Míg a csőd elkerülése érdekében idén 111,6 milliárd forint tőkeemelésben részesül a MÁV, számos vasútvonalon szűnik meg a forgalom, eladják a nyereséges MÁV Cargót, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Mozdonyvezetők Szakszervezete (Mosz) tisztségviselői továbbra is busás fizetést kapnak a cégtől. A Magyar Hírlap információja szerint a menedzsment áprilisban újra megállapodást kötött az érdekvédőkkel, ami a 2002-ben kötött – lapunk által kiderített – egyezség megújításának tekinthető. Míg a korábbi megállapodásban személyre szabott, meghatározott összeget kaptak a szakszervezeti tisztségviselők, most egyösszegű bértömeget kapnak a szervezetek. Mivel 2002-ben a vezérigazgató-helyettes szervezeti egységébe helyezték a vasutas-érdekvédőket, első számú vezetőik már ekkor főosztály-vezetői, azaz 700–800 ezer forintos fizetést kaptak a munkáltatótól.
A mostani egyezség szerint a VDSZSZ havi közel 22, a VSZ pedig 20 millió forintot oszthat szét harminc tisztségviselője között. A Mosz esetében nincs korlátja a bevonható tisztségviselőknek, akik között közel tízmilliót „dobnak szét” havonta. Összességében tehát éves szinten több mint félmilliárd forint jut csak arra, hogy száznál kevesebb szakszervezeti tisztségviselőt rövid pórázon tartson a vasúttársaság.
Tény, az Orbán-kormány alatti bér- és a kollektívszerződés-vita miatt kétszer is megdőlt a vasúti sztrájkok időtartamának rekordja, 2002 óta azonban egyszer sem tartottak munkabeszüntetést a szakszervezetek, noha 11 ezer fős létszámleépítést hajtottak végre a társaságnál. Míg a MÁV-nál egy teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalónak 170 ezer forint a havi bruttó átlagkeresete, addig – ha egyenlő részben osztják is szét a keretet – hétszázezer forintot tesznek zsebre a szakszervezetisek. Persze a veszteséget veszteségre halmozó társaság vezetőinek is van mit a tejbe aprítani. Korábban „a vasút történelmi átalakításának szakmai munkájával” magyarázta a közlekedési tárca, hogy a 2005-ben 175 milliárd forintos veszteséggel záró MÁV kilencvennégy felső vezetőjének évi jövedelme meghaladta a kétmilliárd forintot. A három vezérigazgató-helyettes, az öt üzletágvezető, a projektigazgató és a szolgáltatási igazgató havi minimális személyi alapbére 1,2 millió forint volt, amihez százszázalékos prémium járult. Ehhez jött még egy szolgálati gépkocsi, a korlátlan mobiltelefon-használat és éves ötmillió forintos életbiztosítás, amire esztendőnként százmillió forintot költöttek.

Kiderült, ki lesz Gyurcsány Ferenc utódja