A békepápa

Ha világháborúról és vatikáni diplomáciáról beszélünk, leginkább az egyházi állam második világháborús szerepvállalásáról esik szó. Most, az első világháború kitörésének évfordulóján azonban érdemes emlékeztetni arra, hogy minden idők diplomáciailag egyik legaktívabb katolikus egyházfője az első világháború idején tevékenykedett. Érdekesség, hogy XV. Benedek pápának az iszlám világban, Törökországban emelt szobrot a hálás utókor, megemlékezvén az egyházfő békéért tett erőfeszítéseiről.

2007. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármilyen elfogadható balkáni incidens alapul szolgálhat a háború kirobbantására – mondta kilencvenhárom évvel ezelőtt Poincaré francia köztársasági elnök, amikor biztosította a párizsi orosz követet, hogy egy Balkánon kitörő háború esetén Franciaország támogatja Oroszországot. Ezek után Oroszország nyugodtan felfegyverezhette a szerbeket, Ausztria–Magyarország elleni fellépésre bátorítva őket, mígnem 1914 nyarán Gavrilo Princip Szarajevóban megölte Ferenc Ferdinánd trónörököst, amivel előállt az incidens a háború kirobbantásához: a Monarchia július 28-án hadat üzen Szerbiának.
A vész közeledte sokak számára már jóval korábban nyilvánvaló volt: közismertek Tisza István miniszterelnök évekkel a háborút megelőző nyilatkozatai, beszédei. Meghallgatásra nem talált szavak, bár a miniszterelnök félelmeiben mások is osztoztak, akik ennek hangot adtak az ország házában, lapok hasábjain: Apponyi Albert (a sors fintora: alig néhány év múlva a trianoni tárgyalások magyar küldöttségének vezetője) vagy Herczeg Ferenc. Sőt mindenkinél korábban, már 1889-ben a halálos beteg Andrássy Gyula is figyelmeztetett képviselőházi felszólalásában: „Előre látható ugyanis, hogy előbb vagy utóbb a nemzetek sorsa fölött az ágyúk fognak dönteni. Minden nappal rövidebb lesz az idő, amely minket a háborútól elválaszt.”
Ugyanebben az időszakban (az 1890-es években) XIII. Leó pápa körleveleiben nemzetközi leszerelési tanácskozás összehívását sürgette, 1889-ben és 1894-ben kelt levelei pedig egyértelműen figyelmeztettek a közelgő világégésre, az alapvető keresztény erkölcsi intéseken kívül pedig világosan megjelölték a bajok megelőzésének módját és eszközét. Hogy szavai nem voltak tartalom nélküliek, bizonyítja Hollandia külügyminisztere, aki 1899-ben közös tárgyalásra hívta Európa vezetőit, ám a pápának nem küldetett meghívót. Canevaro olasz külügyminiszter tudniillik hivatalosan közölte a kollégájával, hogy amennyiben a pápa ott lesz, nem vesz részt a tanácskozáson. A pápa mellőzése ellen Németalföld királynője és az orosz cár is tiltakozott, ám ez hatástalan maradt az olasz és a hozzá csatlakozó német véleménnyel szemben, hogy ne is szóljunk az akkortájt elharapódzó szabadelvű, egyházellenes „lobbi” erejéről.
A Vatikán falai közé zárt pápa látszólag tehát semmit sem tehetett a béke megőrzéséért. Nem rendelkezett világi hatalommal, fegyverekkel, azonban a legfőbb képviselője volt annak a világnézetnek, amely szerint mindenek felett álló szempont a béke. Ha úgy tetszik, a pápa Krisztus diplomatája.
Térjünk azonban vissza a világháborúhoz, amely a Monarchia Szerbiához intézett sikertelen ultimátumával, majd hadüzenetével elkerülhetetlenül megkezdődött. Augusztus elsején Németország hadat üzent Oroszországnak, Franciaország mozgósított. Másodikán a pápa – az idős X. Pius – szózatot intézett a világ katolikusaihoz, és uralkodókhoz címzett táviratokat mondott tollba, amelyek által „a háború baljóslatú fáklyáját” igyekezett eloltani. Szavai nem találtak meghallgatásra a háborús lelkesedésben. Az amúgy is szívbeteg pápa halálát bizonyára siettették a háborús események hírei: 28 nap múlva meghalt.
Utóda, XV. Benedek ugyancsak a katolikusokhoz intézett szózattal kezdte meg működését 1914. szeptember 8-án, koronázása után két nappal. Ettől kezdve minden megszólalása és körlevele a békét kérte, sürgette. Ő fűzte a lorettói litániába a könyörgést: „Béke királynéja, könyörögj érettünk!” Első enciklikáját – a pápák első enciklikái teszik világossá az új egyházfő törekvéseinek útját – nyugodt, méltóságteljes hangnem kísérte, amelyből elő-előtört a világon ülő borzalom miatt érzett fájdalma. A háború első évfordulóján kelt újabb szózatában már így szólt a háborút viselő népekhez és uralkodóikhoz: „Áldott legyen, aki először emeli fel az olajágat, és az ellenségnek ésszerű békeajánlatával jobbját nyújtja.”
A körlevelek és szózatok mellett XV. Benedek a gyakorlatban is igyekezett közreműködni a háború okozta sebek enyhítésében: 1914. december 13-án az Osservatore Romano az összes hadban álló fél számára hivatalos közleményben tudatta a pápa karácsonyi fegyverszünetre vonatkozó javaslatát: a szeretet és a béke két napján ne szóljanak a fegyverek. A pápai javaslatot elfogadta a protestáns német császár, az anglikán angol király, a mohamedán vallású török szultán és a magyar király. Semleges álláspontra helyezkedett Franciaország és Belgium, az orosz kormány volt az egyedüli, amely határozottan elutasította az indítványt (megelőző affér az oroszokkal: október végén a galíciai egyházfejedelmek panaszt emeltek a Szentszéknél, hogy az oroszok a galíciai lakosságot erőszakkal a Rómától elszakadt görögkeleti vallásra kényszerítik. A pápa ekkor az államtitkárság útján tiltakozott Nelidov vatikáni orosz követnél – tán innen a tüske az orosz medvében...).
XV. Benedek a következő esztendő első napjaiban békeimát rendelt el az egész világon, március 21-én már az összes földrész templomában és kápolnájában szólt az ima a békéért: „Szánd meg ezt a sok anyát, aki fia sorsáért vergődve aggódik; szánd meg a sok apavesztett árvát, családot; könyörülj nyomorúságán Európának, melyet oly vészes romlás fenyeget!”
Az egész művelt világot izgalomba hozta a hír, hogy a pápa üzenetet küldött Amerikának Wiegand amerikai újságíró által, aki 1915. április
5-én kihallgatáson járt Benedeknél, aki utóbb a következő nyilatkozatot jelentette meg: „Vigye az amerikai népnek és sajtónak üdvözletemet és áldásomat, és fejezze ki e nemes népnek egyetlen kívánságomat: dolgozzatok szakadatlanul és önzetlenül a békéért. […] Hogyha a ti országotok mindentől tartózkodik, ami a háborút meghosszabbíthatja, melyben sok százezer vére folyik, akkor Amerika, amily nagy és befolyásos, különösen hozzájárulhat e förtelmes háború gyors befejezéséhez. Egész reménységem a béke hamaros megkötésére az amerikai népen nyugszik, azon a befolyáson és hatalmon, amellyel az egész világon rendelkezik. Amerika igazságos, pártatlan és minden igyekezetében mindig semleges volt, ezért mihelyt az alkalmas pillanat elérkezik, Amerika számíthat a Szentszék nyomatékos támogatására.”
Benedeknek csalódnia kellett: Amerika, lelkiismeretében nem zavartatva, tovább szállította a hadianyagot Európa felégetéséhez. Mégis a világháború számos nemzetközi megállapodását – legalábbis azokat, amelyeket minden hadviselő fél elfogadott – XV. Benedek kezdeményezte. A Vatikán egyik ilyen sikeres kezdeményezése az, hogy irgalmat kért a harcképtelen hadifoglyok számára, kicserélésüket javasolva. Valamennyi háborúskodó állam készségesen csatlakozott a pápai előterjesztéshez, ily módon százezrek, köztük számos magyar hadifogoly is hazajuthatott „idő előtt”. (A magyar uralkodóhoz a pápa ez ügyben a következő táviratot intézte: „Bízván a Felségedet eltöltő keresztényi emberszeretet érzelmében, arra kérjük, hogy a gyászos év befejeztével az újat szuverén nagylelkűségének tényével kezdje meg, elfogadván ajánlatunkat, hogy a hadviselő államok cseréljék ki a jövőben a hadviselésre alkalmatlan hadifoglyokat.” A királyi válasz a következő: „Mélyen meghatva a Szentséged nagylelkű kezdeményezését eredményező keresztény emberszeretet érzésétől, már utasítottam vatikáni nagykövetemet, hogy közölje a bíboros-államtitkárral, miszerint kormányom elvből szívesen hozzájárul a nagylelkű ajánlathoz, és azon lesz, hogy a tekintetbe vehető államokkal tárgyalásba lépjen, hogy Szentséged javaslata mihamarabb gyakorlatilag megvalósuljon.”)
Az Osservatore Romano 1915. március 16-án hivatalosan bejelentette, a pápának sikerült kieszközölnie, hogy a hadviselő államok visszaengedjék hazájukba az internált polgári személyeket: nőket és leánygyermekeket, illetve bizonyos korban levő (17 év alatti fiúkat és 55 év feletti, illetve bármilyen korú, ám katonai szolgálatra alkalmatlan) férfiakat. Csak részben koronázta siker a pápa azon indítványát, hogy a 18 hónapnál régebb óta hadifogoly, háromnál több gyermekes családapák semleges területre (Svájc, Hollandia) mehessenek hadi elkülönítésre, és ott kapcsolatba léphessenek családjukkal.
A Szentszék számos háborús halálraítéltnek kegyelmet eszközölt ki, miközben adományokat (pénzt, orvosságot, kötszert) juttatott a háborús vidékek lakói és betegei számára – nemzeti és vallási hovatartozástól függetlenül.
A pápai diplomácia legfényesebb első világháborús sikere vitán felül az úgynevezett pápai vonatok indítása volt: tízezres nagyságrendben mérhető számú sebesült katona haza vagy semleges államba térhetett pihenni. Csak Svájcba 35 ezer foglyot szállítottak a pápai szerelvények. A gyógyultak közül sokan hazatérhettek. Az első vonatok 1916. január 26-án érkeztek Svájc földjére, száz-száz beteggel.
Benedek a háború alatt különös gondot fordított a magyar foglyok testi és lelki szenvedéseinek enyhítésére. Gondoskodott arról, hogy elegendő számú magyarul beszélő lelkészük legyen. Olasz papokat kötelezett a magyar nyelv elsajátítására – vizsgát kellett tenniük magyar nyelvből, éspedig Serédi Jusztinián bíboros előtt, aki az idő tájt a Vatikánban lakott. A hercegprímás a hadifoglyok számára magyar nyelvű imakönyvet is készített, amelyet a pápa a Vatikán nyomdájában 35 ezer példányban kinyomtattatott, majd szétosztatott.
Hogy miféle rosszallással tekintettek egyes hatalmak a pápai diplomáciára, jól példázza (éppen) Olaszország esete: a háborúba lépésekor liberális vezetésű ország az öldöklés kellős közepén nem késlekedett egyezményben rögzíteni Franciaország, Nagy-Britannia és Oroszország kötelezettségét Olaszország támogatására abban, hogy a háborút lezáró béketárgyalásokon a Szentszék semmilyen formában ne képviseltethesse magát. Ezzel az egyetlen olyan hatalmat zárták ki a béketárgyalásból – jó előre –, amely kezdettől a békét hirdette… A miértre a választ talán a pápa 1915-ben hangoztatott gondolatában találjuk meg: „A Szentszék elítél és megbélyegez minden igazságtalanságot, bárki bármilyen oldalon követte is el!” Ám valószínűbb, hogy Olaszország területi integritásában érezte volna sértve magát, ha a határain belüli pápai állam, a Vatikán bármiféle világi hatalommal bír.
Pedig az olaszok ekkor még nem tudhatták, hogy a pápa 1917-ben békeindítványt intéz a hadviselő felekhez, amelyet az elsők között Wilson elnök utasított vissza abbéli felháborodásának hangot adva, hogy a pápa „gonosztevőkkel” való tárgyalásra buzdít… A brit birodalom kereken elutasította a javaslatot, Franciaország csupán nyugtázta, II. Vilmos és Theobald von Bethmann Hollweg kancellár a maguk részéről hajlandóak lettek volna elfogadni a pápa kezéből a békejavaslatot, ám a német vezérkar ellenállt.
Érdemes Magyarország szempontjából is számba vennünk, mennyire hasznunkra válhatott volna, ha az alább kivonatolt javaslatnak legalább néhány pontját sikerül elfogadtatni:
1. Fokozatos és végül teljes leszerelés minden oldalon;
2. Pártatlan, semleges békebíróságok a vitás kérdések elintézésére;
3. Tengerek szabaddá tétele;
4. Háborúban elfoglalt területek kölcsönös visszaadása;
5. Kölcsönös eltekintés a háborús károktól kártérítés vagy hadisarc nélkül;
6. A nyilvánvaló igazságtalanságok kölcsönös jóvátétele.
Idealista terv. Nem ismer legyőzőt és legyőzöttet, alapja az igazság és a szeretet, mégis talán az egyetlen megelőzési módja lett volna annak a végeredménynek, amely egyenesen a második világháborúba sodorta Európát – és Magyarországot.
Természetesen senki sem kérdőjelezte meg a pápa teljes pártatlanságát, valamint a szemben álló hadakozó felek iránti atyai jóindulatát, és ha törekvései nem is értek el teljes, avagy közvetlen sikert, nagyban emelték a pápaság erkölcsi tekintélyét, ami a Vatikánnál felállított követségek számának növekedésében (14-ről 25-re) is megmutatkozott. Mindezt betetőzi a mohamedán világ gesztusa: a Szentszékkel vallási, elvi és évszázadokon át akár katonai ellentétben álló török nép 1921-ben közadakozásból szobrot emelt XV. Benedeknek a néhai Konstantinápolyban. A talapzat felirata francia és olasz nyelvű, magyarul a következőképpen hangzik: „A gyászos világégés ideje nagy pápájának, XV. Benedeknek, a népek jótevőjének vallási és nemzeti különbségek nélkül. Hálás elismeréssel: a Kelet.”
A hálás Nyugat – ezúttal értsük ide hazánkat is – egyelőre túlságosan messze van Konstantinápolytól ahhoz, hogy hasonló módon emlékezzen meg a békepápáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.