Törvénysértésre készülő MÁV?

Ügyfél- és utasbarát vasútról több, a hiányzó személyszállítási engedélyről kevesebb szó esett Kóka János, a MÁV, valamint a személyszállításért július 1-jétől felelős MÁV Start vezetőinek megbeszélését követő tegnapi tájékoztatón. Lapértesülések szerint a BKV is a MÁV-hoz hasonló cipőben jár. Ami azonban előbbinél már biztos, utóbbinál „csak” elképzelhető: nem lesz meg a Magyar Vasúti Hivatal zöld jelzése az utasszállításra.

Bodacz Péter
2007. 06. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden feltétel összeállt ahhoz, hogy a MÁV személyszállítási üzletága, a MÁV Start Zrt. megkezdje önálló működését július 1-jén – közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a MÁV és a MÁV Start vezetőivel folytatott munkamegbeszélés után. Az optimista kijelentés annak ellenére hangzott el, hogy a MÁV Start törvényes működéséhez szükséges engedély még hiányzik. Kóka derűlátását azzal indokolta: az engedélyt kiadó Magyar Vasúti Hivataltól (MVH) és a vasúttársaság vezetőitől azt a tájékoztatást kapta, hogy a MÁV Start indulásra megkapja a zöld jelzést. Az MVH nemrégiben közölte: az engedély kiadása kétséges, mert a személyszállítási ágazatért felelős cég nem tudott megfelelni a jó hírnév, megfelelő pénzügyi helyzet, szakmai alkalmasság és az okozott kárért való helytállási képesség követelményeinek. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója közölte: a vonatok akkor is járnak majd, ha nem lesz meg határidőre az engedély, ez esetben azonban pénzbüntetéssel kell számolniuk, amit ki fognak fizetni.
A közvéleményt mindkét esetre felkészíteni igyekvő miniszteri és MÁV-vezéri kijelentések mellett szó esett a vasúttársaság személyi és fejlesztési kérdéseiről is. Kóka bejelentése szerint az engedély megszerzése terén igen gyengén produkáló MÁV Start Zrt. új vezérigazgatójának, Mosóczi Lászlónak a megbízatása július 1-jétől 2008. március 31-ig szól, jövő év elején pedig a poszt betöltésére nemzetközi pályázatot írnak ki. A miniszter hangsúlyozta: a MÁV Start új vezérigazgatójának feladata a társaság működésének elindítása, illetve az utazási körülmények javítása.
Kóka azon elvárásait is közzétette, amelyek a vasúti szolgáltatás ügyfél- és utasbarát kialakítására vonatkoznak. – Azt várom, hogy fokozatosan javuljon az utasok kiszolgálása, tisztább legyen a vasút, jobbak legyenek a jegykiadás körülményei. Ezért megalkotjuk az utasok jogait lefektető utaschartát, 30 nap helyett 15 nap lesz az utaspanaszok intézési ideje, az inter-cityjáratok esetén az eddigi 30 perc helyett pedig már 15 perces késés esetén is jár a hely- és pótjegy-visszatérítés, leszámítva a vis maior helyzeteket – említette az első lépéseket a miniszter. Hozzátette: a személy- és a gyorsvonatok késésének esetén továbbra sem fog fizetni a MÁV, mivel nem lehet „száz éve nem korszerűsített vonalakon, sok tízéves, leromlott állapotú vasúti kocsik mellett garanciát vállalni azoknak a menetidőknek a betartására, amiket egyébként az utasok joggal várnának el”. A miniszter szerint az egyetlen út a fejlesztés, amire uniós forrásokból és a vasút saját keretéből 1000 milliárd forintot költenek a következő hét évben. A késés utáni pénzviszszatérítések azokon a vonalakon várhatók majd, amelyeken uniós forrásból sikerült a fejlesztéseket megvalósítani.
A MÁV Startéhoz hasonló problémával kell megküzdenie a fővárosi tömegközlekedési szolgáltatónak is. A Napi Gazdaság tegnapi közlése szerint ugyanis a BKV sem rendelkezik a július 1-je után szükséges személyszállítási engedéllyel. Mint arról a lap beszámol, a társaság csak a jövő héten nyújtja be kérelmét az MVH-nak annak ellenére, hogy a BKV-nál már év eleje óta dolgoznak az engedély kiadásához szükséges dokumentumokon. A társaság magyarázata szerint esetükben nyolc ágazatról – villamos, autóbusz, kisföldalatti, metró, HÉV, fogaskerekű vasút, sikló és libegő – van szó, ráadásul a dolgot az is nehezíti, hogy a kérelem benyújtásához szükséges űrlapot május 18-án módosította az MVH. A késedelem miatt vasárnaptól biztosan engedély nélkül szállítja utasait a BKV, a kérdés csak az, hogy ezzel egyedül lesz-e. A MÁV Start és a BKV körül kialakult helyzetről szerettük volna megkérdezni a Magyar Vasúti Hivatalt is, lapzártánkig azonban az ügyben illetékes személyek közül senki nem volt elérhető a hatóságnál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.