Minden feltétel összeállt ahhoz, hogy a MÁV személyszállítási üzletága, a MÁV Start Zrt. megkezdje önálló működését július 1-jén – közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a MÁV és a MÁV Start vezetőivel folytatott munkamegbeszélés után. Az optimista kijelentés annak ellenére hangzott el, hogy a MÁV Start törvényes működéséhez szükséges engedély még hiányzik. Kóka derűlátását azzal indokolta: az engedélyt kiadó Magyar Vasúti Hivataltól (MVH) és a vasúttársaság vezetőitől azt a tájékoztatást kapta, hogy a MÁV Start indulásra megkapja a zöld jelzést. Az MVH nemrégiben közölte: az engedély kiadása kétséges, mert a személyszállítási ágazatért felelős cég nem tudott megfelelni a jó hírnév, megfelelő pénzügyi helyzet, szakmai alkalmasság és az okozott kárért való helytállási képesség követelményeinek. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója közölte: a vonatok akkor is járnak majd, ha nem lesz meg határidőre az engedély, ez esetben azonban pénzbüntetéssel kell számolniuk, amit ki fognak fizetni.
A közvéleményt mindkét esetre felkészíteni igyekvő miniszteri és MÁV-vezéri kijelentések mellett szó esett a vasúttársaság személyi és fejlesztési kérdéseiről is. Kóka bejelentése szerint az engedély megszerzése terén igen gyengén produkáló MÁV Start Zrt. új vezérigazgatójának, Mosóczi Lászlónak a megbízatása július 1-jétől 2008. március 31-ig szól, jövő év elején pedig a poszt betöltésére nemzetközi pályázatot írnak ki. A miniszter hangsúlyozta: a MÁV Start új vezérigazgatójának feladata a társaság működésének elindítása, illetve az utazási körülmények javítása.
Kóka azon elvárásait is közzétette, amelyek a vasúti szolgáltatás ügyfél- és utasbarát kialakítására vonatkoznak. – Azt várom, hogy fokozatosan javuljon az utasok kiszolgálása, tisztább legyen a vasút, jobbak legyenek a jegykiadás körülményei. Ezért megalkotjuk az utasok jogait lefektető utaschartát, 30 nap helyett 15 nap lesz az utaspanaszok intézési ideje, az inter-cityjáratok esetén az eddigi 30 perc helyett pedig már 15 perces késés esetén is jár a hely- és pótjegy-visszatérítés, leszámítva a vis maior helyzeteket – említette az első lépéseket a miniszter. Hozzátette: a személy- és a gyorsvonatok késésének esetén továbbra sem fog fizetni a MÁV, mivel nem lehet „száz éve nem korszerűsített vonalakon, sok tízéves, leromlott állapotú vasúti kocsik mellett garanciát vállalni azoknak a menetidőknek a betartására, amiket egyébként az utasok joggal várnának el”. A miniszter szerint az egyetlen út a fejlesztés, amire uniós forrásokból és a vasút saját keretéből 1000 milliárd forintot költenek a következő hét évben. A késés utáni pénzviszszatérítések azokon a vonalakon várhatók majd, amelyeken uniós forrásból sikerült a fejlesztéseket megvalósítani.
A MÁV Startéhoz hasonló problémával kell megküzdenie a fővárosi tömegközlekedési szolgáltatónak is. A Napi Gazdaság tegnapi közlése szerint ugyanis a BKV sem rendelkezik a július 1-je után szükséges személyszállítási engedéllyel. Mint arról a lap beszámol, a társaság csak a jövő héten nyújtja be kérelmét az MVH-nak annak ellenére, hogy a BKV-nál már év eleje óta dolgoznak az engedély kiadásához szükséges dokumentumokon. A társaság magyarázata szerint esetükben nyolc ágazatról – villamos, autóbusz, kisföldalatti, metró, HÉV, fogaskerekű vasút, sikló és libegő – van szó, ráadásul a dolgot az is nehezíti, hogy a kérelem benyújtásához szükséges űrlapot május 18-án módosította az MVH. A késedelem miatt vasárnaptól biztosan engedély nélkül szállítja utasait a BKV, a kérdés csak az, hogy ezzel egyedül lesz-e. A MÁV Start és a BKV körül kialakult helyzetről szerettük volna megkérdezni a Magyar Vasúti Hivatalt is, lapzártánkig azonban az ügyben illetékes személyek közül senki nem volt elérhető a hatóságnál.
Orbán Viktor: A pride valódi veszély + videó
