(Ungvár)
A több tízszeres határérték-túllépés ellenére a környezetvédelmi minisztérium sajtószolgálata szerint a 90 négyzetkilométeres körzetben folyamatosan végzett mérések eddig még nem mutattak ki olyan mértékű szennyezettséget, amely szükségessé tenné a lakosság kényszerű kitelepítését. Ennek ellenére az orvosok mégis azt javasolják a katasztrófához közeli településeken élőknek, hogy a gyermekeket és a krónikus betegségben szenvedőket lehetőleg vigyék el minél távolabbra. Az otthon maradottaknak viszont azt ajánlják, hogy hermetikusan zárják be az ablakokat, ajtókat, akasszanak rájuk nyirkos pokrócokat, és lehetőleg ne tartózkodjanak a szabadban. A megfelelő tájékoztatás hiányát sérelmezi elsősorban az érintett települések lakossága is. Az 5-ös tévécsatorna szerda délutáni helyszíni riportjában megszólalók például amiatt háborogtak, hogy mindenki mást mond nekik. Ne igyanak a kútból, ne fogyasszák a kertjükben megtermelt gyümölcsöt, zöldséget, ugyanakkor az üzletekben sem ásványvizet, sem pedig kenyeret nem lehet kapni, a gyógyszertárakból pedig még az egészségügyi miniszter által javasolt széntabletták is eltűntek. Ők különben semmi olyasmit nem éreznek, amivel a tévében és a rádióban nyilatkozók ijesztgetik őket.
Tegnap sajtótájékoztatót tartottak a főügyészség nyomozócsoportjának tagjai is, akik egyebek mellett elmondták: eddigi vizsgálódásuk szerint a katasztrófát több tényező, nevezetesen a dízelmozdonyt vezetők gondatlansága, a tartálykocsik rossz műszaki állapota és a vasúti pálya hibája idézhette elő, de nem lehet kizárni valamiféle külső beavatkozás lehetőségét sem. A helyszínre érkező kazah szakemberek viszont határozottan állítják, hogy a Lengyelországba tartó szerelvény műszaki állapota kifogástalan volt az indulásnál.
Az ukrán ellenzék szerint is idehaza kell keresni a hibát és a vétkeseket. Viktor Baloga, az elnöki kancellária vezetője például arra szólította fel a kormányfőt, hogy a történtekből sürgősen vonja le a megfelelő következtetést, és haladéktalanul mentse fel tisztségéből Mikola Rugykovszkij közlekedési minisztert. Viktor Janukovics szerint viszont ma még korai lenne bármiféle következtetést levonni a történtekből. Azzal bízta meg Mikola Azarov első miniszterelnök-helyettest, pénzügyminisztert, haladéktalanul kezdjék meg a károsultakat megillető kompenzációk kifizetését. A számítások szerint a katasztrófa következményeinek felszámolása legalább 100 millió hrivnyába fog kerülni. Mint megírtuk, a magyar hivatalos szervek azt közölték: Magyarországra a baleset nem jelent veszélyt. Román híradások szerint azonban elképzelhető, hogy a környezeti katasztrófa hatása eléri hazánkat is.
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
