Szlovákia is küzd a magyar vasútért

Miközben a magyar kormány a szárnyvonali vonatközlekedés megszüntetésén dolgozik, van olyan térség, ahol inkább a fejlesztésre gondolnak. Az Ipoly menti – határon inneni és túli – régiók átfogó vasúti közlekedésfejlesztést javasolnak a Gazdasági Minisztériumnak.

Bodacz Péter
2007. 06. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leépítés helyett közösen bővítenék a vasúti szárnyvonalakat az Ipoly folyó magyar és szlovák oldalán élők. A térség szlovákiai és magyarországi eurorégiói, Nyitra megye, Besztercebánya megye, valamint Pest megye és Nógrád megye képviselői nemrégiben tanácskozáson vettek részt, amelyen a fő napirendi pontok között szerepelt az Ipoly-hidak helyreállítása és az eurorégiókat összekötő vasúti közlekedés ügye. A résztvevők a Magyarország–Szlovákia európai területi együttműködési operatív programja alapján, az unió javaslatával egyezően támogatják a határon átnyúló vasúti közlekedés fejlesztését. Ennek értelmében az Ipoly völgyében a Párkány – Ipolyság – Drégelypalánk – Balassagyarmat – Szécsény – Ipolytarnóc – Losonc közös szlovák–magyar szárnyvonal felújítását, illetve a Drégelypalánk és Ipolyság közötti vonal megépítését szeretnék elérni a tanácskozás résztvevői.
A vasút megtartása és fejlesztése melletti indokokat a tanácskozás zárónyilatkozata hosszan sorolja: bizonyos szakaszon ma is működik „referenciaértékű”, határon átívelő vasúti közlekedés, a térség nemzeti parkjai, természetvédelmi és kiemelt madárvédelmi területei és az ivóvízbázisok pedig indokolttá tennék a közútinál jóval környezetkímélőbb közlekedési mód fenntartását. Javaslatuk szerint a vasútvonalon egyaránt folyhatna személy- és teherszállítás is – méghozzá a számítások szerint nyereségesen. Dél-Szlovákia számára stratégiai szempontból is igen fontos a meglévő vasútvonal fenntartása és fejlesztése, mivel részben az Ipoly magyar oldalán futó sínpálya köt össze több szlovákiai ipari létesítményt is. A magyar vasútvonal használatáért Szlovákia évi 60 millió forintot fizet hazánknak.
Szerettük volna megtudni a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól, mi a hivatalos álláspont az ügyben, ám lapzártáig nem adtak választ kérdéseinkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.