Majtényi, a megosztó

2007. 06. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelek szerint nem lesz az állampolgári jogok országgyűlési biztosa Majtényi László. Megválasztását nem támogatja a Fidesz és a KDNP. A két parlamenti frakció ezt közleményben tudatta a közvéleménnyel. Indokuk: a jogászt politikai elfogultsága alkalmatlanná teszi a tisztségre. Maga a jelölt néhány napja úgy ítélte meg, ötven százalékban esélyes az ombudsmani poszt betöltésére. Ez – mondhatnánk – kevés, hiszen az állampolgári jogok biztosainak megválasztásához kétharmados többség szükséges. A koalíció szavazatai önmagukban nem elégségesek. Ugyanakkor tudható, hogy az MSZP parlamenti frakciója sem lelkesedik Majtényiért. Ez leginkább abból vonható le, hogy amikor Sólyom László köztársasági elnök a Sándor-palotában a parlamenti frakciók képviselőinek tudomására hozta, kit jelöl a tisztségre, csupán az SZDSZ nyilatkozott azonnal: üdvözli az államfői döntést.
A szocialisták az ellenzékhez hasonlóan időt kértek. Kezdettől kétséges volt, vajon megszavazza-e a Fidesz az államfő jelöltjét. Aki erre igennel válaszolt, abból indult ki, hogy az ellenzéki párt hasonló ügyekben eddig még egyszer sem került szembe a köztársasági elnökkel. Elfogadta a legfőbb ügyészi posztra jelölt Horányi Miklóst is. Habár a tisztség betöltéséhez csupán egyszerű többség kellett, ez a kormánypártok ellenkezése miatt nem jött össze, Sólyomnak új jelöltet kellett állítania. Ezután szavazta meg az Országgyűlés a jelenlegi legfőbb ügyész Kovács Tamást.
A két ellenzéki párt most nemet mond. Lojalitásuknál valószínűleg erősebb az a meggyőződésük, hogy a volt adatvédelmi biztos nem lenne jó ombudsman. Vajon Sólyom László gondolt-e arra, hogy esetleg új jelöltet kell állítania? Feltehetőleg számolt ezzel a verzióval is. Tanácsadója ugyanakkor azzal érvel, hogy a jelölt minden szempontnak megfelel. Lépjünk most túl azon, miért nem egyeztet az államfő a pártok képviselőivel, miért nem követi a korábbi elnökök gyakorlatát. Sólyom úgy látja, az előzetes megbeszélés semmivel nem vinne közelebb a megoldáshoz. Fölösleges tiszteletkörökre pedig nincs szükség. Az államfőnek szíve joga, hogy a saját értékrendje szerint értelmezze a törvényt, s ha az nem ír elő egyeztetési kötelezettséget, ne konzultáljon. Ilyen esetben ugyanakkor nem lepődhet meg, ha elutasítják a jelöltjét.
Majtényi László megosztó személyiség. A jogász szakember a rendszerváltozás után tanácsadói szerepet töltött be a Sólyom László vezette Alkotmánybíróságon (AB). Ekkortájt volt az AB elnökének főtanácsadója Halmai Gábor. Majtényi később az ország első adatvédelmi biztosa lett. Ismert személyiséggé vált. A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról 1992-ben elfogadott törvény 1995 és 2001 között nem kis részben az ő tevékenysége által vált napi gyakorlattá. Érdemes emlékeztetni, hogy Sólyom László egyetemi oktató korában, a rendszerváltozás idején is szívügyének tekintette a személyiségi jogokat, az adatvédelmet. A magánszféra sérthetetlensége az ő értelmezésében a szabadságjogok védelmének kitüntetett területe. Az állampolgár nem lehet a közhatalom, az állam kiszolgáltatottja. A személyes, sőt a legszemélyesebb adatok védelméért törölte el az Alkotmánybíróság még 1990-ben a személyi szám korlátlan használatát. Az azonosító ugyanis alkalmas volt arra, hogy segítségével a hivatalok személyiségprofilt készítsenek: az egészségügyi, az adóügyi, a gépjármű- és az ingatlan-nyilvántartás adatainak összevonásával, egyetlen szám beütésével teljes képet kapjanak és adjanak bárkiről.
A külön-külön nyilvántartott információkból így kiolvasható volt, ki hol lakik, mennyi a vagyona, a keresete, milyen a családi, az egészségügyi állapota, az előélete, a szexuális vonzódása és a párthovatartozása. Legendaként emlegették, hogy Sólyom László a rendszerváltozás tájékán azért nem vett fel bankhitelt, mert fel kellett volna tüntetnie személyi számát. Akkor ez nemcsak a hivatalokban, de a hitelintézeteknél, sőt a munkahelyeken is kötelező volt. Ha az ember elment a suszterhez, hogy a cipőjét megjavíttassa, a lábbeli talpára nemes egyszerűséggel felírták a személyi számát.
Azóta az élet változott ugyan, a magántitkok kifürkészésének szándéka azonban a világ államaiban mind erőteljesebb tendencia lett. Sólyom László ezzel sem ért egyet. A tapasztalatokat mindenesetre rendszeresen elemzik. Ez történt az adatvédelmi törvény elfogadásának tizedik évfordulóján, amikor is a Közép-európai Egyetem nemzetközi tanácskozást rendezett. Az előadók között fontos hely illette meg Sólyom Lászlót és Majtényit. A volt biztos 2003-ban az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet vezetője lett. Az intézet liberális jogászok, szakértők szellemi műhelye, Soros György pártfogoltja.
Az állam átláthatóságát és a magánszféra sérthetetlenségét központi kérdésként kezelő liberális felfogás számos eredményt mutathatott fel a kezdeti időkben. Megteremtette azt az illúziót, hogy a demokratikus fejlődés zökkenőmentes lesz. Ám az SZDSZ csatlakozása a Horn-kabinethez, majd Medgyessy és Gyurcsány Ferenc kormányához, a gyakorlatban az egyéni és a kollektív szabadságjogok megsértéséhez, a szabadelvű felfogás megcsúfolásához vezetett. Az államfő egykori kollégái, tanácsadói nyilvánvaló politikai szerepet vállaltak, s ilyen nyilatkozatokat tettek. Ha arra gondolunk, milyen álláspontot képvisel például az Országos Választási Bizottság (OVB) elnökhelyetteseként Halmai Gábor, akkor azt mondhatjuk, tevékenységének vajmi kevés köze van a joghoz. A független intézménykényt kezelendő OVB a Legfelsőbb Bíróság és az Alkotmánybíróság döntéseiből levonhatóan a kormánypártokhoz húz. A koalíció érdekeit érvényesíti.
Majtényi Lászlót két évvel ezelőtt Halmai Gáborral együtt alkotmánybírónak javasolta a Szabad Demokraták Szövetsége. A Fidesz nem fogadta el őket. Az azóta eltelt idő fejleményei alapján azt mondhatjuk, a tizenegy tagú bírói testületben Halmai talán kevesebb hátrányt okozhatott volna, mint jelenlegi tisztségében. Hogy Majtényi milyen ombudsman lenne, nem tudhatjuk. Nem kis szerénytelenséggel ő maga úgy nyilatkozott, jobb lenne az elődjénél. Erősítené a munka jogi jellegét – mintha Lenkovics Barnabás nem jogi alapon tevékenykedett volna.
A parlamentáris demokráciák viszonyai között, amikor az Országgyűlés csak látszólag teljesíti a végrehajtó hatalom, a kormány ellenőrzését, hiszen saját többségét kellene kontrollálnia, megnő a független intézmények jelentősége. Az államfő, az Alkotmánybíróság, a bíróság, az ügyészség, a számvevőszék, az ombudsmanok, az OVB arra hivatott, hogy fenntartsa az egyensúlyt. Amennyiben kiegyenlítő szerepük formálissá válik, a demokratikus jogállam is csak illúzió marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.