, hogy a többségük nem kérdőjelezte meg a változtatás létjogosultságát, és egyetért abban, hogy szükség van egységesítésre, a szakmai standard kidolgozására. Hamarosan felállítják a szakszolgálat keretében azt a nyolc–tíz tagú, régészekből álló tudományos tanácsadó testületet, amelyik közreműködik ennek megalkotásában. A központosítás következtében az ásatásokra jutó forrás nem oszlik el, a pazarlás megszűnik.
Ha sikerül beállítani a kapacitást, ha szigorú közbeszerzési pályázaton választják ki állandó partnereiket, akkor Virágos szerint kalkulálható és átlátható lesz a tevékenységük. Áraik megegyeznek a múzeumokéival, csakhogy ők garanciát vállalnak arra is, hogy ebből a pénzből a leletanyag dokumentálása, digitalizálása, restaurálása és leltározása is elkészül. Mindezt Óbudán, a KÖSZ épületében végzik el, innen a feldolgozott régészeti tárgyak szakszerűen csomagolva jutnak el az illetékes múzeumba. A szakszolgálat fizeti az elhelyezés egyszeri, rendkívüli költségeit, de a raktározást, őrzést a továbbiakban már helyben kell állni. Az anyagnak ott a helye, ahol a legnagyobb a társadalmi értéke.
A szakszolgálat az állandó munkatársak mellé egy-egy feladatra alkalmi szakemberekkel szerződik, és a saját költségvetéséből biztosítja az infrastruktúrát. A központ méri fel a munkák kapacitásigényét, és szabad erőket tud átcsoportosítani a nagyobb feladatokra. Ideális esetben minden ásatáson a terület specialistái dolgozhatnak. Így a munka a lehető leghamarabb és legeredményesebben készülhet el, vélekedik az igazgató.
Nem kétséges, hogy a központosítás átalakulásokat generál az egész múzeumi rendszerben. Vándor László, a megyei múzeumok szövetségének elnöke, a Zala Megyei Múzeumok Igazgatóságának vezetője szerint a régészek egyöntetűen negatívan fogadták a szakszolgálat felállításának hírét, hiszen ez a tevékenységük elvonását jelenti. Külsősök szólnak bele majd a gyűjtőkör meghatározásába, ők döntik el, mit küldenek el megőrzésre a megyei múzeumokba, nem pedig azok, akik a helyet, a terepet a legjobban ismerik.
– Visszajön az anyag, amelyről nem tudjuk, hogy mi, sem azt, hogy mennyi. Más által kiásott és dokumentált tárgyakat kell befogadnunk. Adnak hozzá egy összeget, a továbbiakat oldjuk meg, ahogy tudjuk. Igazgató legyen a talpán, aki ebben a helyzetben jó döntéseket hoz – mondja a múzeumi szövetség elnöke.
Az anyagi veszteség a múzeumok létét veszélyezteti. A megelőző régészeti ásatásokból befolyó nyereséget eddig az intézmények magukra: a működésükre, az infrastruktúrájukra, a rezsijükre költhették. Vándor szerint jövőre szembesülnek a valódi helyzettel a múzeumok. A drasztikus bevételcsökkenés érinti a személyi állományt, szerződéseket kell bontani, munkatársakat kell elbocsátani, pedig erre már az idén is rákényszerültek. Mint mondja, egyértelműen pesti csoport, személyes érdek áll a szervezeti változások és elvonások mögött, amellyel vidékről képtelenség felvenni a harcot.
– Nemcsak hibás törekvés a központosítás, de ellentmond a százéves magyar múzeumi hagyományoknak is. Nem a változások ellen tiltakozik a szakma, hanem az átgondolatlan döntések ellen, amelyeket úgy hoztak meg, hogy velünk nem egyeztettek, s amelyek végzetes szakmai és humán veszteségekhez vezethetnek – mondja Vándor László. – A magyar múzeumok az 1963-ban kialakított struktúrában élnek, a múzeumi szabályozás megyénként változik. Hiányzik tehát az átalakítás jogi háttere. A kulturális minisztériummal elkezdett tárgyalásokban egy év alatt alig volt előrelépés, csak most ülnek velünk tárgyalóasztalhoz.
A vidéki múzeumok levélben kérték a megyei önkormányzatok elnökeit és főjegyzőit, vizsgálják meg, nem sérti-e a központosítás az önkormányzati törvényt. A folyamat akkor lenne kezelhető, ha előbb felrajzolnák a változás irányát, majd megteremtenék a jogi hátterét. Azt követően lehetne csak hozzákezdeni a múzeumi struktúra reformjához. Átgondolatlan leépítéssel és átszervezéssel azt rombolják le, ami a magyar múzeumi rendszer erénye: a személyes, társadalmi környezethez fűződő kapcsolatokat.
Már mutatkoznak a zavar első jelei. Pest megyében március végén a megyei önkormányzat egy szervezeti és működési szabályzatmódosítással hat múzeuma közül ötöt minősített vissza kiállítóhellyé. Ezentúl a szentendrei Ferenczy Múzeumot illeti csak ez a cím, a ceglédi Kossuth, az aszódi Petőfi, a nagykőrösi Arany, a ráckevei Árpád és a váci Tragor Ignác Múzeum nem több, mint kirakat, mondja Zomborka Márta, a váci gyűjtemény vezetője. Az indok pénzhiány, a döntést azonban nem előzték meg gazdasági számítások, így ma még nem tudható, mi fog történni, és mekkora veszteséget kell a múzeumoknak elszenvedniük. Egy kiállítóhelyen a múzeumi anyagot mutatják be, gyűjtés, állagvédelem, feldolgozás nem történik. Mivel az öt közgyűjtemény műtárgyai átkerülnek a szentendrei múzeum gondozásába, az intézmények elbocsáthatják régészeiket, restaurátoraikat, muzeológusaikat. A megye döntését a kulturális tárca még nem hagyta jóvá, az öt múzeum vezetőjének igazgatói státusát azonban április végén megszüntették. Zomborka Márta szerint a szakmai feladatellátás is veszélyben van. Ekkora megyét nem lehet egyetlen központból ellátni. Ha nincs a közelben régész, elveszhetnek a föld alól váratlanul előkerülő leletek.
Begyűrűztek tehát a gazdasági folyamatok a hazai múzeumi életbe. Az intézményeknek összébb kell húzniuk magukat, és szembe kell nézniük a vállalkozói világgal is. A Pest megyei múzeumokban már külső vállalkozásba adták a teremőrzést és a takarítást. De ez csupán az egyik elem. Az örökségvédelmi szakszolgálat a szakmai csoportokat alkalmilag szerződteti, s ezzel vállalkozásra kényszeríti a régészeket is. Magyarországon öt éve működnek már régészeti vállalkozások – csak jogi szabályozás nélkül. Előfordulhat, hogy az ásatás fővállalkozója földmunkáscég. Ha megteremtődik a jogi háttér, ha kidolgozzák a szakmai protokollokat, magáncégek és intézmények versenghetnek a régészeti piacon. Mindez akár jól is végződhet. Csak félő, hogy addig túl nagy lesz az áldozat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.