Rövid pórázon a MÁV-os érdekvédők

Három vasutas-szakszervezettel megújította 2002-ben kötött, titkos megállapodását a MÁV Zrt. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete havi 22, a Vasutasok Szakszervezete pedig 20 millió forintot oszthat szét harminc tisztségviselője között. A Mozdonyvezetők Szakszervezeténél nincs korlátja a bevonható tisztségviselőknek, akik között közel tízmilliót „dobhatnak szét” havonta.

Bákonyi Ádám
2007. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a csőd elkerülése érdekében idén 111,6 milliárd forint tőkeemelésben részesül a MÁV, számos vasútvonalon szűnik meg a forgalom, eladják a nyereséges MÁV Cargót, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Mozdonyvezetők Szakszervezete (Mosz) tisztségviselői továbbra is busás fizetést kapnak a cégtől. A Magyar Hírlap információja szerint a menedzsment áprilisban újra megállapodást kötött az érdekvédőkkel, ami a 2002-ben kötött – lapunk által kiderített – egyezség megújításának tekinthető. Míg a korábbi megállapodásban személyre szabott, meghatározott összeget kaptak a szakszervezeti tisztségviselők, most egyösszegű bértömeget kapnak a szervezetek. Mivel 2002-ben a vezérigazgató-helyettes szervezeti egységébe helyezték a vasutas-érdekvédőket, első számú vezetőik már ekkor főosztály-vezetői, azaz 700–800 ezer forintos fizetést kaptak a munkáltatótól.
A mostani egyezség szerint a VDSZSZ havi közel 22, a VSZ pedig 20 millió forintot oszthat szét harminc tisztségviselője között. A Mosz esetében nincs korlátja a bevonható tisztségviselőknek, akik között közel tízmilliót „dobnak szét” havonta. Összességében tehát éves szinten több mint félmilliárd forint jut csak arra, hogy száznál kevesebb szakszervezeti tisztségviselőt rövid pórázon tartson a vasúttársaság.
Tény, az Orbán-kormány alatti bér- és a kollektívszerződés-vita miatt kétszer is megdőlt a vasúti sztrájkok időtartamának rekordja, 2002 óta azonban egyszer sem tartottak munkabeszüntetést a szakszervezetek, noha 11 ezer fős létszámleépítést hajtottak végre a társaságnál. Míg a MÁV-nál egy teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalónak 170 ezer forint a havi bruttó átlagkeresete, addig – ha egyenlő részben osztják is szét a keretet – hétszázezer forintot tesznek zsebre a szakszervezetisek. Persze a veszteséget veszteségre halmozó társaság vezetőinek is van mit a tejbe aprítani. Korábban „a vasút történelmi átalakításának szakmai munkájával” magyarázta a közlekedési tárca, hogy a 2005-ben 175 milliárd forintos veszteséggel záró MÁV kilencvennégy felső vezetőjének évi jövedelme meghaladta a kétmilliárd forintot. A három vezérigazgató-helyettes, az öt üzletágvezető, a projektigazgató és a szolgáltatási igazgató havi minimális személyi alapbére 1,2 millió forint volt, amihez százszázalékos prémium járult. Ehhez jött még egy szolgálati gépkocsi, a korlátlan mobiltelefon-használat és éves ötmillió forintos életbiztosítás, amire esztendőnként százmillió forintot költöttek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.