Foszforfelhő Lemberg megyében

Ellentmondó információk kapnak szárnyra az ukrajnai Lemberg megyében hétfőn este történt katasztrófával kapcsolatban, amelynek során egy ötvennyolc kocsiból álló teherszerelvény kisiklott, tizenöt sárga foszfort tartalmazó vagonja felborult és kigyulladt. A hivatalos álláspont szerint aggodalomra nincs ok, más források ennek éppen az ellenkezőjét állítják. Tény: a tegnap reggeli legfrissebb mérési adatok szerint a szerencsétlenség helyszínéhez legközelebb eső két település levegőjében a foszfor koncentrációja a megengedett huszonháromszorosát tette ki.

Székely Gergely
2007. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Ungvár)
A több tízszeres határérték-túllépés ellenére a környezetvédelmi minisztérium sajtószolgálata szerint a 90 négyzetkilométeres körzetben folyamatosan végzett mérések eddig még nem mutattak ki olyan mértékű szennyezettséget, amely szükségessé tenné a lakosság kényszerű kitelepítését. Ennek ellenére az orvosok mégis azt javasolják a katasztrófához közeli településeken élőknek, hogy a gyermekeket és a krónikus betegségben szenvedőket lehetőleg vigyék el minél távolabbra. Az otthon maradottaknak viszont azt ajánlják, hogy hermetikusan zárják be az ablakokat, ajtókat, akasszanak rájuk nyirkos pokrócokat, és lehetőleg ne tartózkodjanak a szabadban. A megfelelő tájékoztatás hiányát sérelmezi elsősorban az érintett települések lakossága is. Az 5-ös tévécsatorna szerda délutáni helyszíni riportjában megszólalók például amiatt háborogtak, hogy mindenki mást mond nekik. Ne igyanak a kútból, ne fogyasszák a kertjükben megtermelt gyümölcsöt, zöldséget, ugyanakkor az üzletekben sem ásványvizet, sem pedig kenyeret nem lehet kapni, a gyógyszertárakból pedig még az egészségügyi miniszter által javasolt széntabletták is eltűntek. Ők különben semmi olyasmit nem éreznek, amivel a tévében és a rádióban nyilatkozók ijesztgetik őket.
Tegnap sajtótájékoztatót tartottak a főügyészség nyomozócsoportjának tagjai is, akik egyebek mellett elmondták: eddigi vizsgálódásuk szerint a katasztrófát több tényező, nevezetesen a dízelmozdonyt vezetők gondatlansága, a tartálykocsik rossz műszaki állapota és a vasúti pálya hibája idézhette elő, de nem lehet kizárni valamiféle külső beavatkozás lehetőségét sem. A helyszínre érkező kazah szakemberek viszont határozottan állítják, hogy a Lengyelországba tartó szerelvény műszaki állapota kifogástalan volt az indulásnál.
Az ukrán ellenzék szerint is idehaza kell keresni a hibát és a vétkeseket. Viktor Baloga, az elnöki kancellária vezetője például arra szólította fel a kormányfőt, hogy a történtekből sürgősen vonja le a megfelelő következtetést, és haladéktalanul mentse fel tisztségéből Mikola Rugykovszkij közlekedési minisztert. Viktor Janukovics szerint viszont ma még korai lenne bármiféle következtetést levonni a történtekből. Azzal bízta meg Mikola Azarov első miniszterelnök-helyettest, pénzügyminisztert, haladéktalanul kezdjék meg a károsultakat megillető kompenzációk kifizetését. A számítások szerint a katasztrófa következményeinek felszámolása legalább 100 millió hrivnyába fog kerülni. Mint megírtuk, a magyar hivatalos szervek azt közölték: Magyarországra a baleset nem jelent veszélyt. Román híradások szerint azonban elképzelhető, hogy a környezeti katasztrófa hatása eléri hazánkat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.