Az új adónem fenyegetése

Tihanyi Örs
2007. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a tavalyi önkormányzati választások eredményének kihirdetése után sejteni lehetett, hogy a Gyurcsány-kormánynak drasztikusan meg fog változni a kapcsolata az immár ellenzéki irányítás alá kerülő önkormányzati szektorral. Az előző ciklus idején hatalmas fölényben volt a balliberális oldal az általa birtokolt polgármesteri és képviselői székek tekintetében, és nem volt ez másképp a megyei közgyűlésekben sem. A fenti erőviszonyok folytán baráti volt a kapcsolat az országos és a helyi hatalom között, amelyre ráerősített, hogy Európa legböszmébb miniszterelnöke nem kis részben az MSZP vidéki polgármestereinek köszönhette puccsszerűen megszerzett székét. Ömlöttek is tisztességgel a fejlesztési pénzek a saját oldalon álló önkormányzatokhoz, amivel párhuzamosan a koalíció holdudvarában lévők között szétosztogatott vezetői és tanácsnoki megbízatások is megsokszorozódtak. A Kovács László akkori MSZP-elnök által a „gyűlölet kis szigeteinek” minősített ellenzéki vezetésű települések pedig küszködhettek a fennmaradásért, tudva, hogy nekik minimum háromszor annyi erőfeszítést kell tenniük ugyanolyan mértékű állami támogatás megszerzéséért, mint a kormánypárti irányítású városoknak.
2006. október elsején azonban véget értek a dübörgő gazdaság jóvoltából élvezett szép napok. Az ország sok millió becsapott és megtévesztett polgárának haragja jobb híján a baloldali koalíció által támogatott önkormányzati politikusokra csapott le. Egyértelművé vált, hogy az emberek felelősségre kívánják vonni a hamis jólét illúziójának keltőit. Még azokat a helyi szocialista és liberális polgármestereket is, akik tisztességgel és hozzáértéssel végezték a dolgukat. A Fővárosi Közgyűlést és néhány vidéki nagyvárost leszámítva mindenütt a Fidesz által támogatott jelöltek kezébe került a helyi irányítás. Az MSZP olyan mértékben gyengült meg, amihez foghatót utoljára a kilencvenes évek elején élhettek át, míg a szabad demokraták Budapest határain kívül lényegében megsemmisültek.
A választói akarat nyomán kialakult kettős hatalom jelentős mértékben korlátozza Gyurcsány mozgásterét. A már eltervezésekor is torzszülött államháztartási reform sikeres végrehajtásához nagy szükség lenne az önkormányzati szféra birtoklására. Bárhogyan bűvészkedik az országgyűlési többség és a kormány a számokkal és az ígéretekkel, az emberek jelentős részben a lakóhelyükön tapasztaltak alapján ítélik meg a pártok teljesítményét. Különösen jellemző ez a kétpólusú politikai rendszer nagy pártjaira, amelyek mély társadalmi beágyazottságát mi jelképezné jobban, mint az általuk uralt önkormányzatok száma és az itt nyújtott teljesítmény. Ha az MSZP nem győzött volna kiütéssel a 2002-es helyi választásokon, akkor 2006-ban lehetetlen lett volna a parlamenti választások újbóli megnyerése. Gyurcsány feketemágiája mellett a szocialista polgármesterek voltak a siker legfőbb zálogai.
Most viszont nélkülük kellene talpra állnia az összerogyó MSZP-nek. Ez azonban meddő próbálkozás. Az időközben a szociális tárca élére bukott Lamperth Mónika persze már az ősz folyamán gondoskodott róla, hogy a kormánypártok befolyása változatlan maradjon a támogatásokat szétosztó regionális fejlesztési tanácsokban. Ennek nyomán alakulhattak újra a regionális fejlesztési tanácsok, soraikban egykori minisztériumi vezetők és expolgármesterek sokaságával. A felülről történő delegálások lehetőségét kihasználva ott is kormánypárti többségű lett a kasszát kezelő testület, ahol egyébként katasztrofális választási eredménnyel kellett az MSZP-nek szembesülnie.
Jól szemlélteti az időközben megnövekedett zűrzavart a Dél-dunántúli Regonális Fejlesztési Tanácsban kirobbant vita, ahol a mindenhez értő és mindenkor nélkülözhetetlen Wekler Ferenc „tanácselnök” került szembe a régió szocialista (!) polgármestereivel, élükön Szabó Loránd dombóvári városvezetővel. A szabad demokraták egykori ügyvivőjének múltját ismerők számára nem meglepő, hogy a perpatvar okát részben a Wekler családnak juttatott pályázati támogatások jelentették. Azon pedig ugyan ki csodálkozna, hogy Mecseknádasd fura ura rögvest vissza is vágott koalíciós partnereinek, minek folytán a kölcsönösen egymás fejéhez vágott öszszefonódás és az indokolatlan előny kifejezések többször hangzottak el, mint egy hetvenes évekbeli Al Pacino-filmben. Az egész folyamat vesztese azonban az a három megyei közgyűlés, amely a régiót képezi, és ahol mindenütt a Fidesz kezében van a többség.
Más okból áll a bál az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács háza táján, ahol tizenhat Hajdú-Bihar megyei polgármester és önkormányzati képviselő tiltakozott a decentralizált alapokra benyújtott pályázatok elbírálása miatt. Hajdú-Bihar megyében átlagosan minden negyedik pályázó önkormányzat elutasításra talált a kormánypárti többségű fejlesztési tanácsban, aminek az ad különös mellékízt, hogy a pályázati támogatásra méltatlannak talált településeken mindenütt a Fidesz által támogatott, vagy hozzá közel álló polgármesterek dolgoznak. Természetesen a regionális tanácsot kizárólag szakmai döntések vezérelték – nyilatkozta az önmagával rendkívüli módon elégedett Gazda László szocialista párti „tanácselnök”. Ehhez utólag csupán annyit lehet hozzátenni, hogy amennyiben az államadósság is olyan mértékben csökkenne, ahányszor elhangzik a veretes „szakmai” jelző a kormánykoalíció valamely prominensének szájából, akkor már régen az euró lenne a hazai fizetőeszköz.
Magától értetődik, hogy az ingatlanadó nevezetű döbbenet bevezetésének is kizárólag „szakmai” okai vannak. A Gyurcsány–Kóka páros hosszadalmas tárgyalásainak eredménye, az n+1-edik koalíciós egyezségben az állampolgárok felhergelésének vadonatúj eszköze. A látszólagos cél az ötfelé szétaprózódó, ingatlanokhoz kötődő adórendszer reformja egy egységes közteher bevezetésével. A fenti adót ráadásul nem is a központi költségvetés előtt kellene majd lerónia az ingatlantulajdonosoknak, hanem a települési önkormányzatoknak, akik ezzel meg is kapnák a kormánytól a tettestársi viszony nem éppen rokonszenves bélyegét. Hiába állítja a kabinet, hogy nem lesz kötelező kivetni az ingatlanadót, nyilvánvaló, hogy a települések kénytelenek lesznek majd ehhez a bevételi forráshoz nyúlni. Ugyanolyan alattomos költségvetési elvonásokkal és adminisztratív kényszerítő eszközökkel fogja majd őket az ominózus adófajta bevezetése felé terelni a Veress–Bajnai kettős, ahogyan a megyéket kezdték apránként meggyengíteni a virtuális régiók erősítéseképpen. Valami azonban itt sem stimmel, hiszen nemcsak az ellenzéki Fidesz, hanem az MSZP parlamenti frakciójának tagjai, valamint a megszorítások okozta elégedetlenséghullámmal naponta szembenéző baloldali polgármesterek is lázadozni kezdtek az ingatlanadó ellen. Utóbbiak már most érzik, milyen drága árat fizethetnek majd mindezért a következő választásokon.
Az ingatlanadó és a hozzá kapcsolódó egyéb tervek azonban jóval többet jelentenek egy újabb koalíción belüli összezördülésnél. A legtöbb érintett helyi polgármester mégiscsak a polgári oldalhoz kötődik. Ha az új adónem átmegy az Országgyűlésen, akkor a munka piszkosabbik részével nekik kell majd szembenézniük. Mindezt úgy, hogy eközben a különböző fejlesztési pályázati öszszegek elosztásánál a regionális fejlesztési tanácsok jóvoltából még az eddiginél is hátrányosabb helyzetbe kerülhetnek a koalíció uram-bátyám alapon működő polgármestereivel szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.